LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Valkuilen van online dating - 2 maart 2010

Praat hier mee over onderwerpen uit de uitzending
Gesloten
DatingBedrog.nl

Valkuilen van online dating - 2 maart 2010

Bericht door DatingBedrog.nl » 07-03-2010 20:57

Doen die websites er echt wel wat aan ?

Goedendag
Ik wil me even voorstellen . Mijn naam is Dirk , ik ben de webmaster van de website DatingBedrog.nl.
Ik was heel blij met de uitstekende uitzending over westafrikaanse dating scammers..
Gezien mijn toch al weer 9 jarige ervaring in het strijden tegen allerlei soorten van oplichters in het datingwereldje wil ik hier toch wat kanttekeningen bij plaatsen.

Ik heb dit bericht aan de redactie gestuurd :

Ik heb me kwaad gemaakt om die uitzending over dating oplichters, niet de uitzending zelf, die was uitstekend, maar de vertegenwoordigers van websites die in opgelicht aan het woord komen maakten alleen maar reclame voor zichzelf ze doen er zogenaamd alles wat mogelijk is , maar dat is een hol verhaal , een goede waarschuwingspagina zoals bijvoorbeeld "tweedehands.nl" zullen ze absoluut nooit plaatsen , stel je voor dat een potentiele klant zich eens mocht bedenken .
De commentaren van bijv. Parship op de Opgelicht website zijn ook alleen maar " op de borst klopperij "
Ik draai datingbedrog.nl nu al 9 jaar en ik heb nog geen commerciele (betaal)website mee gemaakt die zijn verantwoording wil nemen door een goede voorlichtings pagina te plaatsen , het commentaar van al die sites dat ze er zoveel aan doen is naar mijn mening de grootste KUL
Het enige wat we kunnen doen is blijven waarschuwen, maar websites zoals http://www.datingbedrog.nl http://www.scamhunter.nl worden eerder tegen gewerkt , mijn god er mocht eens iets negatiefs over die "bekend van radio en tv" websites

Wie is het met me eens . of juist niet ?
Wie heeft hier ervaring mee dat die websites gewoon zwaar onvoldoende voorlichting geven over mogelijke zwendelaars ?

DatingBedrog.nl

Re: Valkuilen van online dating - 2 maart 2010

Bericht door DatingBedrog.nl » 15-05-2010 18:30

Dat is het probleem juist , op heel veel van die datingsites staat nauwelijks tot geen waarschuwingen betreffende oplichters, of ze zijn ergens weggestopt..
In dat opzicht vind ik dat die datingsites er wel degelijk verantwoordelijkzijn dat het zo makkelijk is voor oplichters om hun slag slaan ..
Het spreekwoord "een gewaarschuwd mens telt voor twee" is hier wel degelijk van toepassing..
Ik vind het tijd worden dat dating websites hun verantwoording nemen en voor hun klanten duidelijke waarschuwingen gaan plaatsen op een opvallende plaats..

Tot dit gebeurt blijf ik bij mijn mening:
Websites die niet waarschuwen voor mogelijke scammers zijn wel degelijk medeschuldig als mensen worden opgelicht via hun geboden service..

DatingBedrog.nl

Bericht door DatingBedrog.nl » 15-05-2010 23:06

Bitter schreef:Ik ben zelf de dupe geworden van oplichting.
En ik denk ook zeker dat datingsites moeten waarschuwen, maar zou het zo jammer vinden als er bijv. eerst tig van controles moeten plaatsvinden voordat je je mag inschrijven op zo'n site.
En dat 'western-union-gebeuren' doet helemaal niks met een melding van oplichting terwijl een datingsite dat wel doet.
Controles bij het inschrijven zouden misschien een enkeling tegenhouden , het gaat er om dat mensen moeten weten hoe ze scammers kunnen herkennen, maar die informatie wordt niet of nauwelijks door die betaal sites gegeven ...

Lukie

Bericht door Lukie » 30-05-2010 13:46

Wat kunnen websites er tegen doen? Ze kunnen een duidelijke waarschuwing plaatsen maar meer ook niet.

Zelf ben ik een tijd lang op datingsites bezig geweest en de laatste tijd veel op Lexa. Moet wel zeggen dat het pogingen tot dit soort bedrog de laatste jaren wel erger is geworden.
Op Lexa wordt de methode gehanteerd dat men zich met een summier ingevuld profiel (soms met foto) erop zette en flirts verzond. Wanneer je daarop reageerde werd er gelijk met MSN adressen gezwaaid (terwijl de gemiddelde vrouw daar nog wel even mee wacht). Het profiel wordt dan kort daarop verwijderd. Door wie weet ik niet maar waarschijnlijk door henzelf. Om dus gevlogen te zijn voordat men gaat ingrijpen. Tot hoever dat mogelijk is. Volgens mij houden die lui ook onderling contact want ik word nu door verschillende vage MSN adressen toegevoegd, of een poging tot. Terwijl ik mezelf al heb uitgeschreven. Maar als je dus 1 keer je MSN doorgeeft kan het zijn dat je meerdere keren word benaderd. Nu is dat geen punt want je kunt het gewoon negeren en blokkeren.

1 Keer ben ik ergens op in gegaan. Op een vrouw die foto’s verzond en met een verhaal aan kwam dat ze in Rusland woonde, een goede opleiding had gehad maar de mannen in Rusland waren allemaal wodka drinkende lomperiken dus zocht ze haar heil ergens anders. Het verhaal word getypt in steenkolen Nederlands en als je korte vragen stelde kreeg je antwoorden die helemaal niets met de vraag te maken hadden en waaraan je kon zien dat het vantevoren al getypt was.

Als je er gevoelig voor bent dan ga je erop in, dan laat je je leiden tot de (mooie) foto’s die er meegezonden worden. Maar als datingsites duidelijk kenbaar maken hoe dat soort lieden te werk gaan dan is er een kans dat er minder mensen intrappen.
Maar uiteindelijk ben je zelf diegene die ten langen leste geld overmaakt.

Fraudeloket
Contacteer:

Bericht door Fraudeloket » 02-06-2010 16:08

Bij twijfel...., niet inhalen! Dit was vroeger al het devies, en geldt nog steeds. Jammer dat nog steeds veel mensen vertrouwen op hun intuïtie of, erger nog, op de mooie verhalen van iemand die ze niet kennen en die een aanbieding doet die te mooi lijkt om waar te zijn. (Overigens LIJKEN die vaak niet alleen te mooi om waar te zijn,, ze ZIJN het vaak ook). Dit geldt niet alleen op datingsites, maar ook bij aankopen van particulieren op internet.

Een eenvoudige check laten verrichten naar de persoon achter een e-mail adres hoeft helemaal niet zo duur te zijn, maar zou in mijn beleving veel ellende kunnen voorkomen.

Annechien

Bericht door Annechien » 28-05-2013 17:36

Datingsites staan best wel open voor reacties en doen er daadwerkelijk iets mee. Dat is mijn ervaring.
Met de heer Knibbeler heeft men het de laatste jaren druk gehad, om deze steeds weer te
verwijderen van de verschillende datingsites. Steeds duikt hij hier of daar weer op, om misbruik te maken van het goede vertrouwen van vrouwen.
Dames, opgelet. Hij woont in no time bij je in en je zuurverdiende centjes zijn dan ook niet meer veilig.
Het kan ook heel goed zijn, dat je kennismaakt met ene Henk van Seydelitz. Pas dan ook op, want dat is ook een naam van de heer Knibbeler. Misschien zijn er nog meer schuilnamen??
Datingsites zijn een geliefde plek voor HK, maar ondernemers mogen ook wel op hun tellen passen. De heer H.
Knibbeler, alias van Seydelitz kan ook hen ' een poot uitdraaien' .

" Een gewaarschuwd mens telt voor twee"

Gesloten