LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Privacy-lek

Praat hier mee over onderwerpen uit de uitzending
Gesloten
Moderator
Site Admin

Privacy-lek

Bericht door Moderator » 26-05-2015 20:20

Opgelicht?! is in samenwerking met alle internetproviders duizenden Nederlanders aan het waarschuwen voor een omvangrijk privacy-lek in hun thuis- of bedrijfsnetwerk.

Lijsten met wachtwoorden, kopieën van paspoorten, familiefoto’s, gevoelige bedrijfsinformatie, complete back-ups en financiële boekhoudingen liggen op straat. Identiteitsfraude is nog nooit zo makkelijk geweest!

Discussieer hier mee over online privacy.

SkippyBaiter

Re: Privacy-lek

Bericht door SkippyBaiter » 26-05-2015 21:59

Hoi,

Dit is echt erg schokkend.Ben er vanmiddag wat mee aan de gang geweest.Het is echt zo simpel als omschreven in de uitzending.Ben al die dingen tegen gekomen.

Nu was ik me niet bewust dat het strafbaar is.Ik was in de veronderstelling dat wat Google me laat zien legaal is om aan te klikken.Hoop dat de rechter me maar 4 jaar geeft in plaats van de maximale 6 jaar :P

Heb naar eigen inzicht alleen dingen beken waarvan ik dacht dat de privacy niet zo heel gevoellig lag.Ik bedoel ik kwam dingen tegen over foto album crematie en zo.Dat heb ik dus niet bekeken.Maar foto album uitstapje Efteling weer wel.

Heb ook mailadressen gevonden en in 1 geval de mensen een mail gestuurd met een waarschuwing over dit.

Weet iemand wat de precieze regels hier in zijn?Als ik een open nas vind,is er dan een meldpunt waar ik dat kan melden zonder dat ik die nas zelf aanklik?Of mag ik die nas aanklikken tot de eerste map,waar nog geen gegevens staan?

Ben daar erg benieuwd naar.Zou graag willen helpen maar wil niet de wet overtreden.

Hansw

Bericht door Hansw » 27-05-2015 18:09

Beste,

Ik heb het aanbevolen programma gedownload om mijn computer te scannen.
Eerst moest ik JAVA installeren ; dit vindt ik vreemd want laatst werd in Kassa geadviseerd Java te verwijderen
van de computer omdat Java lek gevoelig is.

Is dit juist of kan ik Java gewoon laten staan op mijn computer.

Als ik de Scan opstart krijg ik hierna geen enkele melding meer en zie ook niet dat het programma nog
actief is .

Gaarne advies

JePe

Bericht door JePe » 28-05-2015 08:56

Hallo,

Ik vond het schokkend te zien dat er zoveel informatie vrij toegankelijk is. Misschien ben ik ook wel een potentieel slachtoffer. Gelukkig plaatste Tros Opgelicht?! een link naar een gratis tool om je eigen privacy-lek te scannen. Schetst mijn verbazing dat ik bij het downloaden hiervan mijn hele hebben en houwen moet opgeven, met telefoonnummer, geboortedatum en zelfs mijn jaaromzet (?). Waar is dat nou weer voor nodig? Kan dat nou niet wat gemakkelijker en gebruiksvriendelijker? Het is toch niet gek dat de gemiddelde consument het niet meer snapt, argwaan krijgt en bij dit soort vragen meteen afhaakt. Gemiste kans, lijkt me.

SkippyBaiter

Bericht door SkippyBaiter » 31-05-2015 01:28

Waarom zo achterdochtig?Ik ben open.kgaf toe dat ik fout was..Maar ik wist niet dat ik fout was.Waarom verder geen hackers?

Gesloten