LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pakketjesfraude - 19 maart 2013

Praat hier mee over onderwerpen uit de uitzending
Gesloten
Moderator
Site Admin

Pakketjesfraude - 19 maart 2013

Bericht door Moderator » 19-03-2013 20:39

Wat moet je doen als je bijna dagelijks rekeningen krijgt voor pakjes die je niet besteld hebt, laat staan ontvangen? En hoe overtuig je dan de webwinkels dat jij niet op wilt draaien voor de rekening?

Discussieer mee...

webshop

Re: Pakketjesfraude - 19 maart 2013

Bericht door webshop » 19-03-2013 22:18

Wat ik een beetje mis in het verslag van de pakket fraude is de rol van de koerier. Als de koerier pakketten alleen afgeeft aan de voordeur van de geadresseerde, geen pakketten achterlaat die eigenlijk niet in de brievenbus passen enz zijn pakketten minder snel door de fraudeur te onderscheppen.

Ik heb zelf een webshop. Bij ons gaan de pakketten niet onbetaald de deur uit. Dat scheelt ongetwijfeld omzet maar het scheelt ook ellende. Sinds enige tijd hebben we een optie toegevoegd aan het bestelformulier op de website. Mensen kunnen aangeven of de bestelling mag worden afgegeven bij buren. Hier maken klanten nauwelijks gebruik van. Het merendeel van de pakketten gaat de deur uit met een sticker "Niet bij buren afgeven".

Wij zijn hiertoe overgegaan nadat een klant belde dat zij haar bestelling bij haar voordeur had aangetroffen, achtergelaten door de koerier omdat ze niet thuis was. De klant in kwestie woont in een aanloop route naar een winkelcentrum. Dat het pakket niet door derden is meegenomen mag een wonder heten.

timhap

Bericht door timhap » 20-03-2013 13:53

hallo,ik heb tot kort 40 jaar bij post nl gewerkt,ik stond met open ogen te kijken hoe bodes en pakketbezorgers post en pakketjes uit de bus laten steken,wij hebben altijd geleerd dan moet je aanbellen,ook had die mevrouw allerlei pakketten liggen waar zeker voor getekend moet worden,dus als je weigerd gaat deze retour en moet je een bewijsje van retour gezonden krijgen,dat sommige bodes opgewacht worden en dan pakketten willekeurig afgeven is helemaal uit den boze,maar wat wil je deze nieuwe lichting rijd op stukgoed ,dus weg is weg,er zijn zelf genoeg gevallen waarbij zij zelf tekenen,ook voor aangetekenen die dan in de bus gegooid worden of voor de deur gezet ongeloofelijk gr

GerritR

Bericht door GerritR » 20-03-2013 16:17

Dit hoeft toch niet zo moeilijk te zijn op te lossen, waarom geen legitimatie bij ontvangst van het pakketje laten zien van de ontvanger. Kun je die niet laten zien, dan ontvang je niets. Ook geen enkel pakketje van waarde meer in de brievenbus, maar of alleen thuis of afhalen op het postkantoor. Geeft men dan wel een pakketje af zonder dat er naar een legitimatie bewijs is gevraagd of ongezien, dan is de bezorger verantwoordelijk. Lijkt me een eerlijke afspraak tussen verkoper/bezorger/koper
Laatst gewijzigd door GerritR op 20-03-2013 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

OpAllesComentaar

Bericht door OpAllesComentaar » 20-03-2013 16:23

[quote="GerritR"]Dit hoeft toch niet zo moeilijk te zijn op te lossen, waarom geen legitimatie plicht bij ontvangst van het pakketje laten zien.

Als ze dat nou zouden doen, maar dan zouden ze minder verkopen.
En dat zit er niet in voor de webshop's, dat is het probleem.

GerritR

Bericht door GerritR » 20-03-2013 16:24

Waarom minder verkopen, een verkoper wil toch niets liever dat alles eerlijk verloopt, nu kan ook de verkoper misschien fluiten naar zijn/haar centen.

Bovendien is het nu zo, laat de bezorger maar eens bewijzen of hij/zij het pakketje daadwerkelijk op de juiste locatie heeft afgegeven en laat de verkoper maar eens bewijzen of de bestelling daadwerkelijk is gedaan door het bezorg adres. Nu vist iedereen achter het net.

Bovendien vind ik het ook wel makkelijk om zomaar iets van waarde af te geven bij de buren, dat is de keus van een post bezorger, zijn/haar keus dus zijn/haar verantwoordelijkheid wanneer het pakketje door de buren is gehouden.

Wel heel erg simpel voor de buurman, als hij weet dat de buurvrouw nooit thuis is, dan kan hij mooi allerlei bestellingen op haar naam doen toch?

Een simpele scan van een legitimatie bewijs en klaar is kees, een hand tekening is ook te simpel.

HvdM

Bericht door HvdM » 22-03-2013 14:06

Het hele probleem rond die pakketjes fraude draait om het zo laag mogelijk houden van de verzendkosten. Voor 4 euro kun je niet meer verwachten dan dat een pakketje zo snel mogelijk 'gedropt' wordt, opnieuw aanbieden bij niet thuis kan simpelweg niet voor dat tarief. Voor het dubbele bedrag dient de bezorger een handtekening voor ontvangst te vragen, dan is er tenminste iets meer zekerheid en valt er ook te bewijzen dat er afgeleverd is.
Als ik een rekening zou krijgen voor iets dat ik niet besteld had, zou ik in elk geval een bewijs van opdracht én ook een bewijs van ontvangst eisen van de verkoper. Als hij die niet kan laten zien staat hij in juridisch opzicht uitermate zwak, dus niet laten intimideren door aanmaningen of incassobureaus. Maar wél schriftelijk protest aantekenen want anders verzwakt dat uw positie.
En voor webshops, die bang zijn voor die hogere verzendkosten: Laat de klant een redelijk bedrag betalen en beschouw de resterende kosten als een verzekering tegen betalingsproblemen of oplichting. Want ook al laat je de klanten vooraf betalen, als hij claimt niets ontvangen te hebben ben je toch verplicht de koopovereenkomst na te komen!! [transportrisiko mag je als 'ondernemer' niet op klant afwentelen.]

Lola-m

Bericht door Lola-m » 15-11-2014 13:32

Sinds ongv 2 maanden ontvang ik post op mijn adres in Eindhoven van ene Heer Max Kees. meestal gaat dat direct de prullenbak in omdat ik hier nu bijna drie jaar woon en zeker 1,5jaar gedoe heb gehad met post van de oude bewoners aanmaningen,boetes ,mensen aan me deur van incasso bureau's.

Ik besloot om de brief open te maken en het postorderbedrijf op de hoogte te stellen dat die persoon hier niet woont en naar mijn weten ook nooit heeft gewoond.
Tot mijn verbazing vertelde ze dat er wel al was geleverd op mijn adres ergens in september.
Nu heb ik zelf niks besteld en ook niks ontvangen en ook nooit aangenomen. Dus ik kan me alleen maar bedenken dat iemand het pakketje heeft opgewacht.

Voor de zekerheid vraag ik de woningbouw of er iemand in de flat woont met die naam maar nog geen reactie. Tevens stel ik de politie de vraag of ik zelf hier iets mee moet doen. aangifte van poging tot oplichting bv.

Door mijn hoofd gaat waarom bij mij is het omdat ik geen naambordje bij de deurbel heb of is het iemand in de flat.
Ik heb altijd de zelfde pakketjes bezorger van de postnl die echt wel weet dat ik op dit adres woon. Ik weet trouwens ook niet of het wel bezorgd is met postnl.
Voortaan toch maar weer vreemde post openmaken..

Gesloten