Heel interessant om te lezen en te zien. Ik run een camping in Frankrijk met mijn Franse echtgenoot en wij hebben exact dezelfde ervaring als de campinghouder Gerard Swart die aan het woord is, zeer herkenbaar!!
We hebben inmiddels aardig wat ervaring met de groepen Ieren, dus we laten ons al veel minder 'misbruiken' dan in het begin.
Wij proberen er ook juist wat extra's uit te halen, dat is niet fout want zij hebben een dusdanig onrespectvol gedrag, dat je ze zelf ook gewoon vrij hard moet aanpakken, ook al is dat niet je stijl, maar wel op een slimme manier.
Onze ervaring is om ze per week te laten betalen, anders lopen hun schulden te hoog op en dan krijg je geheit problemen. Allemaal op hetzelfde moment en allemaal hetzelfde bedrag per dag, dat werkt het beste. Voor alle andere diensten die je voor ze verricht (dat zijn er nogal wat in de praktijk, want ze vragen je afspraken bij artsen en andere instanties te maken, reserveringen op internet, etc.) moet je ze goed laten betalen. Dat is normaal. In het begin deden we dat niet, maar zij vinden alles normaal en er kan nauwelijks een 'dank je wel' af, dus nu voelen we ons er zelf beter bij. En zij betalen het zonder problemen, want zij hebben je gewoon nodig.
Momenteel hebben we ook een groep van 11 caravans en laten we ze per week vooruit betalen. Kijken hoelang dat gaat lukken. Als ze niet kunnen/willen betalen, dan doen we een wielklem op hun caravan. Heel efficiënt. Ja, inmiddels zijn we aardig voorbereid. Intussen brengen ze wel geld in het laadje, dus tja, die paar nadelen, die accepteren wij nu nog maar. Op een gegeven moment zullen we ze niet meer accepteren waarschijnlijk.
Nou ja, ik kan er een boek over vol schrijven

.
Groet, Joannette