LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ID-fraude

Praat hier mee over onderwerpen uit de uitzending
Gesloten
Moderator
Site Admin

ID-fraude

Bericht door Moderator » 19-11-2013 22:11

Hoe identiteitsdiefstal jarenlange ellende kan veroorzaken. Discussieer mee.

PrinsesBernie

Re: ID-fraude

Bericht door PrinsesBernie » 20-11-2013 09:29

Hoe zou je er al consument achter kunnen komen wat er op jouw adres geresistreerd staat? Er zou een hoop leed bespaart kunnen worden als je inzage kan hebben in welke pakketten je hebt. En om nu elke maand alle banken en leningsverstrekkers te bellen lijkt mij wel een beetje teveel van het goede.

Moderator
Site Admin

Bericht door Moderator » 29-04-2014 21:33

In de uitzending van 29 april 2014 was te zien hoe verkopers op Marktplaats het slachtoffer werden van identiteitsdiefstal.

TheVoice

Bericht door TheVoice » 01-05-2014 11:26

Ik heb de uitzending gezien. Vreemd dat je met alleen een ID en bankrekeningnummer zomaar een telefoonabonnement kunt afsluiten.

Ik heb bij het afsluiten van een abonnement een rekeningnummer moeten opgeven, er was per ongeluk een tikfout in gemaakt. Toen men de telefoon kwam bezorgen, heeft men apart met het hoofdkantoor moeten overleggen of het zo gewijzigd kon worden, ik moest een bankpas tonen en die heeft men ingescand als bewijs. Vaak is er een verificatie van het bankrekeningnummer nodig, dit gebeurt d.m.v. het pinnen van 1 cent vanaf het rekeningnummer wat je hebt opgegeven voor automatische incasso van de gesprekskosten ed. Ook heb ik in het bijzijn van de medewerker het contract in tweevoud moeten ondertekenen. Op basis van mijn ID heeft de medewerker mij identiteit kunnen vaststellen.

Daarom vind ik het vreemd, dat iemand zomaar een telefoonabonnement kon afsluiten, dan is de provider in dit geval ook onvoorzichtig te werk gegaan.

adodenhaag

Bericht door adodenhaag » 21-05-2014 15:19

Vind het ook vreemd, dat ze alleen met een ID/paspoort en een rekeningnummer de boel kunnen besodemieteren,
Het was veiliger geweest als je bijv 0.01 cent moet overmaken en een stuk moeilijker om het te frauderen.

adodenhaag

Bericht door adodenhaag » 21-05-2014 15:29

Ik heb net hun website bezocht, ( www.studentenmobiel.nl )
Bij de betaalmethodes kon je kiezen uit de volgende 3 betaalmethode's

Betaalmethode
Kies uw betaalmethode
iDEAL + € 0,00 Betaal via iDeal (nu of op een later moment)
Vooruitbetalen per Bank/Giro + € 0,00 Betaal vooraf per overboeking
Onder rembours + € 4,95 Betaal contant aan de postbode

Hoe kan hij in vredesnaam frauderen als je per ideal moet betalen, lijkt me sterk dat hij ook hun internet bankieren gegevens heeft.

SaC-IoT

Bericht door SaC-IoT » 28-10-2014 22:18

Ik zit op dit moment de uitzending te kijken over Digi-D fraude, hierin wordt een preventie methode geadviseerd die niet afdoende is an zich.

Het probleem ontstaat op het moment dat men "software" download wat niet via officiele kanalen bemachtigd is, hierdoor loopt men het risico om het systeem te besmetten met een virus.

Het feit dat de eindgebruiker "onbedoeld" het systeem kreupel maakt zorgt ervoor dat men niet langer veilig gebruik kan maken van het systeem.

De oplossing hiervoor is zeer makkelijk en ik wil iedereen erop attenderen om deze methode toe te passen, dit is een van de beste oplossingen wanneer we praten over "system tampering (onbedoeld malware installeren)"

Wat moet je doen:

1. Download een Linux installatie cd zoals bijvoorbeeld "Ubuntu" of "Linux mint"
2. Brand de iso van Linux op cd of gebruik "Yumi" live usb om de iso op usb stick te zetten.
3. Zoek op internet of in de handleiding van uw systeem hoe je op moet starten vanaf cd of usb stick (boot from cd/usb)
4. Plaats de cd of de usb stick in het systeem, start op vanaf cd of usb stick.

Gebruik iedere keer wanneer u bankzaken doet of andere gevoelige opdrachten deze cd/usb.

Hoe werkt het:

Alle bestanden die nodig zijn om gebruik te kunnen maken van Linux worden ingeladen in het ram geheugen, dit betekent dat alle aanpassingen die gedaan worden van tijdelijke natuur zijn.
Zolang je enkel dit systeem in laad en gebruik maakt van de browser dan voorkom je dat men de systeem bestanden manipuleert.
Nadat u klaar bent met het doen van uw zaken, sluit u Linux af en start u de computer opnieuw op waardoor u weer terecht komt in uw eigen operating system.

Notitie: Download enkel en alleen van officiele bronnen software/operating systems.
Voeg aan uw zoekopdracht bijvoorbeeld toe: official webpage "mijn software pakket wat ik zoek"

Voorbeeld: Official webpage Java 32 bit

Notitie: Combineer deze techniek met de adviezen die gegeven worden in de uitzending en op de website.
Geef voorrang aan deze methode simpelweg omdat deze methode veilig bankieren enzovoort garandeert
ondanks het feit dat uw installatie van windows besmet is met een virus/trojan.

Ik hoop dat dit bericht mensen helpt om dit soort zaken te voorkomen in de toekomst en ik zou ook graag willen zien dat deze methode word toegevoegd aan de preventie maatregelen op de site.

Met vriendelijke groeten,

Menno K.

Gesloten