LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Datingsites met betaalde chat -16 september 2014

Praat hier mee over onderwerpen uit de uitzending
Moderator
Site Admin

Datingsites met betaalde chat -16 september 2014

Bericht door Moderator » 16-09-2014 21:55

Praat mee over datingsites met een betaalde chat-functie.

EigenRechterSpelen

Re: Datingsites met betaalde chat -16 september 2014

Bericht door EigenRechterSpelen » 18-09-2014 13:41

Tros opgelicht speelt weer eens voor eigen rechter.
Er is totaal niet nagedacht over deze aflevering.
Hoe kun je nou in godsnaam mensen met voor en achternaam + fotos zonder balkje of blur zo op tv brengen!
Opgelicht is dan ook 100% aansprakelijk voor het gene wat evt zou kunnen gebeuren.
Een echte crimineel word met balkje in beeld gebracht en deze mensen waarvan het nog niet eens bewezen is zet je zo op beeld.

Ik hoop dat deze mensen hier werk van maken en dan kon opgelicht het nog wel eens knap moeilijk krijgen.

Asjemenou?

Bericht door Asjemenou? » 23-09-2014 13:35

Voor eigen rechter spelen? Ik zie dat niet zo. Ik ga er van uit dat de redactie eerst uitgebreid onderzoek doet voor bepaalde zaken op de buis worden gebracht. Ook passen ze het principe van "hoor en wederhoor" toe. De persoon in kwestie krijgt altijd de mogelijkheid om de aantijgingen tegen te spreken. Dat blijkt ook uit dit filmpje, eerst is er telefonisch contact en pas daarna volgt een confrontatie met camera. Dat is nu eenmaal inherent aan dit programma.

Ook ik snap dat het vervelend zou zijn als er in eens een cameraploeg voor je snufferd staat en je publiekelijk aan de schandpaal wordt genageld. Maar dat is denk ik een bepaald risico wat je neemt als je je schuldig maakt aan oplichting of misleiding.

Al met al denk ik dat het goed is dat dit programma er is. Niets vermoedende consumenten worden op die manier gewaarschuwd en vallen er niet meer onschuldige slachtoffers. Het zal niet de eerste keer zijn dat oplichters, wat ook echte criminelen zijn, worden opgepakt door de politie na een uitzending van dit programma.

Asjemenou?

Bericht door Asjemenou? » 23-09-2014 14:55

Eigen rechter of niet, deze mensen hebben de schijn nu wel heel erg tegen.

Opgelicht neemt contact op met NB Hosting. Eerst per telefoon, dan met een camera. NB Hosting ontkent zelf achter de sites te zitten, want bij eventuele klachten gaan zij uitzoeken wie er achter de sites zitten en zullen ze de klacht afhandelen.

Nog maar niet te spreken over dat anti fakers beleid en het misbruik van dat keurmerk. Ik durf te wedden dat dat pas geplaatst is nadat Opgelicht voor het eerst contact heeft gezocht met dit bedrijf.

In het laatste stukje is er een dame aan het woord. Zij vertelt wat er niet klopt aan deze site. Zoals het ontbreken van contactgegevens en een fysiek adres. Die staat er nu inmiddels wel op. Ook staat er nu een bedrijfsnaam bij. En die naam hebben we eerder gehoord. Jawel, NB Hosting :wink:

EigenRechterSpelen

Bericht door EigenRechterSpelen » 27-09-2014 18:33

.1 Is het gene wat NBhosting doet niet strafbaar, dus geen oplichting
.2 ik ken de mensen achter nbhosting zij hebben 6 dagen vanaf het eerste contact de tijd gehad met een weekend ertussen
.3 vermeld opgelicht foutieve informatie, b.v. de facebook pagina is van een turks sprekend bedrijf, foto's zijn prive en de camera shot is portret recht.
.4 opgelicht meld zich met: er zijn klachten door klanten bij ons binnen gekomen, daar is op gereageerd als zijnde nbhosting, achteraf bleek het om [verwijderd door moderator] te gaan een ex ondernemer. Die ook nog eens zelf al volop bezig is met precies dezelfde werkzaamheden voor zichzelf.

Dus laten we met zn allen nou niet denken dat dit strafbaar is, want dat is het niet.
social niet ok? misschien. maar wat met b.v. astro tv? zelfde verhaal.
Laatst gewijzigd door EigenRechterSpelen op 27-09-2014 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.

EigenRechterSpelen

Bericht door EigenRechterSpelen » 27-09-2014 18:40

het enige wat de dame aan het eind kon opnoemen is contact gegevens. dat zegt al genoeg.
tevens zegt ze glashard dat fake profielen met een keurmerk wel ok is.

beetje dubbel vind je niet?

Asjemenou?

Bericht door Asjemenou? » 28-09-2014 13:54

Ik ken de mensen achter dit bedrijf verder niet, ook ken ik de ex medewerker niet. Ik ben gewoon iemand die de uitzending heeft gezien. En om die reden wat objectiever misschien?

Of dit volgens de wet strafbaar is weet ik eigenlijk niet. Ik ben geen jurist. Ik vind het wel moreel verwerpelijk omdat het lijkt dat klanten niet weten dat ze met fictieve personen chatten. Astro-TV ken ik verder niet, dus die vergelijking kan ik niet maken. Ik vergelijk het dan met die erotische spotjes op tv voor dure telefoonnummers. Waarbij wel wordt vermeld dat het om fictieve profielen gaat en dat er geen fysieke afspraken mogelijk zijn. Als ik dan hoor dat er mensen zijn die 22.000 berichtjes versturen over een nieuwe toekomst met een niet bestaand persoon dan lijkt mij dat toch redelijk misleidend. Zouden ze dat ook doen als ze wisten dat het om fictieve profielen ging?

Die facebookpagina van een Turks bedrijf is een beetje spijkers op laag water zoeken. Dat veranderd niets aan het verhaal. Of die foto's onder het portretrecht vallen weet ik niet. Het lijkt op omslag en profielfoto's van Facebook te gaan en die zijn openbaar en voor iedereen op internet te zien.

Wat mij verder opviel is dat de eigenaresse telefonisch ontkent iets met die sites te maken te hebben. Wat achteraf niet lijkt te kloppen. Kennelijk snappen ze zelf ook dat wat ze doen niet helemaal netjes is. Waarom zou de dame met die hond anders zo heftig reageren? Als het inderdaad niet strafbaar is, waarom er dan over liegen?

forever

Bericht door forever » 01-10-2014 18:01

Uiteraard moet ook Opgelicht zich gewoon aan de wet houden, net als alle andere Nederlanders.

Als Opgelicht contact zoekt, en met een TV ploeg naar je toe komt, kun je er van uitgaan dat er een programma wordt voorbereid. NBhosting had een kort geding aan kunnen spannen, om uitzending te voorkomen. Blijkbaar hebben ze dat niet overwogen of de kans het te winnen als klein of afwezig ingeschat.

Dit soort dingen mogen volgens de wet als er een publiek belang is, en de publicerende partij in feite denkt dat het klopt wat er wordt overgebracht.

Ik denk dat er veel meer dossier onderzoek wordt gedaan als uit de uitzending blijkt, en ook dat vind ik in dit geval al vrij redelijk. Als NBhosting het er niet mee eens, en naar eigen zeggen keurig bezig is, dan kunnen ze altijd een rechtszaak aanspannen tegen Opgelicht of hadden ze zelfs de uitzending kunnen voorkomen.

Verder is 'oplichting' in de wet heel breed omschreven, hetgeen wat zij (NBhosting) doen voldoet naar mijn mening zeker aan de gebruikte term 'listige kunstgrepen' - mensen laten denken dat ze een date hebben om ze geld af te troggelen.

japie1971

Bericht door japie1971 » 01-10-2014 19:06

Los van of Opgelicht de juridische regels heeft overtreden met deze uitzending, is het goed dat ze dit soort oplichting aan de kaak stellen. Echter, ben ik van mening dat je wel heel erg labiel moet zijn om hier in te trappen.

Zelf heb ik de proef op de som genomen en heb ik een (gratis) account aangemaakt op de site http://www.worldwidedating.be.
Ik heb mijn profiel zeer summier ingevuld en ook geen foto geplaatst. Binnen 1 week heb ik meer dan 240 berichten ontvangen van vaak bloedmooie (jonge) vrouwen die het liefst per direct een sexdate met me willen. Daarbij komen ook allerlei variaties naar boven. Van seks met 4 vrouwen tot met dames van 65+. Van dik tot dun, van donker tot blank tot Aziatisch. Noem het maar op. Maar nooit wordt er een telefoonnummer of emailadres vermeld. Het enige wat men van je wil is een antwoord (ad 1.40 pb). Uiteraard heb ik nooit een antwoord verstuurd.
Daarna heb ik de 'catfish" methode toegepast en heb ik met google image search de foto's gezocht die in sommige profielen staan (vaak zit er een (naakt)foto als bijlage bij het bericht, die je niet kunt opslaan om mee te zoeken). Het aantal hits was verbluffend. Meer dan 3 pagina's aan sites met datingprofielen. 'Toevallig' allemaal van dezelfde dame en allemaal 'toevallig' ook nog seksgericht.

Als je hier als man intrapt dan ben je of echt wanhopig of je hebt ze niet allemaal op een rijtje. Want neem van mij aan; geen enkele bloedmooie vrouw gaat op datingsites op zoek naar seks met wildvreemde mannen en al helemaal niet naar mannen van wie ze niet eens weten hoe hij eruit ziet.

Ik vind dat dit riekt naar oplichting maar waarschijnlijk zijn dit soort bedrijven slim genoeg om niet achterhaald te kunnen worden. Geen enkele site heeft ook een disclaimer dan wel contactgegevens. Ook iet waarbij er een flinke bel moet gaan rinkelen.

Mensen, trap er dus niet in!

Asjemenou?

Bericht door Asjemenou? » 02-10-2014 19:54

Nadeel van dit soort programma's is dat het effect niet blijvend is. Wellicht hebben een hoop bestaande klanten van dit soort sites het licht gezien en stoppen hier nu mee. Over een half jaar weet niemand dit echter meer en zijn er weer nieuwe klanten voor in de plaats gekomen. Die reageren op een contactadvertentie op Marktplaats.nl of Speurders.nl en zullen dan naar zo'n site geleid worden. Bij argwaan gaan ze googlen en dan worden ze hoop ik wel wijzer maar dan hebben ze er vast al wat centen inzitten.

Daarnaast worden die bedrijven ook steeds gehaaider, NBhosting heeft nu op al hun sites een fysiek adres, bedrijfsnaam, en telefoonnummer staan. Compleet met kvk- en btw-nummer.

japie1971

Bericht door japie1971 » 02-10-2014 20:18

Kleine aanvulling op mijn vorige bericht (en inmiddels ruim 50 mailtjes van 'hunkerende dames' verder) :lol:

Ik weet niet of deze sites van NB hosting zijn. Maar met het zoeken naar een image van de bewuste site, krijg ik doorgaans 3 tot 4 pagina's vol met datingsites (met dezelfde image) met vaak ook eenzelfde opmaak.

Ze zijn zelf ook niet constant al te scherp. Paar voorbeelden:

- ik krijg een mailtje met "het is alweer vrijdagavond' ...... op woensdagochtend
- men heeft het in een mail over "hier op deze.... site"..... alleen is dit wel een hele andere sitenaam
- ik krijg een mail met de opmerking dat ze me al 3 mailtjes heeft gestuurd.... alleen was dit pas de eerste van haar.

De mails die ik ontvang van dezelfde dame die zijn vaak ook wat wanhopiger en soms ook wat dwingender. Alsof ik verplicht ben om op dit soort voorstellen in te gaan.

Ik blijf me afvragen of dit soort misleiding (want dat is het) wel is toegestaan juridisch gezien. Of is het aan een ieders gezond verstand om hier wel of niet geld aan te spenderen? Mij lijkt het dat er voor beide mogelijkheden wel iets te zeggen is. Maar het blijft schofterig om mensen met leugens geld afhandig te maken.

Asjemenou?

Bericht door Asjemenou? » 02-10-2014 20:59

Beste Japie1971,

De websites van NB hosting zijn:
(staat gewoon op de site van opgelicht)

www.knalverliefd.nl en www.knalverliefd.com
www.dutchlovers.nl en www.dutchlovers.com
www.18plusdate.com
www.sexafspraak.eu
www.daterelatie.nl
www.negerinnendate.com
www.erotiekdate.com
www.dikkevrouwendate.com
www.boxnummer.nl
www.datevrienden.nl
www.amateurdate.nl
www.phonedate.nl
www.sex-advertentie.com
www.date-afspraak.nl
www.gaysexcontacten.com
www.fotuno.nl

Wellicht hebben ze er nog meer hoor, maar die zullen er dan qua opmaak en layout hetzelfde uitzien.

Als het op dit moment niet strafbaar is dan zou het dat het wel moeten worden. Maar dan zal de overheid iets moeten doen. Eigenlijk zouden alle gedupeerden in ieder geval aangifte moeten doen om het balletje aan het aan het rollen te krijgen.

japie1971

Bericht door japie1971 » 03-10-2014 09:43

Beste Asjemenou :D .

Dan vermoed ik dat de host van de site waar ik het over heb (http://www.worldwidedating.be) een andere is. Bij een imagesearch krijg ik o.a

- www.dating2nite.nl
- www.datingprikbord.nl
- www.echtemeisjes.nl/
- www.speedflirts.nl
- anoniem-sexdating.com
- www.lekkergratissex.nl

En dit is nog maar een hele kleine greep van minstens 30 / 40 verschillende sites. In tegenstelling tot NB hosting worden bij deze site niet netjes een disclaimer en / of contactgegevens op de voorpagina vermeld.

Een beetje rechercheur kan eenzelfde simpel onderzoekje doen als ik heb gedaan. Vraag me af waarom er nog nergens een belletje is gaan rinkelen om dit soort misleiding / oplichting een halt toe te roepen. Want blijkbaar trappen er nog steeds mensen in want anders zijn dit soort sites er niet in grote getallen. Wellicht moet opgelicht er nog een keer aandacht aan besteden. Want naast NB hosting zijn er nog zat andere organisaties die zich hier mee bezig houden.

Asjemenou?

Bericht door Asjemenou? » 03-10-2014 11:37

Dat zijn inderdaad ook malafide datingsites. Zijn onderdeel van Pink Melon Web Concepts Ltd. Als je dat als zoekterm op google intikt trek je een hele beerput open tot het forum van Tros Radar aan toe.

Daarmee wordt pijnlijk duidelijk dat NB Hosting maar een kleine speler is, en de "branche" veel groter is. Ben benieuwd hoeveel geld hier jaarlijks in om gaat. :?

Bij deze sites staat wel weer aangeven dat het hoofddoel van de sites entertainment is, en ik las zelfs bij één van de sites in de voorwaarden dat een gedeelte van de profielen fictief is. Dat in tegenstelling tot de sites van NB. Overigens, dat adres van NB staat er ook pas op sinds de uitzending van op Opgelicht.

japie1971

Bericht door japie1971 » 03-10-2014 12:55

Dat 'fictieve' gedeelte bedraagt dan wel minimaal 95%. :D

En de rest reageert niet op een profiel zonder foto van een 43 jarige man uit Arnhem die op zoek is naar seks... :lol:

De fictieve profielen daarentegen.... die opvallend vaak uit Arnhem e.o. komen trouwens.. :? Je zou er bijna je nek over breken als je door de binnenstad van Arnhem loopt....Al die gewillige dames van 18-25 die dolgraag seks met je willen.... :roll:

Note...: wij zouden 2 goede aanvullingen zijn om de redactie van opgelicht te versterken :P

Gesloten