Oplichting Marktplaats/Paypal door Nigeria

Mail ontvangen van iemand die u erfenisgeld wil bieden? Hebt u een of andere loterij gewonnen? Dit is waarschijnlijk Nigeriaanse fraude.
JoyK

Re: Oplichting Marktplaats/Paypal door Nigeria

Bericht door JoyK »

Same here!

Heb toevallig vandaag OOK een Samsung Jet te koop gezet op marktplaats.
En de koper heet Andrew Sigma [email protected].

Het afleveradres hetzelfde die net een paar posts terug heb gelezen, namelijk:

Name:John Perry
Address:No:1 Temitope House
City:Iree
State:osun
Zipcode:231008
Country:Nigeria
Email address:[email protected]

Dit waren mijn mailtjes:

I really thanks for your respond to me so kindly get back to me in English with the last price and i will also like to know the condition of the item so we can talk about the payment.

And i need your reply with your email address.

Regards...

--------------------

Hello , i will like to tell you that I have made the payment of €350,00 EUR to your Paypal account and you will received a payment confirmation from Paypal as soon as you receive the payment confirmation get the item ship and back to me... here is the shipping address below i paid €350,00 EUR with the shipping so kindly make the shipment and get back to me thanks please send it via REGISTER AIR MAIL IN TNT/TPG POST FOR SHIPPING 6-10days

--------------------

Ik vroeg ook nog waarom hij in de VS niet zo'n camera kon kopen, want daar woont hij nu. En of hij het geld niet direct naar mijn girorekening kon storten

Maar heb daar geen antwoord op gekregen

Had al zo'n gevoel dat er iets niet klopte..
Ik kreeg mailtjes dat ik het traceernummer van TNT moest doormailen naar PayPal..
En de email zag er al wat verdacht uit. Paar hele kleine spelfoutjes.

Het geld is naar Paypal gestuurd, en wordt bewaard zolang het traceer nr bekend is. Dan krijg ik het pas van Paypal.

Ik zag trouwens dat er dat er op marktplaats ook ene JANECALLY heeft geboden op mijn advertentie..

Zal me niet verbazen als dat ook iemand uit Nigeria is..

Schorriemorries!

Pinees
Contacteer:

Bericht door Pinees »

JoyK schreef:Same here!

Heb toevallig vandaag OOK een Samsung Jet te koop gezet op marktplaats.
En de koper heet Andrew Sigma [email protected].

Het afleveradres hetzelfde die net een paar posts terug heb gelezen, namelijk:

Name:John Perry
Address:No:1 Temitope House
City:Iree
State:osun
Zipcode:231008
Country:Nigeria
Email address:[email protected]

Dit waren mijn mailtjes:

I really thanks for your respond to me so kindly get back to me in English with the last price and i will also like to know the condition of the item so we can talk about the payment.

And i need your reply with your email address.

Regards...

--------------------

Hello , i will like to tell you that I have made the payment of €350,00 EUR to your Paypal account and you will received a payment confirmation from Paypal as soon as you receive the payment confirmation get the item ship and back to me... here is the shipping address below i paid €350,00 EUR with the shipping so kindly make the shipment and get back to me thanks please send it via REGISTER AIR MAIL IN TNT/TPG POST FOR SHIPPING 6-10days

--------------------

Ik vroeg ook nog waarom hij in de VS niet zo'n camera kon kopen, want daar woont hij nu. En of hij het geld niet direct naar mijn girorekening kon storten

Maar heb daar geen antwoord op gekregen

Had al zo'n gevoel dat er iets niet klopte..
Ik kreeg mailtjes dat ik het traceernummer van TNT moest doormailen naar PayPal..
En de email zag er al wat verdacht uit. Paar hele kleine spelfoutjes.

Het geld is naar Paypal gestuurd, en wordt bewaard zolang het traceer nr bekend is. Dan krijg ik het pas van Paypal.

Ik zag trouwens dat er dat er op marktplaats ook ene JANECALLY heeft geboden op mijn advertentie..

Zal me niet verbazen als dat ook iemand uit Nigeria is..

Schorriemorries!

Zijn net strontvliegen, zodra er iets leuks op marktplaats te vinden is, komen ze erop af!

Heb trouwens een niet zo nette mail terug gestuurd naar die persoon die mij bijna had opgelicht, ben benieuwd wat voor reactie ik terug krijg.

JoyK

Bericht door JoyK »

Inderdaad.. wat een gasten.

Dit kreeg ik als dreigement terug:

Hey man..I am not happy at all to hear all this from you..because i have already told you that the item is urgently needed and i told my friend that the item will get to him soon...you are telling me another storry now.I think i have to inform FBI and my lawyer about the and they will also need to inform your country police...And you will get arrested for scamming people online the internet..So i will wait to hear back from you with the tracking number of your shipment as soon as you get the item ship out but if you don't...i think u will need to go to jail because you are trying to scam me.i have paid for the item and the money has been deducted from my account..I will stay on my computer to read back from you..Thank you and God Bless...

Ik had het bod van deze vent verwijderd, maar er stond er nog een van 50 euro minder.

Ik vroeg aan diegene of hij of zij Nederlands was, en geen Nigeriaan.

Kreeg ik van JANECALLY dit:

Hallo,
Ik ben geïnteresseerd in het item dat u geplaatst voor verkoop op de veiling site. Ik ben gevestigd in de Verenigde Staten (VS), maar ik wil kopen dit item voor mijn neef die school in een ander land (West Afrika).
Ten eerste, zal ik graag willen weten hoe de conditie van het object en de laatste verkoopprijs van het object, of als u het goed met het biedproces prijs.
Meer nog, ik wil graag weten hoe u wilt dat ik je betalen, overschrijving of Paypal. Ik zal echt dankbaar zijn als u dit item kan verkopen aan mij.
Wachten op uw dringende reactie.
Groeten.
Jane.

Gewoon een paar minuten voor het mailtje van die andere!
Volgens mij zitten ze gewoon naast elkaar op de PC.

Snuggere gasten..

Pinees
Contacteer:

Bericht door Pinees »

gaat lekker, dit had ik dus als een reactie terug.
Ze zijn toch wel dikke maatjes met de FBI, dat blijkt wel :P

Op 2/17/2010 7:33 AM, melanie frasier schreef:
> Hi
> Why the shipment delay....i have make the payment for the item and i have been waiting for you to send me the shipment number so that i can mail bank about the shipment number for you to have your money credited into your account and i think if i did not hear back from you within next 24hrs i will have to contact fbi about your actions on marktplaat.nl... that you are trying to rip me off because the payment for the item has been forward to bank but you have to make the shipment for the item and send the shipment number to bank for verification and as soon as the shipment number is verified you will have your money credited into your account with immediate effect ok... Here is the shipping address
> Name:Oluseye Olayiwola
> Address:# 37 Lalubu Street,Oke ilewo
> State: ogun State
> City :Abeokuta
> Zip Code:23403
> Country:Nigeria
>
> Thanks Alot and i will be waiting for your reply as soon as possible

mostertpot

Bericht door mostertpot »

Vorige week plaatste ik 4 advertenties op Marktplaats: vier Nigeriaanse(of waarschijnlijk Nigeriaanse) reactie. Ze gebruiken dezelfde tekst, reageren met veel te hoog aanbod, voor mij was het duidelijk dat het dus fout was. Naast dat ik er wat mee speelde door heen en weer te mailen , gaf ik het ook door aan Marktplaats: Spam Marktplaats.nl <[email protected]>. Je krijgt daar geen reactie van, maar volgens mij verwijderen ze wel het bod en vermoedelijk registreren ze het e-mailadres.
Door de vele reacties die ik dus van Nigeriaanse zijde kreeg, vermoed ik ook dat er nogal wat 'domme'figuren zijn die er intrappen. Dit wordt bevestigd op dit forum.
Kan de Tros niet eens een keer met Marktplaats en E-bay een hele uitzending wijden aan dit fenomeen. Er gaan miljoenen in om en ergens moet het toch te stoppen zijn?

Robert1955

Bericht door Robert1955 »

Dit stopt alleen als de mensen zelf weer eens gaan nadenken en terug gaan naar de basisprincipes namelijk "lezen wat er staat".

Zodra je dat al niet meer kunt, bijvoorbeeld, omdat het babbelfish is (van een vertaalcomputer) of in een andere taal dan je moeders taal moet je gewoon stoppen hoe verleidelijk het ook klinkt.

Dit klinkt nogal cru maar het is een feit dat ondanks alle waarschuwingen die ook op alle verkoopsites staan, kopers en verkopers er telkens weer intrappen.
Trouwens heel internet staat vergeven van waarschuwingen om toch vooral niets daar naartoe te sturen.(doe het dan ook niet)
(Mijn mentor heeft een lijfspreuk "Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo"! ik zie hem steeds vaker geciteerd worden).

Er is namelijk geen enkele betaalinstantie (lees banken,creditcardmaatschappijen, paypal, Ideal en noem maar op) die zich bezighoud met mailen naar klanten over aan/verkopen via webwinkels of advertentiesites.
Zij mailen jou dus ook niet dat het geld gestort is, dat is namelijk hun "ding" niet, zij houden zich uitsluitend bezig met betalingen.

Ook postbedrijven,koeriers,transporteurs houden zich daar niet mee bezig.
Die mailen jou dus niet dat het pakket gearriveerd is en je het geld kunt overmaken.

Elke emailbericht die daarop zinspeelt is bij voorbaat FAKE!

Het enige doel daarvan is om jouw geld of goed in handen te krijgen.

Hele dorpen in Nigeria leven van deze vorm van oplichting. (niet stigmatiserend bedoeld! )
Een paar jaar terug was er zelfs een nummer 1 Hit die ging over die lichtgelovige buitenlanders die zomaar hun geld of spullen opstuurden, het enige wat je daarvoor nodig had was een internetaansluiting.

Voor wat betreft een programma over dit fenomeen,daar ben ik voor, ben zelfs bereid om daaraan mee te werken.

Mvg.....Robert1955

Carooltjje

Bericht door Carooltjje »

Beste iedereen,

Ik ben gewoon geshockt als ik alles lees hier. Ons is exact hetzelfde overkomen! Behalve dan dat we er op tijd achter kwamen en dus niks hebben opgestuurd (GELUKKIG).

Wij werden benaderd door een Joyce Sanne uit België. Wilde onze laptop kopen voor haar zoon. Ging inderdaad gelijk akkoord met het gevraagde bedrag. De verzendkosten maakte haar ook niks uit. Alleen moesten wij het dus zelf meteen naar Nigeria sturen. Mijn gevoel zei al dat het niet klopte. Daarom ging ik googlen. Toen kwam ik hier terecht en ik ben zo blij dat ik dit gelezen heb!!

Dit moet echt overal staan en iedereen moet hier van weten. Ik dacht dat mij dit nooit zou overkomen, maar zie daar...

Ongelooflijk dat dit niet gestopt kan worden...

Iedereen bedankt voor het delen van de verhalen, hierdoor worden er minder mensen opgelicht, waaronder ik :)

jannoorthoek

Bericht door jannoorthoek »

Hallo,

Ik moet mijn iphone verzenden naar nigeria.
Ik moest al mijn gegevens enz.
iban code
rek nr
enzovoorts.
Ik kreeg een mail dat er 200 euro overgemaakt was via bank of america.
Zal ik hem nu opsturen of niet?

MVG jan

14peter

Bericht door 14peter »

jannoorthoek schreef:Hallo,

Ik moet mijn iphone verzenden naar nigeria.
Ik moest al mijn gegevens enz.
iban code
rek nr
enzovoorts.
Ik kreeg een mail dat er 200 euro overgemaakt was via bank of america.
Zal ik hem nu opsturen of niet?

MVG jan
Als jij je telefoon graag kwijt wil zonder daar een cent voor te ontvangen :lol: Meestal, of betergezegd altijd zijn die e-mails van banken hartstikke nep

maxkoning

Bericht door maxkoning »

Hallo,

Iemand (uit Nigeria) heeft ook geprobeert mij op te lichten.
Ik zou het pakket versturen zodra ik het geld binnen had.
in eens kreeg ik een mail dat is het nu gelijk op moest sturen en dan hij het geld morgen over zou maken.
Ik ging daar natuurlijk niet mee akkoord en antwoordde dat ik eerst het geld moest hebben voor ik het opstuurde.
Toen kreeg ik een dreigend mailtje terug van als ik het nu niet op zou sturen dat hij dan de FBI zou informeren en ik in de problemen zat.
Ik weet wel dat hier niks van waar is maar ik vraag het toch maar voor de zekerheid.

Met vriendelijke groet Max Koning

Sirius

Bericht door Sirius »

Had een caravan te koop op speurders.nl Kreeg mailtje van shana barbara. Na enkele vragen te hebben beantwoord werd door shana barbara akkoord gegaan met prijs en condities en zou worden betaald via paypal. Het ging allemaal wel heel snel waardoor ik het niet meer vertrouwde. Via Barbara Shana kwam ik bij opgelicht.nl en zag daar dezelfde mailtjes die ook ik ontvangen had. Het heeft ons behoed voor een vervelende ervaring! Bedankt!

Bertone

Bericht door Bertone »

Beste lezers,

Ook ik ben benaderd door Shanu Barbara via M.P. Ze drong aan om een Paypal account aan te maken.
Ik heb dit geweigerd ( ook al heb ik die al) en vertelde haar dat ik het vreemd vond dat er ongezien een bedrag werd overgemaakt. Ik vroeg of zij een bedrijf of particuliere was.. ( wist natuurlijk allang dat hier iets niet klopte ) maar vond het wel leuk om haar uit de tent te lokken..vervolgens vroeg ik haar over de afhandeling, vrijwaring enz.. Enz.. En als ze interesse had dit maar gewoon via de mijn eigen bank moest overmaken en kreeg dit als antwoord:

I insisted on paypal because i don't have access to my bank account online as i don't have internet banking and i can't go to the bank due to the nature of my job, but i can pay from my paypal account, as i have my bank a/c attached to it, i will need you to give me your paypal email address so i can make the payments asap for the item and pls if you don't have paypal account yet, it is very easy to set up, go to http://www.paypal.com and get it set up , after you have set it up i will only need the e-mail address you use for registration with paypal so as to put the money through

Een KUL verhaal natuurlijk!! en daarna niets meer gehoord uiteraard...

Maar waar ik niemand over hoor is wat de opzet is van deze oplichterij.. De meeste gaan ervan uit dat Paypal inderdaad een betrouwbare manier van wereldwijd betalen is.....OF TOCH NIET..!! Komt het omdat je bankrekening eraan gekoppeld is en wellicht ook je creditcard...?? en dat ze deze rekeningen kunnen hacken..Wat doet Paypal en Marktplaats hieraan..??? of als het je gebeurd heb je gewoon pech..( voor de goedgelovige onder ons .)
Het is te gek voor woorden dat de regering hier niets aan doet... Maar hoorde van een kennis dat zijn buurman benaderd was door de belasting vanwege zijn verkoop spulletjes op M.P wat notabene zijn eigen spullen waren en deze te koop had aangeboden .!! dat houden ze wel in de gaten... En dit wat al heel wat jaren afspeelt ( Nigeriaanse oplichters praktijken) en al tig duizenden mensen hiervan de dupe zijn hoor je bijna nooit iets over..ben even gaan googelen en die naam Shana Barbara werd gebruikt begin 2012.. En nog gebruikt ze dezelfde naam anderhalf jaar later..Nu weet ik ook dat als niemand dit meld bij Paypal of Marktplaats hier niets aan gedaan kan worden..Maar ik heb dit gemeld bij beide en hoop dat iedereen die zoiets meemaakt hier dan ook een melding van maakt!

Pennywise

Bericht door Pennywise »

Bertone schreef: Het is te gek voor woorden dat de regering hier niets aan doet...
Wat zou de regering er aan moeten doen dan?

rups

Bericht door rups »

Vandaag kreeg ik ook een email van een koper over een neef in west Afrika (zelfde bericht die ook in dit topic staat)
In gebrek Nederlands (vertaald met google translate)

Eerst dacht ik oke zou misschien koper zijn prima alleen ik ga niet naar Afrika sturen naar usa vind ik geen probleem
dus ik reageer in het Engels terug dat ze hem mag kopen voor 350 doller dat incl verzend koste ondertussen dacht ik gaat ze toch niet doen want voor die prijs kan ze zelf 1 kopen :D maar goed dus ik afwachten .

Toen kreeg ik email terug van:

Hello,

Thanks for the response. Please i want the ps3 to be ship to West Africa. I will be glad if you can help me send it from there to West Africa via Post NL. I will like to know if you can do that for me.

Waiting for your urgent response.
Regards.
Kate.

Toen kreeg ik door dat het nep moest zijn ik ging google en kwam in dit topic uit! nu stond er bij dit adres wel geen ROBOT(naam)@gmail.com dus email adres was in dit geval: [email protected] ook die heb ik gegoogeld en op facebook gezocht niets gevonden waarschijnlijk pas 1 dag aangemaakt ofzo.

Prima heb ik alle emails van haar naar phising afdeling gestuurd van google!
Hopelijk helpt dat iets.

Ook heb ik het ipadres opgezocht maar helaas is dat een LOKAAL ipadres dus niet via een internet provider verstuurd maar via hun eigen zelfgemaakte internet server of proxy ofzo want het ip adres begint met 10.xxx (10.182.110.13) dat is alleen een lan adres heel vaag ja.

Nu heb ik een eigen check list gemaakt voor de volgende keer die andere mensen misschien ook kunnen gebruiken :)

To do list:
- check de email adres op google en op facebook of er iets vind baar is
- zoek de voornaam + achternaam ook op google of facebook dan kan je zien met wie je contact hebt
- kijk wat ze schrijven in hun 1e email ze praten over een ITEM en niet de naam van het product dat jij verkoopt (in my geval een ps3)
- op http://whatismyipaddress.com/trace-emailkan je het ipadres van de afzender achterhalen is het een 10.xx adres dan is het een lokaal ip dus is het een fake persoon!
- ophttp://www.ip-tracker.org kan je het ip adres onderzoeken
-Let op hun spelling dit was erg brak Nederlands
-Naar welke land gaat het?? In dit geval usa en west Afrika (in west Afrika hebben ze niet veel aan een ps3 dus dan moet je al denke van WTF??)
-kijk hoe snel ze reageren op jou laatste verzonden email. Als ze binnen 10 sec reageren klopt er al iets niet!?

Nou ik hoop dat jullie er wat aan hebben verder kan ik ook niet helpen

nielsarts6

Bericht door nielsarts6 »

Hallo allemaal,

Ze proberen het bij mij ook te doen, ik wil mijn iphone verkopen en ze bieden idd hoger dan de vraagprijs en als ze vragen hoeveel je er voor wil hebben, dan kan je 1 miljard zeggen en dan willen ze alsnog zelf de verzending betalen. Bij mij is het voor haar man. Ze zegt dat het geld bij zon bank staat en dat die een verzendbevestiging moeten hebben en dan maken ze het geld over. Ze heet MAY_RA op marktplaats. Ik heb haar gezegd dat ik er allemaal niks van geloof en nu gaat ze drijgen met politie en FBI, terwijl ze niet eens weet waar ik woon.

Gesloten