Oplichting Marktplaats/Paypal door Nigeria

Mail ontvangen van iemand die u erfenisgeld wil bieden? Hebt u een of andere loterij gewonnen? Dit is waarschijnlijk Nigeriaanse fraude.
Jelmer van Dijk

Oplichting Marktplaats/Paypal door Nigeria

Bericht door Jelmer van Dijk »

Hallo,

ik ben deze week opgelicht door een stel Nigeriaanse op markplaats, ze hebben van mij spullen gekocht van te waarde ong. 1300Euro, ze hebben dit op een tactische manier gedaan, ze gaan als volgt te werk.

ze willen spullen van je kopen tegen ong. alles voor een nieuwprijs. ze gaan akkoord met alle bedragen en verzendkosten die erbij komen. ze vragen of je het naar een vriend in Nigeria kunt sturen omdat hij deze landen speciaal wilt helpen doormiddel van spullen te sturen naar arme landen, want hij/zij zit zelf in Amerika zeggen ze.
Ze gebruiken het mail adres [email protected]***oo.com

Daarna spreken ze af dat ze het VEILIG willen afhandelen via Paypal. Je krijgt dus mailtjes van een na gemaakte, echt lijkende, paypal beheerder genaamt:
[email protected] En het mail adres is [email protected]***pal.com.
Die geeft aan dat het geld op de transactie is gekomen en vervolgens moet jij je bewijs van pakket verzendingen toe sturen om je transactie van je geld te voltooien.
Vervolgens heb je dat opgestuurd naar paypal en dan krijg je in eens een mailtje van dat er 200Euro bij is gestort en daarom kunnen ze het geld niet overmaken.
Die 200Euro moet jij vervolgens via de Western Union Bank in de lokale buurt (hebben we die in Nederland?) op de post verzenden naar dakloze kinderen zonder moeder in Nigeria!!!!

OP DIT PUNT BEN IK ER ACHTERGEKOMEN DOOR DAT IK OPGELICHT WERD!!!!!!
door paypal te bellen ben ik erachter gekomen dat de hele transactie nep was en dat het mail adres ook niet klopte waarmee deze mensen te werk gingen.

dus ik als een gek naar het postkantoor om mijn pakketten te laten stoppen!
WAREN ZE HET LAND AL UIT!!!!!!!!
En daar stopt ook al gelijk onze geweldige service van TNT!! krijg gewoon bot te horen 'ja sorry meneer maar wij kunnen er niks meer aan doen want ze zijn het land al uit en dan is het niet meer onze zorg' :shock:
TNT is een internationaal bedrijf daarvan zou je toch minstens verwachten dat ze je proberen te helpen!!

overigens heb ik hier een rapport van laten maken bij de politie en nu is het afwachten of dit geval voldoende punten krijgt om er mee door te gaan naar de Recherche om er verder op in te gaan.
anders ben ik gewoon en mijn spullen kwijt terwaarde van 1300,- + de verzendkosten terwaarde van 265,- !!!!

Deze mensen spreken gebrekkig engels, gebruiken alles van de site van paypal, zelfs de trademarks van paypal staan erop. alles was gekopieerd en er werden zelfs links van de echte paypal opgezet!!

Wie kan mij hier verder over vertellen wat ik hier nog verder mee kan doen???

Vriendelijke Groeten,

Jelmer van Dijk

E-mailadres aangepast door Moderator

mar42

Re: Oplichting Marktplaats/Paypal door Nigeria

Bericht door mar42 »

Geen flauw idee, zet anders je vraag eens op www.ikbengenaaid.net misschien dat zij (moderators) nog het e.e.a. voor je kunnen uitzoeken. :wink:

Horsch

Bericht door Horsch »

Mij is vrijdag bijna hetzelfde overkomen. Ik kreeg het volgende emailtje (als reactie op een analoge spiegelreflexcamera, die overigens al gereserveerd was):

Hallo Verkoper, Mijn naam is Kari Janssen, ben 38 jaar en kom uit Belgie.De reden dat ik u dit alles vertel is, omdat ik zeer geinteresseerd ben in het roduct dat u aanbiedt . Graag zou ik willen weten , of het artikel dat u anbiedt ook ettertijk in de staat verkeert dat wat u beschrijft, aangezien ik dit product als cadeau voor mijn zoon bestemd is Graag zou ik direct voor het product willen betalen. Ook zou ik u willen vragen om het totale ostenplaatje naar mij te versturen inclusief rzendkosten.Ook zou ik u direct willen vragen om uw rekening nr , Naam , En Adres,evt ook uw tel nr.Zodra u mij uw gegevens hebt gemaild zal ik u het geld toe sturen.onderstaand vindt alvast de gegevens van mijn zoon.

.Mvg,K Janssen,

Deze reactie is afkomstig van;
Naam: kari2janssen
E-mailadres: kari2jans***@hotmail.com

Ik dus eerst helemaal blij, want de volledige prijs werd geboden. Ik ben op internet gaan zoeken naar de goedkoopste manier om een pakketje naar Nigeria te verzenden, en kwam er al heel snel achter dat dit een oplichtingspoging was. Ik heb de mail meteen doorgestuurd naar marktplaats, waarna ik van hun bericht kreeg dat dit inderdaad een buitenlandse oplichter was. :evil:

Mijn enige tip is dat je in ieder geval aangifte moet doen! Verder heb ik ook geen raad.
Trap er in ieder geval niet meer in wanneer het volledige bedrag geboden wordt!!

Wat ook een gangbare manier van oplichting is, is de volgende: deze mensen bieden het volledige bedrag, betalen vervolgens echt, jij stuurt je pakketje op naar Nigeria, waar een vermeende oom of zoon woont, daarna verdwijnt het geld weer van je rekening. Het is in Nigeria mogelijk om dat soort betalingen ongedaan te maken. Dan ben je dus ook je pakket en je geld kwijt.

Ik heb trouwens bij mijn advertentie erbij gezet dat mensen niet hoeven te reageren wanneer het pakketje naar Nigeria verstuurd moet worden. Wellicht dat dat de oplichters ook op afstand houdt.

Kijk ook eens op de site http://www.419eater.com/

Hier worden de oplichters zelf opgelicht, wat vaak tot hilarische taferelen leidt!!
:lol: :lol:

Persoonsgegevens aangepast/verwijderd door Moderator

Jelmer van Dijk

Bericht door Jelmer van Dijk »

hallo,

ik heb nog steeds kontakt met deze mensen en vragen nog steeds of ik geld naar Nigeria op wil sturen voor kinderen die daar geen moeder meer hebben.

deze mensen weten nog steeds niet dat ik aangifte heb gedaan en dus nog steeds van alles proberen. ik probeer me zolang mogelijk van de dommen te houden om zo misschien iets los te krijgen waar ze mogelijk hier ergens in nederland wonen.

deze mensen moeten echt zo snel mogelijk opgepakt worden, ze maken misbruik van de arme landen en hun conditie om zo geld en goederen bij elkaar te frauderen.

bij zoveel oplichtingen over deze mensen moet er toch ooit een keer een uitzending of iets dergelijks komen, om dit misbruik en oplichtingen tegen te gaan?

Groetjes Jelmer

Horsch

Bericht door Horsch »

Hallo Jelmer,

Na wat gegoogle kwam ik op het forum van Tros Radar terecht.

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?p=897122#897122

Mijn oplichter blijkt zo stom te zijn om letterlijk dezelfde reacties naar allerlei mensen te sturen. Radar heeft overigens een klein stukje van hun uitzending hieraan gewijd:

http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... temUid=438

Het is wel een oude uitzending, wellicht dat iemand Radar erop attent kan maken dat het nog steeds aan de gang is. Misschien dat ze dan weer wat uitzendtijd eraan willen wijden, zodat mensen weer gewaarschuwd zijn.

En Jelmer: houd de mensen inderdaad zo lang mogelijk bezig. Beloof ze van alles, stel ze vanalles in het vooruitzicht. Op deze manier gaan ze zich meer op jou focussen en hebben ze minder tijd voor andere slachtoffers. Wellicht dat je dan inderdaad ook nog wat informatie kan lospeuteren. Je hoeft er niet bang voor te zijn dat het vermeende geld dat je stuurt inderdaad naar dakloze wezen gaan. Deze mensen maken er een sport van om bij mensen zoals wij zoveel mogelijk geld los te peuteren. Ze zijn echt niet arm, en daar hoef je dus ook geen medelijden mee te hebben.

Groetjes,
Eefje

Horsch

Bericht door Horsch »

Mensen, ze hebben het weer geprobeerd bij mij. Deze keer ene David Mark die schijnbaar niet zo goed is in de Nederlandse taal, maar wel begrepen had waar de advertentie om ging. En hoewel ik specifiek erbij heb gezet dat het onnodig is te reageren als de camera naar Nigeria verstuurd moet worden, krijg ik de volgende reactie:

Hello seller,
My name is David Mark from Belgium (French side),pls is this nice camera is in good condition?if yes i would like to buy it for my son that
studying overt here in Africa and let me know the cost of this nice camera and i will give 35 euro more for the shipping via post office,kindly get back to me with your bank details like your name,account number and the name of your bank this will help to transfer the money via Citibank into your account as soon as possible because i want this deal to be completed on time,pls am not too good in dutch and i want this deal to be completed in English,here is my son's shipping address,

Naam: markd01
E-mailadres: mark***@ymail.com

En let op: hij is de postcode vergeten, maar wilde wel via de beroemde Citibank betalen!! Voor de goede orde heb ik het feit dat ik niet naar Nigeria verzend, ook maar even in het Engels erbij gezet.

Persoonsgegevens/e-mailadres aangepast door Moderator

remo

Bericht door remo »

Ook ik ben opgelicht.

Ging een laptop via marktplaats aanbieden. Wilde een man die kado doen aan zijn neef in nigiria en er meer dan genoeg voor wilde betalen

Kreeg toen onderstaande binnen:
Hallo,
hoe gaat het en werkt het?I am glad to read back from my work you.well not allow me so my schedule is always tight at work and that is why I chose to get online I wanted to know if you can help me ok . I am sending this item to my cousin as a surprise gift and I want you to wrap it very well with a good wrapper, ik ben het eens met de prijs 750EUR opnemen met 70EUR voor de verzendkosten van TNT 3 tot 5day levering aan hem zo vriendelijk terug naar mij met uw bank gegevens als volgt:
Volledige naam:
Account Number:
Bank City
Bank Name:
Phone number :
zodat ik kan de betaling zo snel mogelijk en kunt u het uit eerste wat morgen en je kunt het schip morgenochtend spoedig ontvangt u de e-mail een bevestiging van mijn betaling.

Inmiddels een hele hoop gemaild, en er dus achter gekomen dat het oplichting was.
Als jullie zo iets krijgen ga alsjeblieft gelijk naar de politie ermee.
Hoe meer mensen hiertegen aangifte gaan doen, des te eerder kan er tegen deze groep mensen worden onderzocht.

Pas op: ze mailen met meerdere namen en mailadressen.
Is er bij jullie misbruik gemaakt hiervan? Meld het mij, ik heb inmiddels hulp van politie.
Wij willen deze mensen oppakken zodat het niet bij andere kan gebeuren.

Je kan contact met ons opnemen via: [email protected]
Zet daarin je naam, mailadres, telefoonnummer en dan kunnen wij je verder helpen

RS

Bericht door RS »

Mensen,
Zijn wij nederlanders zo dom ofzo?
Het is al jaren bekend dat je geen zaken moet doen als de naam van het land Nigeria alleen al valt.
De bedragen waar jullie het overhebben is echt peanuts. Ik ben zelf hard op mijn bek gegaan met nigerianen.
Zie het als een wijze les en vertel aan iedereen dat je met die mensen geen zaken moet doen.

Geluk.

Phientje

Bericht door Phientje »

Hello seller, i just want to buy this item and
My name is Linda from Belgium (French side),pls is this camera yes i
would like to buy it for my son that studying over there in
Africa and let me know the cost of this camera and i will give 38 euro more for the
shipping via post office through AANGETEKEND,kindly get back to me with your bank details l
ike your name,accountnumber and the name of your bank this will help to transfer
the money via Citibank into your account firstly tomorrow morning and
please am not too good in dutch and i want this deal to be completed in English,
and i will like to see
the picture of it, here is
my son's shipping address,

Best Regards,
Linda
Naam: linda
E-mailadres: linda.smith***@gmail.com

Wat studeren er toch veel mensen in Nigeria, of niet?

Gegevens/e-mail aangepast door Moderator

RS

Bericht door RS »

Hahahaha,
sommige mensen komen gewoon uit een ei.
Maar vergeet niet dat er veel mensen wel in stinken en er daardoor voor zorgen dat die gasten erg veel geld verdienen aan deze praktijken.

ciao

baloum

Bericht door baloum »

hallo ik had een persoon van een lening bedrijf in mijn hotmail wilde mij 10000 euro lenen inz maar wilde wel eerst dat ik 60 euro overmaakte voor de transactie omdat ik al door een andere persoon opgelicht ben trapte daar niet in ik speelde het spel even mee inz dus ging ik heen in weer mailen met die anita brand op den duur na een paar keer te hebben gezegt eerst het geld dan die 60 euro werd ze onrustig ik zeg zo hier in nederland doen we zo geen zaaken om mijn vertrouwen te winnen stuurde ze via imail een zekerheids briefDIT IS DE INFORMATIE DE BANK SEND TO ME FOR YOU aan de uitkering van60 euro, zodat ze kunnen OVERGANG DE 10.000,00 EURO IN UW BANKREKENINGNOW.Dus hier is de informatie voor de betaling via WESTERN UNION RECEIVER'S NAAM: Keke ULIRECEIVER'S LAND: NIGERIARECEIVER'S ADRES: 35 SAMUEL ASABIA HUIS OKENE KOGI STAAT.RECEIVER'S POSTCODE: 234 En jij bent om dit DETAILS Na het maken van de betaling van deSnelle overdracht van uw lening: SENDER'S NAAM:LAND:BEDRAG VERZENDEN:TEKST VRAAG:ANTWOORD:MTCN: DO GET BACK ASAP Nadat u de betaling, zodat ze kunnen overdragen, zijwachten horen je snel oke?Mevrouw Anita BRAND .dit zijn de zogenaamde bank gegevens dus ik wil ermee zeggen dit spoort ook naar oplichting gr baloum

baloum

Bericht door baloum »

koppelingseisen volgt wel weer terug na ondertekening, zodat deovergang kan worden gemaakt om je na de betaling van 60 euro die jegaat maken als de overdrachtskosten oke?
die zekerheids brief kan ik op 1 of andere manier hier niet tonen jammer lukt niet maar ik ben er in ieder geval niet ingetrapt ik heb gezegt dat ik die brief eerst wil tonen aan de politie inz dus ja tot op heden heb ik nog geen reactie weer gehad gr baloum [/b][/quote]

baloum

Bericht door baloum »

WESTERN UNION‏
Van: SUPPER BIRD LOAN COMPANY ([email protected])
Verzonden: zondag 2 augustus 2009 12:14:11
Aan: anneke mulder ([email protected])

Hallo,gewoon printen in ruil als een teken dat zodra je de betaling op3.8.2009 maandag ochtend, zal ik uw lening aan je oke? je geen zorgente maken want ik zal zo snel als u deze betaling, zodat uw lening kanworden transfer naar je nu, ondertekenen en terugsturen alssoonest.Most falen in het leven zijn de mensen die niet weten hoedicht ze bij succes als ze gaf, hoop je gewend bent aan deze zin?Wachten om te horen van u binnenkort.Mevrouw Anita Brand.
dze heeft ze me net nog gestuurd ik heb gezegt dat ik hier niet meer op i ging gr baloum

baloum

Bericht door baloum »

Geachte klant,
Ik ben mevrouw Anita van Super Bird Loan Company. Ik wil u laten weten dat we
bieden alle soorten leningen, zowel beveiligde en onbeveiligde lening. In
dit bedrijf, we geven leningen op basis van vertrouwen en het eigen vermogen. Als
werk je oprecht met mij, we hebben een mooi bedrijf samen
na alles. Ik heb je nodig om mij met de onderstaande gegevens, zodat
i can get nodige informatie over u en de lening transactie.
Wanneer u deze gegevens, de leningsvoorwaarden en Toestand / overeenkomst
document wordt naar u gestuurd voordat de lening overdracht kan
place.The lening wordt gegeven op een goedkope lening van 3% dus weer terug naar
mij met deze gegevens zodat we kunnen gaan.

Lening aanvragen DETAILS

Naam:
Adres:
Staat / stad:
Land:
Leeftijd:
Geslacht:
Beroep:
Bedrag dat nodig is:
Duur:
Telefoonnummer:
Faxnummer:

Ik zal die nodig hebben om te beginnen met de lening verwerking en stuurt u
de lening voorwaarden zodra u in staat bent te vullen en
legt dit formulier.
Ik zal wachten om te horen van u binnenkort te gaan met de lening aanbestedingen.

Warme groet
Mevrouw Anita
Directeur Super Bird Lening Bedrijf

als u dit dus op de marktplaats leest niet op in gaan ze houd niet op met mailen in dramen heb er nu nog last van wat ik ook tegen haar zeg het houd niet op gr baloum

jopiek

Bericht door jopiek »

Ene Jerry wil Apple Powerbook van mijn broer kopen op Marktplaats. Eerst heel geloofwaardig, maar nu stuurt hij dit. Deed zich voor als opa die z'n kleindochter wil verrassen met laptop "because I want to show her that I love here so much".
Kleindochter zat in Nigeria voor onderzoek(ik heb wel wat contacten met ontwikkelingswerkers, dus trapte in eerste deel gewoon in).
Maar ja, nu verandert de toon van de emails, hij wordt opeens erg haastig en spreekt zichzelf tegen. Komt helemaal niet meer over als liefdevol opaatje, maar eerder gast van 25 die te vaak msn gebruikt.

Zie hieronder... doe er uw voordeel mee. We gaan hem voor de rest maar negeren, zijn adres is al bekend op internet.

Hello,
Thanks for your response, sorry am very busy for now am going to make the payment first thing tomorrow morning, so kindly get the item ship and get back to me with the total cost including the shipping cost.........hope to hear from you that the item has been shipped.......thanks
below is the shipping address:
Name :.....Willson Adewale
Address:...No 2 Olagoke Akano Street Ui
City :.....Ibadan
State :....Oyo State
Zip code :.23402
Country :..Nigeria

regards.....

--- On Fri, 8/14/09, Arnoud <arnoud_*****nl> wrote:

From: Arnoud <arnoud_****.nl>
Subject: Re: Reactie op uw bod op: powerbook G4 15 Inch 1.67 GHz CPU
To: "Henry Jerry" <[email protected]>
Cc: johan_******.nl
Date: Friday, August 14, 2009, 5:58 PM

Dear mr. Jerry,

I am responding on behalf of my brother (he is not too affluent in English and I have promised to help him making the computer right for you etc).. Nice to hear that you will use it as a gift for your granddaughter. If you mail me her firstname, I will reinstall the Powerbook with an account that has her name already (of course she can change it afterwards etc.).
My brothers' IBAN NL4******** and the name of ****** (of course paypal is also fine, but then it needs to go through my paypal since my brother doesn't have an account).
I think we will be able to ship it for that ammount. We will put it in the original box so that it will be safe while shipping (Apple also delivers it using those boxes). In which country does your granddaughter reside at the moment or do you prefer us to ship it to you first?!
Do you prefer me to put Mac OS Tiger on it (it has a licence for Tiger) or do you want me to put Leopard on it (we have a family licence so it is not official then. I will also install iWork 2009 and some other handy programs that we often use (like Mozilla Firefox, Quicksilver to start applications in an easy way, etc.) If you want I can also install Office for Mac (although I always use iWork which can open Excel, Word and Powerpoint files as well and is much better [I'm a teacher in Informatics and normally work with my own Macbook and Mac OS in a Windows only environment.

Sincerely,

Johan

Op 13-aug-2009, om 12:54 heeft Henry Jerry het volgende geschreven:

Hello,
Thanks for your swift response to me, am going to pay you the amount which you required for and €65eur for the shipping cost to my grand Daughter who is doing is research project Abroad for an experiment, because i want to show her how much love i have for her, so kindly get back to me with your bank account details or your paypal e-mail address so that i can proceed to the payment as soon as possible..hope to read from you soon.

Thanks.

--- On Thu, 8/13/09, Arnoud Korten <arnoud_****.nl> wrote:

From: Arnoud <arnoud_*******.nl>
Subject: Re: Reactie op uw bod op: powerbook G4 15 Inch 1..67 GHz CPU
To: "Henry Jerry" <[email protected]>
Date: Thursday, August 13, 2009, 10:48 AM

Hi,

current condition is used but looking like new (almost in perfect state, no falling, no large scrating, etc. etc.), we agree on your bid. Because of the value we would be happy to make an appointment for pickup and/or seeing it in full operation mode.
my phone number is +31 *25 65****

Greetings Arnoud
Op 13-aug-2009, om 12:13 heeft Henry Jerry het volgende geschreven:

Thanks for your response to my bid i will be glad if you can get back to me with the last price of the item and i want you to let me know the curent condition of the item and i want you to reply me back with your e-mail address...hope to read from you soon immediately. Kindly get back to me in English

Gesloten