LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misbruik van de identiteit van mijn bedrijf

Mail ontvangen van iemand die u erfenisgeld wil bieden? Hebt u een of andere loterij gewonnen? Dit is waarschijnlijk Nigeriaanse fraude.
Plaats reactie
srebbul

Misbruik van de identiteit van mijn bedrijf

Bericht door srebbul » 03-11-2009 13:07

Zowel Strato Medien AG als AD Hosting hebben van mijn zakelijke rekening geld geincasseerd voor webhosting en domeinregistratie. Het geld is inmiddels gestorneerd.
Onderzoek leerde het volgende:
Bij Strato was het domein eco-bbj.com geregistreerd met gebruikmaking van de identiteit van mijn bedrijf. Waar het domein voor gebruikt is, is niet duidelijk. Tot op heden heeft Strato de registratie nog niet ongedaan gemaakt. Het voor de aanmelding gebruikte emailadres [email protected] leidt naar Nigeria.
Bij AD Hosting was het domein biliko.nl geregistreerd met gebruikmaking van de identiteit van mijn bedrijf. Nadat dit domein in het weekeinde van 30 oktober en 1 november was misbruikt voor spam heeft AD Hosting de mailserver geblokkeerd. Onderzoek van AD Hosting leverde als bron van de spam IP adressen uit Nigeria.

Ik heb inmiddels aangifte gedaan bij de politie, maar verwacht hier uiteindelijk weinig van.

Er zijn vast meer mensen met gelijke ervaringen. Bundeling van krachten kan wellicht helpen.
Daarnaast hoe ter goede trouw zijn beide webhosters eigenlijk?
Laatst gewijzigd door srebbul op 29-12-2009 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

bonbon

Re: Misbruik van de identiteit van mijn bedrijf

Bericht door bonbon » 29-12-2009 19:26

Beste srebbul,
Helaas heb ik als particulier op 18 december 2009 ook kennis mogen maken met Strato Medien AG welke middels een incasso geld van mijn rekening heeft afgeschreven. Tot dat moment had ik nog nooit gehoord van Strato Medien. Even googlen leerde mij dat het om een of ander internetbedrijf gaat. Het geld is inmiddels door de bank gestorneerd en de tegenrekening voor zeker een jaar geblokkeerd maar lekker voelt dit alles zeker niet. Vooraf gaande aan dit voorval heb ik op 16 december voor het eerst in mijn leven een buitenlandbetaling moeten doen aan een bedrijf aangesloten bij dezelfde bank waarbij het zogenaamde Strato Medien ook een rekening heeft maar vanzelfsprekend op naam van een geheel andere begunstigde. Om een verder lang verhaal kort te maken heb ik het idee dat er datadiefstal plaatsvind bij dataoverdracht tussen banken. Niet anders dan dat kan ik mij niet voorstellen dat mijn gegevens (naam, rekeningnummer etc.) zijn misbruikt.

Vriendelijke groet.

bon bon
Ingeval ik over deze kwestie verder iets belangrijks te zeggen heb zal ik dat zeker doen.

srebbul

Bericht door srebbul » 29-12-2009 19:52

Ondertussen weer 3x de klos geweest.
- 1x bij Lexa kennelijk een luxe pakket afgenomen. Hierbij werd geincasseerd via DocData. Die heb ik nu geblokkeerd voor incasso.
- 1x bij een webhostingbureau uit Eindhoven. Dat kon snel worden gepareerd, want ze belden mij voor aanvullende informatie. Dit bedrijf zou het gebruikte e-mail adres een bericht sturen dat de aanvraag niet werd gehonoreerd wegens blijk van fraude.
- 1x bij Redhosting. Die heb ik na een welkomsbrief zelf gebeld en de zaak stopgezet. Redhosting is nog wel op zoek gegaan naar sporen. Het gebruikte IP adres leidde naar Benin. Redhosting durfde het niet aan om een bericht te sturen naar het gebruikte e-mail adres uit angst dat hun server zou worden platgewalst.

Aangifte bij de politie doe ik niet meer. Ze zijn alleraardigst, maar zien geen prioriteit. Je hoort dan woorden als "eigenlijk bent u niet benadeeld, want u heeft uw geld toch terug?". Dat is volgens mij net zo'n zin als "ja u kreeg wel een pistool op uw slaap, maar u leeft toch nog?".

Wel heb ik de naam Strato Medien AG vaker horen vallen bij dit soort zaken. Dus of deze jongens echt helemaal schoon zijn......?

bonbon

Bericht door bonbon » 29-12-2009 20:30

hallo srebbul,

Voor 10 minuten terug gebeld met Strato Medien contactcenter.
Niet te geloven dat een internetbedrijf niet eens de moeite neemt een email te sturen naar een klant als verificatie op rechtmatige afnemer. Heb ze gezegd dat maar zo snel mogelijk wel te doen immers zo kan jan en alleman op naam en rekening van zijn buurman of bedenk het maar producten afnemen. Heeft dat management van het bedrijf ogenschijnlijk geen boodschap aan als ze maar kunnen incasseren.

Hoog tijd dat e.e.a. goed zal moeten worden aangepakt.

Ik heb met u te doen, het heeft er alle schijn van dat de enige oplossing is een andere bedrijfsnaam etc te moeten aannemen. Dat is toch te zot voor woorden.

bonbon

Bericht door bonbon » 29-12-2009 20:48

Verder nog ....
Wat betreft de registratie bij Strato Medien werd het in mijn geval nog gekker dat de registratie niet eens op mijn naam staat geregistreerd maar ze wel van mijn rekening hebben geincasseerd. Dus uw twijfel over dit bedrijf lijkt mij zeker niet misplaatst.
Ik hoop dat we verschoond blijven van verdere ellende.

srebbul

Bericht door srebbul » 29-12-2009 23:50

Met deze info en wat ik al aan informatie heb, lijkt het mij duidelijk zo langzamerhand dat Strato niet deugt en het moet eigenlijk zijn recht op incasseren worden ontnomen

Los van het feit dat er kennelijk lekken zijn waardoor rekeningnummers openbaar worden. (dit is overigens niet eens zo moeilijk: de zogenaamde elfproef op bankrekeningnummers maakt het mogelijk zelf rekeningnummers uit te rekenen.)

lulu65

Bericht door lulu65 » 31-12-2009 15:46

Hier ik hetzelde verhaal!
Ongeveer 12 domeinen geregistreerd op mijn naam (prive en zakelijk) en afgeschreven van zowel zakelijk als prive rekeningnummer.
Ik heb ook de bedragen laten storneren door de bank.
En kreeg uiteindelijk een brief uit Duitsland in het Duits dat ik daar voor de rechtbank moet verschijnen,wegens wanbetaling.
Kopiën van aangiften over het misbruik van mijn gegevens telt niet in hun ogen...

marcevdalen

Bericht door marcevdalen » 29-01-2010 12:03

Inderdaad nu wordt ik ook getroffen door rekeningen van domeinnamen die automatisch worden geincasseerd. Hoe is dit te stoppen en waarom kan dit zo maar plaatsvinden. Ik heb nooit hiervoor een opdracht gegeven. :evil:

Guardian72

Bericht door Guardian72 » 29-01-2010 12:55

@ marcevdalen:

Allereerst - neem contact op met je bank, en laat het geld terughalen (storneren).
Het beste is persoonlijk langsgaan - en gelijk een zgn. Selectieve blokkade laten aanbrengen voor de rekeningnummers waar het om gaat.
Je moet wel je ID meenemen, en er even de tijd voor nemen.

Je kan ook een klacht indienen, bij de bank, dat zij zomaar een wildvreemd bedrijf toegang tot jouw geld geven zonder machtiging.

De kans is groot dat dit dan stopt.

Tip: Controleer DAGELIJKS, maar minstens 2x per week - je bank (telebankieren).
Hoe sneller je actie onderneemt, hoe beter.

fritsk

Bericht door fritsk » 10-05-2011 12:27

Ook wij krijgen per maand een aantal facturen van verschillende webhostingbedrijven waar een domeinnaam op ons bedrijf is vastgelegd.

Het is nog steeds erg makkelijk om een domeinnaam te registreren. Je vult de gegevens in van een willekeurig bedrijf en laat de bevestigingsmail en logingegevens naar een door jou aangemaakt g-mail account sturen.

Oplichters kunnen dan zo'n week of 2 tot 4 misbruik van de domeinnaam maken om er bijv. spam vanaf te versturen.

Het emailadres dat in ons geval wordt gebruikt is [email protected].

Wat ik wel vreemd vind is dat ik hier erg weinig over op Internet kan terugvinden.

In dit forum bijv. is het laatste bericht van jan. 2010. Er moeten toch veel meer mensen hier last van hebben?

Elizep

Bericht door Elizep » 13-05-2011 12:46

Als ondernemer heb ik al jaren hostingpakketten bij Strato.
Onlangs kocht ik er een webwinkel bij, wat wil: Op het moment van het aanmaken van een nieuw pakket, door de medewerkers van Strato:

1.onderneming nr 1 is ineens van het internet verdwenen, dit werd gelukkig binnen een uur opgelost, maar toch...ze hadden 2 ipv 1 gedaan, ipv twee pakketten naast elkaar....

2. Mijn nieuwe webwinkel was zo goed als af, storing bij strato: alles weg! Mijn hele webwinkel is opgeblazen door hun server, ik heb er een screenshot van gemaakt, gelukkig!
20 uur en 20 telefoontjes later: 'het is in behandeling', meer kan men mij niet vertellen. Een status van de IT-afdeling is niet te krijgen, de belofte dat het snel wordt opgelost of anderszins een stand van zaken evenmin. Dit kost me geld, tijd en een hoop ergernis. :oops:

In de tussentijd:
1) bouwtijd en kosten vooralsnog verloren (want hoewel het hun fout is, wil niemand beloven dat ze het met backups kunnen herstellen)
2) bedrijf uit de lucht, niet bereikbaar
3)geen inkomsten
4) verder bouwen kan evenmin
5) geen verkoop, geen bedrijfsactiviteit qua verkoop en geen ontwikkeling mogelijk, want alle inhoud, productinfo, voorraadbeheer, prijzen, enz enz alles is spoorloos verdwenen

STRATO: BEDANKT JONGENS! HOPELOOS BELABBERD, EN ZODRA JULLIE HET REPAREREN VOLGT VANZELF EEN REKENING. JAMMER DAT ALLES VOOR EEN JAAR VOORUIT IS BETAALD, WANT MIJN HANDEN JEUKEN OM ALLES TE VERHUIZEN NAAR EEN ANDERE HOST, IN DE HOOP DAT DIE WEL ADEQUAAT REAGEREN!

Lotje

Bericht door Lotje » 25-11-2011 00:37

Bij mij begon de ellende toen er op 12 augustus 2011 een bedrag van € 107,03 (kenmerk:40996800 63208589) van mijn rekening werd afgeschreven door Strato Medien AG.
Met een beetje googelen kwam ik erachter dat Strato Medien AG een webhosting bedrijf is die ik nooit van gehoord had en die ik ook geen zaken mee doen. Ik ben een privé persoon (heb geen bedrijf) en werk in loondienst. Ik heb weliswaar een domeinnaam (privé voor de lol) die ik al jaren gebruik en waar alles goed mee gaat, die heeft dus niets met Strato te maken,

Ik ben toen gaan googelen om achter te kunnen komen hoe ik dat bedrijf zou kunnen bellen, Uiteindelijk kreeg ik een telefoonnummer te pakken, dat nummer werkte niet maar ik kreeg een ander nummer die ook niet werkte. Toen ben ik op speurtocht gegaan en vond uiteindelijk een nummer waar ze de telefoon wel antwoorden (dit geeft mij al niet veel vertrouwen voor zo'n bedrijf).

Ik legde de situatie uit aan de man die bij Strato werkt. Ik ben geen klant en er worden geld van mijn rekening afgeschreven ondanks dat ik geen machtiging heb afgegeven. Ik vroeg of ik iemand van de financiële administratie mocht spreken maar dat mocht niet. Toen ik zei dat ik mijn geld teruggestort wou krijgen zei hij dat dat niet kon "wist ik wel hoeveel klanten ze wereldwijd hadden?". Uiteraard wist ik dat niet want ik ken het hele bedrijf niet maar om zo moeilijk te doen over een bedrag die ook bewezen kon worden niet op mijn naam stond (na heel veel gezeur kreeg ik die naam te horen van degene die met dat nummer wel klant bij hun waren en dat was dus niet mijn naam.
Ik zei mijn naam is mevrouw S... en de debiteurennummer staat op een de heer K.... dus zouden jullie mijn geld terug willen storten aub.
Nee, ik moest de bank bellen.

Waarom het zo moeilijk moest snap ik niets van ik werk zelf op een financiële administratie en als iets mis is gegaan dan regel ik dat wel.

Daarna ING begeld. Ik ben een "Postbank klant" en daar moet zelfs de spelling van de naam correct zijn (bij mij ging het mis als ze een ö gebruikte in mijn achternaam ipv een o - mijn naam wordt gepeld met een ö). In mijn werk komen er dagelijks bedragen terug waar de naam/nr niet kloppen dus hoe zoiets heeft kunnen gebeuren bij ING is voor mij een raadsel (misschien is de service slechter geworden wat dat betreft sinds de Postbank er niet meer is).

Anyway, ik sprak een meneer bij de ING, vertelde hem dat ik het niet kon snappen. Hij vertelde mij dat ze wel eens tussendoor glippen*. Ik heb hem uiteindelijk de betaling laten storneren.

Op 19 september had ik het geld terug op mijn rekening, maar helaas hadden ze dezelfde dag een bedrag van € 11,28 afgeschreven (kenmerk: 41075525 63218838). Dit geld heb ik weer gestorneerd.

23 september was het weer raak, een bedrag van € 11,28 (kenmerk: 41397408 63259469) werd weer afgeschreven en later door mij gestorneerd.

4 november hadden ze zomaar 360,56 euro (kenmerk: 41758788 63313895) van mijn rekening afgeschreven, die ik nogmaals heb teruggeboekt naar mijn eigen rekening.

Vandaag wou ik een paar rekeningen betalen en zag tot mijn grote schrik dat ze nu 4 afschrijvingen hadden gedaan op 18 november:
1) € 36,56 (kenmerk: 41881670 63313895 )
2) € 100,10 (kenmerk: 41873705 63313895)
3) € 29,56 (kenmerk: 41865794 63313895)
4) € 93,10 (kenmerk: 41841645 63313895 )

Het is niet alsof ik veel geld op mijn rekening hebt staan (en ik kan ook niet in het rood staan), maar als ze dit blijven doen in zulke hoge bedragen ben ik degene die een boete moet betalen (omdat er niet genoeg geld op mijn rekening staat voor een kosteloze lening die dan niet meer kosteloos wordt) op een ooglaserlening die ik heb lopen en dat is natuurlijk niet eerlijk.

Toen ik die afschrijvingen van mijn bank zag vandaag had ik er genoeg van en heb ik de politie gebeld om een aangifte te doen. De vrouw heeft een paar dingen opgeschreven en moest toen overleggen met haar collegas. Het duurde best lang. Toen ze terug kwam bleek het dat ze eerst op de pagina van Opgelicht hadden gekeken en dit topic dus gezien had, daardoor waren er genoeg klachten om er verder mee te gaan.
(dus bedankt alle mensen die op dit forum hebben gepost!)

Morgen om 15:00 uur ga ik dus de aangifte doen. Ben benieuwd.....

* Ok, een keer kan het misschien door glippen, maar meerdere keren per maand? met verschillende bedragen per maand?? Met verschillende debiteurennummers?
Lijkt mij niet kunnen...

PS: Ben net achtergekomen dat ze ook al een keer in december 2010 geld hebben afgeschreven die ik nooit hebt ontdekt, het gaat om een bedrag van € 21,35 (kenmerk: 38998192 62907193). Snel ff kijken of ik dat geld ook terug kan krijgen...

Pennywise

Bericht door Pennywise » 25-11-2011 01:36

Ik weet niet hoe het bij ING werkt, maar ik heb ooit eens bij ABN een bedrijf geblokkeerd zodat ze nooit meer iets van mijn rekening af konden schrijven.

Lotje

Bericht door Lotje » 25-11-2011 11:23

Ik heb net de bank gebeld voor een blokade (helaas kan je die zelf er niet opzetten).
Het schijnt dat omdat ze automatisch incasseren kan het mis gaan omdat dat maar steekproef gecontrolleerd wordt (nieuwe makkelijke manier voor de oplichters dus).

Vandaag hebben ze alweer 2 bedragen afgeschreven € 18,28 en € 40,84. Kan niet wachten om aangifte te doen vanmiddag :evil:

Beertje59

Bericht door Beertje59 » 23-12-2011 19:25

Ook ik ben helaas het slachtoffer van dit soort oplichting. Ook ik heb de eerste keer niets in de gaten gehad en dat was op 29 juli 2011. De tweede keer was van 15 december 2011. Tot dan toe wist ik niets over dit bedrijf.
Heb het bedrag direct laten terugboeken, heb zelf de rekening leeggehaald en heb tevens het ic nummer van Strato Medien AG laten blokkeren. Deze bankrekening is door mij voorlopig niet meer in gebruik.
Nu is dat voor een particulier wat makkelijker dan een bedrijf, maar ik denk dat dit één van de oplossingen is.
Ben ook aan het googlen geslagen en kwam tot de ontdekking dat er niet eens een klantnummer op de ic staat. Volgens Strato Medien AG staat dat op elke ic of email die de desbetreffende persoon krijgt.
Uit al het voorgaande wat ik gelezen heb, denk ik dat Strato Medien AG zelf ook internet fraude en internet oplichting in stand houdt. Het is hun bedrijf en zij zullen kost wat kost het geld innen. Ook al zijn zij op de hoogte van valse aanmeldingen, zij doen er zelf niets tegen. Zij hoeven alleen maar te innen.
Het nu afwachten of er ook nog identiteitsfraude is gepleegd.
Hierbij kan je dan het formulier van CMI downloaden en aangiften doen. CMI staat voor Centraal Meld - en Informatiepunt Identiteitsfraude -en fouten.
Dit is te downloaden via de Rijksoverheid.

Plaats reactie