LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oplichting door buitenlandse man

Mail ontvangen van iemand die u erfenisgeld wil bieden? Hebt u een of andere loterij gewonnen? Dit is waarschijnlijk Nigeriaanse fraude.
Gesloten
suzybatteau

oplichting door buitenlandse man

Bericht door suzybatteau »

ik kreeg contact met een buitenlandse man via FB. Hij legde contact.
zijn gegevens:
Oorspronkelijk komt hij uit Ierland, nu woonzaam in Engeland (Milton Keynes)
Vaart voor zijn beroep bij een engels scheepvaartbedrijf
Vraagt na een tijdje mailen en vertrouwen winnen en lief doen, geld omdat hij allerlei kosten moet betalen omdat zaken verkeerd gaan.
Hij ging bij mij verscholen onder de naam Shawn Nicholas. Foto's stuurde hij me op, best knappe man, in mijn geval vind ik dat niet het belangrijkste.

Hij doet zielig dat zijn vrouw een auto ongeluk heeft gehad 5 jaar geleden en hij heeft een dochter van 10.
Hij was van plan mij te bezoeken maar had geld nodig voor de ticket. Hij had cashgeld op zak zei hij, maar omdat hij op een schip zit kon hij het niet op de bank storten.

Ik ben aziatisch. Misschien viel het daarom te proberen bij mij. Ik had vanaf het begin op fraude moeten controleren.

Datingbedrog

Re: oplichting door buitenlandse man

Bericht door Datingbedrog »

Kijk goed uit , ik hoop dat je hem nog geen geld hebt gestuurd !
Waar jij mee te maken hebt is al een hele oude oude internet oplichtings-truc , en ook nog steeds een van de meest gebruikte ...
Maak noot geld over naar iemand die je alleen via internet kent je bent het kwijt ..
De meeste manieren zijn met Western union en money gram , in beide gevallen zie je nooit weer iets van je geld terug.
Kijk eens op mijn website http://www.datingbedrog.nl (ook te vinden via de Opgelicht links) daar vind je alle informatie die je kan leren oplichters te herkennen
Dirk

Svensmits

Bericht door Svensmits »

Het zijn meestal bendes niet niet enkel bij jou proberen ,maar ondertussen ook met 20 a 30 anderen bezig zijn. Dit is hun fulltime werk omdat het relatief goed opbrengt. Door al deze ervaringen zijn ze dan zeer professioneel in omgang met mensen via internet. Ik zou zeggen, stort nooit geld want van zodra je geld stort zullen zei doorzetten om je helemaal uit te melken!!!

FerryG

Bericht door FerryG »

Ik heb ook eens zoiets meegemaakt. Op FB kreeg ik op een dag een vriendschapsverzoek van een vrouw met de naam Catt Harry. Als regel neem ik elke vriendschap aan, dus die van haar ook.
Die schreef nooit iets op haar pagina, maar wel kreeg ik met tussenpozen van enkele weken privé berichten over koetjes en kalfjes. Ik had wel eens een url gestuurd van een website van me, en ondanks het feit dat ze beweerde in Amerika te wonen, werd de website bezocht vanuit Koeweit (tellerstatistieken). Toen was ik al voorzichtig.
En inderdaad: opeens kwam daar een bericht... "Mijn man is ervandoor en ik kan de huishuur niet betalen; kun je me 300 dollar lenen?" En of ik het via Western Union kon sturen.
Ik stuurde terug: "Western Union??? Sorry, maar daar waarschuwen ze altijd voor. Het is onmogelijk na te trekken; voordat ik het weet, zit dat geld in Koeweit!" (expres dat land genoemd)
Enfin, ik ging eens even koekelen op de naam Catt Harry, en ja hoor: daar zag ik opeens de naam en dezelfde foto als op FB, maar... in Nigeria!!!
Daarvan maakte ik een screenshot, plaatste dat op haar tijdlijn, ontvriendde en blokkeerde haar en zat me te verkneukelen omdat ik wist dat zij wist dat ik haar door had (ervan uitgaande dat het inderdaad een vrouw was).

basgizmo

Bericht door basgizmo »

Het heeft echt niets te maken met het feit dat jij Aziatisch bent, alleen met het feit dat je in Nederland woont. Er wordt door zulke oplichters nog steeds gedacht dat alle Nederlanders rijk zijn en omdat er nog steeds mensen in dit soort oplichtingspraktijken trappen blijft men het proberen. Facebook is de ideale plek om mensen te vinden/strikken omdat het zo internationaal is en omdat heel veel Facebookgebruikers bijna iedereen toevoegen als "vriend", vooral als je een of meerdere spellen speelt via Facebook. Is op zich niets mis mee, ik speel ook een paar spellen op Facebook, maar ik heb voor mijzelf de stelregel dat ik alleen chat met mensen die ik persoonlijk ken. :!:

Bijnaopgelicht!

Bericht door Bijnaopgelicht! »

Nu pas nog meegemaakt! Een zekere Engelsman uit Londen: Chris Bjornard, zogezegd geboren in Noorwegen, zijn ouders heel jong verloren, en opgevoed door zijn nonkel in Londen…
Eerst lieve woordjes, hij was zoooo alleen, zijn dochter van 22 studeerde in Schotland, zijn vrouw was 5 jaar geleden verongelukt en zijn enige en beste vriend, Graham, die ligt in het ziekenhuis. En nu moest die ineens voor een heel groot order naar Nigeria! Maar kon zijn extra taksen niet betalen, want dat hadden ze hem niet gezegd. Gelukkig dat ik mijn beste vriendin altijd op de hoogte hield. We hebben die dus allerlei doc's laten doorsturen vooraleer we zogezegd zouden gaan storten. Op 't einde hebben we die nog goed zijn saus gegeven dat hij zo veel liegt, want we hadden alles wat we konden, ook nagetrokken.
En toch ben ik er niet goed van dat die zomaar begon te chatten!

terrier

Bericht door terrier »

Kennelijk is deze vorm van oplichting zeer lucratief. Er wordt al járen gewaarschuwd in tijdschriften, kranten en vooral door Tros Opgelicht.
Ik begrijp niet dat er nagenoeg iedere week wéér van dit soort berichten komen op het internet.
Mijn oma sprak decennia geleden al de wijze woorden: "De wereld wil belazerd worden."
Wanneer dringt dat eens tot iedereen dóór?

Breez

Bericht door Breez »

Ik werd op 14 februari 2014 benaderd op een datingsite door een man met nickname karrelle.

Met de omschrijving:
Ik ben een aardige vent en heb mijn leven wel op orde, maar soms mis ik wat warmte en gezelligheid. Ik hoop dat met jou te vinden. Je hoeft voor mij niet aan specifieke eisen te voldoen, ik sta wel open voor wat er komt.
Ik ben op zoek naar een goede vrouw die we kunnen leven met elkaar te delen in goede en slechte tijden.

Hij gaf aan dat hij niet goed Nederlands kon, omdat hij in Engeland woonde en wilde in het Engels communiceren.
HIj deed zich voor als een zakenman, wilde mij leren kennen, was al heel snel heel lief en romantisch. We hadden daarna ruim 2 weken contact via Skype (chatten en bellen).

Hij zei dat hij half Mexicaans was (Mexicaanse vader en zijn moeder half Nederlands, half Indonesisch). Zijn ouders en grootouders waren overleden. Hij had weinig vrienden en een paar familieleden in Mexico. Hij woonde in Engeland, maar 2 jaar geleden was zijn vrouw overleden en kon hij niet langer meer in Engeland wonen.

Sinds een half jaar woont hij in Nederland. Hij had hier een vriend, maar die is met zijn vriendin (die hij ook via de datingsite had leren kennen) naar Frankrijk verhuisd. Hij had alleen hier een oom, maar die was geestelijk gehandicapt.

Hij heeft een dochter van 12 jaar, Anita, die woont voorlopig bij een lerares in Engeland, om daar te studeren aan de High school. Over 4 jaar zou ze ook in Nederland komen wonen om hier verder te studeren. Tussendoor kwam ze met vakanties haar vader opzoeken. Omdat hij een paar keer per jaar op zakenreis is in de oliehandel, woont ze niet bij hem.

Hij wilde met me afspreken, maar hij moest toen na een paar dagen naar het buitenland (Verenigde Arabische Emiraten) om olievaten (crude oil, petroleum) te kopen voor een klant. Toen werd daar zijn bankpasje door de bank geblokkeerd, omdat iemand zijn pincode had volgens de bank en geld wilde opnemen.

Hij wilde toen dat ik hem geld zou geven/overmaken, om hem te helpen, omdat hij niet meer terug kon komen naar Nederland en daar de laatste zaken (kosten voor vervoer 140 olievaten naar de haven. De transportkosten schip had hij al betaald) niet kon afronden. Hij ging heel zielig doen. Ik vroeg hem toen om een kopie paspoort, kopie vliegticket, kopie bewijs voor shipping van de olievaten, kopie zakelijke papieren, kopie hotel en een overeenkomst van lening naar mij te mailen.

Hij wilde namelijk geld voor een ticket naar Nederland, omdat hij alleen een enkele vliegticket had gekocht naar de Verenigde Arabische Emiraten. Hij wilde me een kopie sturen van zijn legitimatie, maar hij zei dat de internetshop gesloten was. Over de overige papieren sprak hij niet, maar hij zei dat hij zijn vliegticket had weggegooid, omdat het een enkel reisticket naar de Verenigde Arabische Emiraten was.

Hij zei ook dat hij 2x contact had gehad met de bank in de UK, maar die zei dat ze hem niet konden helpen, omdat hij persoonlijk langs moest komen om zijn rekening te deblokkeren. Ik zei tegen hem naar de ambassade te gaan, toen zei hij dat een medewerker van de ambassade er ook bij was toen hij voor de 2e keer ging bellen. Hij zei dat de ambassade hem niet kon helpen. Alleen dat ze hem een slaapplek konden aanbieden.

Hij zei dat hij een hond had in Engeland, maar toen ik hem sprak op 4 maart 2014, hoorde ik ineens een hond heel luid blaffen. Hij zei dat de hond buiten was voor zijn veiligheid. Dat de medewerkers van het hotel dat hadden geregeld. Het leek toen alsof hij de hond ergens in een andere ruimte plaatste en alsof de hond aan het krabbelen was om eruit te komen.

Eerst zei hij dat uiteindelijk zijn vriend uit Frankrijk hem alleen Euro 500 had kunnen overmaken, zodat hij zijn hotel kon betalen en mensen kon bellen, die hij eerder had gemaild voor financiële hulp (uiteindelijk kon niemand hem helpen. Een vriend lag in de scheiding en had al veel kosten gemaakt. De lerares had een huis gekocht en ook geen geld. Zijn oom in Mexico die eerst in de oliehandel zat, was in het ziekenhuis met hartproblemen en kon niet met hem praten. Hij had een verpleegster gesproken. Met de overige enkele familieleden in Mexico had hij niet goed contact).

Toen ik vroeg of hij met Euro 500 zijn hotel wel kon betalen (dure/business hotel als zakenman?), zei hij ineens weer dat hij zijn hotel al van te voren had betaald. Ook moest hij een prepaid kaart halen om te bellen. Ik vond het wel raar, omdat hij zei dat hij in een hotel verbleef. Hij kon dan toch even kort via telefoon van het hotel bellen naar een aantal mensen en zijn telefoonnummer doorgeven?

Ik zei toen dat ik anders iemand voor hem kon bellen, zodat ze hem konden terugbellen, maar hij zei, ze weten niet wie je bent en zullen dan ophangen. Uiteindelijk zou hij aan het hotelpersoneel vragen of ik geld kon regelen voor een prepaidkaart om het op te laden, maar toen hij even ging informeren bij het personeel, zei hij dat dat op afstand niet kon om zijn prepaid kaart op te laden via iemand anders.

Via een mobiele nummer van de Verenigde Arabische Emiraten heeft hij me 2x een sms gestuurd. Ook werd ik gebeld door iemand uit Engeland. Gemiste oproep. Ik weet niet of dit iets met hem te maken had. Ik heb hem geblokkeerd. Daarna probeerde iemand (hij?) me te bellen met een nummer vanuit Argentinië (?) Ik had pas later gezien dat ik gebeld was.

Ik heb alle correspondentie bewaard. Hij had volgens mij wel een Mexicaans accent. In ieder geval kwam hij zo over. Een zachte rustige vriendelijke stem. Hij zei zelf dat hij een mix accent had.

Ik heb een melding doorgegeven aan de beheerder van de datingsite. Zij hebben zijn account (Johan Joke uit Rotterdam) geblokkeerd op de datingsite. Ze kregen van nog iemand een klacht binnen over hem. Via de datingsite gebruikte hij ook de naam Peter Joke (uit Amsterdam) kreeg ik door van de beheerder van de datingsite.

Zijn skype naam die hij bij mij gebruikte was johanjoke1964

Via zijn skype naam heb ik zijn IP adres kunnen achterhalen: 41.206.12.39
Dat blijkt dus afkomstig te zijn van
Golden Plaza, Falomo Roundabout, Ikoyi, Lagos
Nigeria

De persoon is dus geen half-Mexicaanse persoon, maar een Nigeriaan. De foto's die hij allemaal stuurde was van een blanke man. Op 1 foto was ook de dochter en de (overleden) vrouw afgebeeld. En op 1 foto stond de man met zijn hond. Ik kan helaas niet achterhalen via internet wie de blanke persoon is, wiens foto's worden misbruikt door deze man.

greetz

Bericht door greetz »

Tot mijn grote verbijstering lees ik 'mijn verhaal' op het forum. Ook ik werd benaderd half februari door deze 'man' met uiteindelijk het verzoek om geld over te maken. Hetzelfde verhaal... en waarschijnlijk gaat het om dezelfde toegestuurde foto's.
IP adres nagetrokken: Nigeria
Hij noemt zich Peter Joke, zakenman en handelaar in crude oil. Vrouw overleden 3 jaar geleden, dochter Anita in Engeland en hijzelf nu wonend in Amsterdam. Helaas konden we elkaar nog niet ontmoeten want hij moest kort na ons eerste contact naar Dubai. Kwam daar allerlei problemen tegen die zijn thuisreis ophielden en kwam zonder geld te zitten waardoor hij niet terug kon vliegen. Ik kreeg zelfs een (gefotoshopte?) foto toegestuurd, zgn. om me te bewijzen dat het wel echt om de man gaat van de andere foto's.
En zo jammer voor hem... hij zit nu al 5 dagen zonder eten, drinken en bed vast op de luchthaven in Dubai...

Gesloten