LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgelicht op marktplaats met Paypal(adamsmith8701)

Mail ontvangen van iemand die u erfenisgeld wil bieden? Hebt u een of andere loterij gewonnen? Dit is waarschijnlijk Nigeriaanse fraude.
Gesloten
Pc-Freak

Opgelicht op marktplaats met Paypal(adamsmith8701)

Bericht door Pc-Freak »

Onlangs een homecinemaset te koop gezet op marktplaats. Heel snel een reactie van ene adamsmith8701. Heel snel tot een overeenkomst gekomen. Het pakketje moest naar de UK. Via marktplaats een paypal verzoek verstuurd van 270 euro. Een dag later een bericht van paypal dat het tegoed van de koper zijn rekening is gehaald, en dat het wacht op een track en trace code en een verzendlabel. Dit moest binnen 24 uur gebeuren, en eronder stond in het rood geschreven dat paypal er alles aan doet om internetfraude tegen te gaan en tegoeden van rekeningen afhaalt, om zo koper en verkoper te beschermen.

Pakket de volgende morgen aangeboden bij het postkantoor en weg was ie. In de middag kreeg ik een mail van paypal dat het track en trace nummer gevonden was en dat door een technische storing de tegoeden binnen 2 uur overgemaakt zouden worden. Na even gerustgesteld te zijn wachtte ik de tijd af. 6 uur later opnieuw gemaild naar paypal, en kreeg de melding dat het nog 12 uur kon duren. Hier begon ik argwaan te krijgen.

Na 2 min had ik het eerste feit al te pakken. De mailtjes van paypal hadden het adress [email protected]/consultant.com. Dit vertrouwde ik niet en heb deze mail doorgestuurd naar [email protected]

2 dagen verder kreeg ik he verlossende woord. De mailtjes waren niet van of door paypal verstuurd.

Ondertussen weer even terug in de tijd kreeg ik weer een mail dat de koper per ongeluk in plaats van 270 euro, 2700 euro zou hebben overgemaakt, en of ik meteen het verschil wilde overmaken naar Motherless home, and baby's????
en kreeg netjes alle gegevens van die instantie met alle rekeningnummers en iban nummers.

Dit medegedeeld aan de koper, en ging verhaal halen bij hem . Nog geen 2 min later een mail van die nep paypal dat de koper met paypal contact zou hebben gehad, en dat hij akkoord ging als ik meteen 1000 euro wilde overmaken. Uiteraard niet gedaan, maar ze halen wel het onderste uit de kan om mensen te laten betalen.

Inmiddels enkele dagen later heb ik alle mails nagelezen en heb wat tips.

1- Let op emailadressen. ( [email protected] is oke, maar [email protected] of wat dan ook erachter of ertussen is fout)
2- Let heel goed op spellingsfouten, zelfs de mails van die nagemaakte paypal gegevens bevatte spelfouten.
3- Let heel goed op lettertypen of grote's tussen de mails die gestuurd worden tussen you en paypal of welke bank dan ook, maar neem dit ook als je met de koper e-mailt.
4- Trap er nooit in dat er bedragen door paypal of welke bank dan ook van diegene zijn rekening is gehaald en dat het klaarstaat om geboekt te worden, maar dan moet je wel eerst een verzendbewijs of track en trace doorsturen.
5- Controlleer telefoonnummers aan de hand van de naam die er zou wonen
6- Google vindt alles wat je niet vertrouwd, bijvoorbeeld mailadressen of namen of rekeningnummers, of wat dan ook. Google vindt het allemaal, mits het op openbare websites staat, of zoals deze. En controleer deze tegen de informatie die je ontvangen hebt.
7- Check alles op mijnpolitie.nl, ik kwam er helaas te laat achter.
8- Als je wat verkoopt, bewaar alle mails en gegevens. Deze zijn zeer handing als bewijsvoering, want ik heb alles afgegeven als bewijs.
9- Laat ze altijd een paar euro vooruitbetalen, zodat je weet wie er betaald, als ze dat niet doen, weet je genoeg, zeker als ze het product graag willen hebben alles snel moet gebeuren.
10- kijk oude internet oplichtingsfilmpjes op opgelicht.nl. Veel wat ik nu weet zie ik terug in die afleveringen. ( had ik ze maar gezien :cry: )

Dit is allemaal binnen enkele dagen gebeurt en mijn pakket is vandaag pas afgeleverd op het adres, en tevens doe aangifte zo snel mogelijk, zeker als je adressen heb en de persoon het pakket nog niet heeft, des te groter is de kans dat diegene gepakt kan worden.

Ik hoop alleen maar dat die ene persoon gepakt wordt, maar het is een groot probleem wereldwijdt

Mel82

Re: Opgelicht op marktplaats met Paypal(adamsmith8701)

Bericht door Mel82 »

Ik heb gisteren precies hetzelfde mee gemaakt, jou verhaal is precies al het mijne.

Ik ben dus voor 290 euro opgelicht helaas :(

aangiften gedaan maar we zijn gewoon goederen en ons geld kwijt

Gesloten