LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is dit Nigeriaanse fraude?

Mail ontvangen van iemand die u erfenisgeld wil bieden? Hebt u een of andere loterij gewonnen? Dit is waarschijnlijk Nigeriaanse fraude.
Gesloten
Soum

Is dit Nigeriaanse fraude?

Bericht door Soum »

Ik zag een appartement te huur op marktplaats.nl en vroeg de adverteerder om meer info. Dit is wat ik terug kreeg:

Hi,

My name is **** and I received an email of interest in my apartment located in Havikstraat 29, 3514 TL Utrecht, with 2 bedrooms, 1 bathroom, 1 kitchen and 1 living room. I purchased this nice apartment during a business trip to The Netherlands with the intention of renovating it to a luxury state, then reselling it, but due to the market blockage and the international crisis, it is impossible for me to sell it right now, so I've decided to rent it. I am the only owner of the apartment, it is paid in full and it has no legal problems.
I wish to rent my apartment to some nice and responsible people and in order to do that I have to know a some details about you, like how many persons are you planning to live in the apartment, for how long, if you have a steady income, etc. You should also know that I appreciate sincerity very much.
In addition to everything else here is a little something about the apartment and myself so we can get to know each other.
The apartment is the one in the pictures from the advertisment. I have the option of sending all my furniture into storage if you want to bring your own (no extra costs)
The rent for 1 month is 550 euro for the entire apartment including: (cold/hot water, electricity, wireless Internet, digital TV, dishwasher, microwave, refrigerator, washing machine). You can rent the flat for any period of time (open end contract) but not less than 5 months.
About myself, I am 37 years and as I told you I am a researcher in pharmaceutical products, currently living in London, my home town .
You can move in the apartment in the same day when you receive the keys. The only issue is that I am already in United Kingdom but I hope that together we are going to find a solution.

I appreciate your interest in my property and I am looking forward to a future collaboration and friendship.

Please reply me to my E-MAIL address

Mijn gevoel zegt dat het niet klopt, maar wil niet te snel oordelen vandaar dat ik de naam en het e mail adres heb weggelaten.

Janvier

Re: Is dit Nigeriaanse fraude?

Bericht door Janvier »

Volgens mij is er niets aan de hand. Je hebt zijn naam en in de tekst
staan geen vreemde dingen die er op lijken met een oplichter te
maken te hebben. Hij vraagt ook geen geld vooruit, zelfs geen borgsom en de voorwaarden die hij stelt zijn redelijk. De huurprijs
trouwens ook. Ga in Amsterdam zoiets maar eens huren voor dat
geld. Vreemd is het niet dat iemand in Engeland hier een
appartement koopt. Binnen enkele jaren heb je de koopprijs er uit als je frequent in Nederland moet zijn en je steeds op hotels
aangewezen bent. Bovendien wil de man misschien nu iemand in zijn appartement hebben om te voorkomen dat het door onverlaten
gemold of gekraakt wordt. Ik heb om dezelfde reden een klein appartementje in Parijs omdat ik daar vroeger om de veertien dagen
een duur hotel moest nemen met extra kosten voor parkeren en ik nu
daar een eigen parkeerplaats heb.

Succes

Gordon Shumway

Bericht door Gordon Shumway »

Da's moeilijk op te maken uit de tekst, zoals je zult begrijpen.
Het geschreven engels is dermate goed, dat ikzelf niet aan nigeriaanse fraude denk.
Wat ik wél griezelig vind, is dat de eigenaar in een ander land zit. Dat zou voor mij een No-Go betekenen. Hoe gaat cq wie doet de sleuteloverdracht?
Enkele tips die me zo te vinnen schieten zijn:
- Schrijf een brief naar het huur-adres-in-kwestie (bv met de maillwisseling).
- Ga langs! Praat met buren.
- Ik denk dat het Kadaster wel de relatie "eigenaar/adres" opslaat. Maar ik ben bang dat die info niet openbaar is (bellen?!).
- Als je geen goed gevoel hier over hebt, dan niet doen.

desnor

Bericht door desnor »

Je kunt hier zien dat informatie op te vragen valt:

http://kadaster.nl/window.html?inhoud=/ ... x%3Fug%3D1

Ook staat op de site wat het kost en zodoende kun je toch een controle uitvoeren.

Succes,

Hans

Pennywise

Bericht door Pennywise »

Zeer slechte raadgeving!!!!

Het is een scam!!!

Het geschreven Engels is helemaal niet goed. Er zitten de standaard fouten in die iedere Nigeriaan maakt en het verhaal is ook zo oud als de weg naar Kralingen. Ze maken gebruik van een bestaand adres zodat het betrouwbaar lijkt. De scam zit hem er in dat hij nu in de UK zit, maar dat jullie er wel uit zullen komen. Er wordt een regeling getroffen voor de sleutels. Dat gaat je geld kosten. Niet op in gaan.

chrisbdl

Bericht door chrisbdl »

Sommige mensen hoeven mij dus absoluut niet van advies te voorzien, of een aandeel aan te bevelen!
Dit is je reinste fraude en alleen bedoeld om je vooraf een borg te laten betalen, natuurlijk naar een tussenliggende
partij. Zo goed is het engels ook weer niet, maar vegeet niet dat veel afrikaanse landen engelssprekend zijn
en die andere slecht geschreven brieven door onlinevertalingen zijn behandeld! Ik weet door de reakties nu wel
waarom die Nigerianen nog steeds zoveel slachtoffers vinden!

FerryG

Bericht door FerryG »

Wat je natuurlijk altijd nog kunt doen is: wel erop in gaan, maar zogauw je iets vooruit moet betalen, meteen aan de noodrem trekken. En bij de huidige bewoners navragen wie de eigenaar is, kan zeker geen kwaad.

basgizmo

Bericht door basgizmo »

Vraag eens voor de gein via welke bank je de huur moet overmaken........... Laat me raden...... Western Union....... :lol:

Ja dus, Nigeriaanse fraude of iets dergelijks, in ieder geval klopt het niet.

Laat even weten wat je nu gaat doen of gedaan hebt.

8monkeys

Bericht door 8monkeys »

Of het Nigeriaans is weet ik niet, dat het fraude is weet ik 100% zeker.
Ben namelijk de eigenaar van het betreffende pand en het is zeker niet te huur.

Om de zoveel tijd komt deze advertentie weer om de hoek kijken op verschillende sites.

Bespaar je een hoop gezeik en trap hier niet in!

Soumie

Bericht door Soumie »

Ja hoor dit is gewoon fraude... Ik heb dit ook meegemaakt. Ze winnen eerst je vertrouwen en daarna gaan ze geld vragen.. Via een of ander bedrijf laten ze contract overkomen naar nederland, maar pas na betaling...

Bijnaopgelicht!

Bericht door Bijnaopgelicht! »

Ik vermoed van wel. Afgelopen week ben ik ook benaderd, door iemand uit Londen. Hij wou gewoon chatten omdat hij zogezegd helemaal alleen was. Ik heb hem op voorhand duidelijk gemaakt dat ik wel chat als ik tijd zou hebben en alleen als 'vriend', nooit meer!! Afgelopen week vertelde hij dat hij naar Nigeria moest voor zijn werk, ik mocht het allemaal weten. Altijd heb ik mijn beste vriendin op de hoogte gehouden, want ik vond het wel erg bizar. Ineens had hij 5000 euro te kort voor zijn taxen in Nigeria. Hij had al 3000 van zijn dochter geleend, en had nog 2000, daarna slechts 1000 nodig toen ik zei dat ik geen geld had. Mijn vriendin en ik hebben alles gecheckt, hij is niet eens detecteerbaar op het internet. Het huis dat hij doorstuurde eerst is een ander huis dan het huis (google maps) op de brieven die hij moest doorsturen van ons als hij geld wou. De vrouwennaam op het document, die vinden wij ook niet terug op het internet. Hij stuurde zijn paspoort op, ook die geboortedatum klopte niet met wat hij eerst tegen mij gezegd had. Zo begon mijn vriendin met hem te chatten en ze was meedogenloos. Ze overlaadde hem met vragen, ook vroeg ze achter zijn vluchtnummer. Hij werkte niet mee. We noemden hem een leugenaar enzovoort… Ik heb hem nu volledig geblokkeerd, en al de bewijzen… die zullen ook wel nep zijn. Eindelijk opgelucht, want het begon enorm zwaar door te wegen!
Nigeriaanse fraude? Als ik op internet rondkijk, dan heeft het er alles van weg, ja!

Gesloten