LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help, mijn schoonvader wordt financieel uitgekleed!

Mail ontvangen van iemand die u erfenisgeld wil bieden? Hebt u een of andere loterij gewonnen? Dit is waarschijnlijk Nigeriaanse fraude.
annabel1

Help, mijn schoonvader wordt financieel uitgekleed!

Bericht door annabel1 »

Ben nieuw hier en een beetje wanhopig, mijn schoon vader word financieel uitgekleed door eenafrikaanse vrouw die hem belt vanuit afrikA ( zeggen ze ). hij geloofd alles wat hem verteld word, hij word echt dagelijks gebeld, stuurt maar geld en geloofd niemand die hem waarschuwd, leent overal geld omdat hij heilig ervan overtuigd is dat hij zijn "uitgeleende" geld terug krijgt,

Het is nu zover dat hij zijn koopwoning dreigt kwijt te raken door schulden die hij gemaakt heeft om deze afrikaanse vrouw te "helpen". Elke week word een andere reden gegeven waarom zijn beloofde geld maar niet op zijn rekening gestort word, corrupte bankemployees, corrupte grenswachters, opname tussendoor daar in een ziekenhuis, dood van familie word zelfs gebruikt.
Omdat het per telefoon gaat, staat er niets zwart op wit, hij weigerd aangifte te doen omdat hij die vrouwen geloofd ! Wij slapen er al niet meer van want we zien die man kapot gaan van de stress.
Politie kan niets, hoe moet ik dit aanpakken ??
* Het eerste kontakt met de afrikanen liep via de in nederland wonende vrouw waar hij kennis mee had gemaakt in een winkel deze kwam na enkele maanden "beetje verkering "met een verhaal dat haar dood gewaande moeder ineens leefde en naar t ziekenhuis moest om geopereerd te worden, hij heeft toen geholpen met geld, daarna kwamen de verhalen over vastzittende miljoenen en niet t land uit kunnen krijgen, of hij wou helpen, nou als je beetje verkering heb dan help je toch je nieuwe familie, dat was zijn idee erachter, hij had geld van zichzelf en dus hun geld niet nodig, nu is er niets meer over van zijn spaageld zit hij in de schulden en ze blijven maar zuigen aan hem.
Misschien staat dit niet in de juiste topic.. maar kan iemand mij advies geven aub ??
Laatst gewijzigd door annabel1 op 06-05-2011 15:05, 2 keer totaal gewijzigd.

annabel1

Re: Help, mijn schoonvader wordt financieel uitgekleed!

Bericht door annabel1 »

Jammer, tot nu toe geen reactie van iemand hier.
Misschien niet intressant genoeg of word ik niet geloofd,

We blijven met verdriet kijken naar ons Pa die nog steeds dagelijks gebeld word en die zijn pensioen en meer kwijt is aan deze mensen.
Ze blijven maar aandringen om geld te sturen.....

Misschien komt er nog iemand met raad, advies... maar denk t niet.
Via internet is bewijsbaar, telefonisch niet, ik heb ons Pa een email adres gegeven en gevraagd of ze daar geen berichten op willen sturen ipv bellen, Goedkoper.

Misschien doen ze dit en kunnen we er dan iets officieels mee.

mvrgr
Annabel

ernstveerdonk

Bericht door ernstveerdonk »

Hoi Annabel,

ik geloof je wel hoor, ik heb dat in mijn omgeving al een paar keer gehoord dat dat gebeurd.
Uiteraard zal je vader dat geld nooit terugkrijgen.

Volgens mij is je vader wel heel erg eigenwijs, want als hij maar 1 keer om bewijs zou vragen, zou hij dat al niet krijgen.
Misschien moet je met je vader iets bedenken waardoor hij er van overtuigd kan raken dat het fake is.

Succes ermee .

Groeten
Ernst

Gordon Shumway

Bericht door Gordon Shumway »

Klinkt als 419-fraude.
Lees dit artikel maar eens.
Ik denk dat je moet denken aan ingrijpen, bv onder curatele stellen.
Sterkte en suc6!

weka

Bericht door weka »

Hallo Annabel,

Ik kan me voorstellen dat je schoonvader familie wil helpen van iemand met wie hij een beetje verkering heeft, maar laat hem dan ook een beetje helpen.
Als hij zover gaat dat hij er schulden voor gaat maken en zelfs bijna zijn huis kwijt raakt, vraag ik mij af of hij niet meer dan "een beetje dom" is.
Laat hem je brief aan Tros Opgelicht lezen, misschien komt hij dan tot bezinning.
Ik wens je veel succes en sterkte.

yvon1562

Bericht door yvon1562 »

Zo snel mogelijk zorgen, met behulp van huisarts, bank of maatschappelijk werk,
dat vader onder curatele komt.
Dat is de enige mogelijkheid. Straks is hij ALLES kwijt.
Sterkte

ldv

Bericht door ldv »

annabel1 schreef:Ben nieuw hier en een beetje wanhopig, mijn schoon vader word financieel uitgekleed door een somalies/nigeriaanse vrouw die hem belt vanuit somalie en/of ethiopie ( zeggen ze ). hij geloofd alles wat hem verteld word, hij word echt dagelijks gebeld, stuurt maar geld en geloofd niemand die hem waarschuwd, leent overal geld omdat hij heilig ervan overtuigd is dat hij zijn "uitgeleende" geld terug krijgt,
Hij kan niet stoppen omdat hij dan zijn geld pas echt kwijt is zegt hij, heeft kontakt met de "dochter" van deze vrouw hier in nederland en ook deze geloofd hij. Tussendoor bellen er familieleden, bankemployees om hem ervan te overtuigen dat t verhaal klopt en dat hij snel moet overmaken.... Het is nu zover dat hij zijn koopwoning dreigt kwijt te raken door schulden die hij gemaakt heeft om deze afrikaanse vrouw te "helpen". Elke week word een andere reden gegeven waarom zijn beloofde geld maar niet op zijn rekening gestort word, corrupte bankemployees, corrupte grenswachters, opname tussendoor daar in een ziekenhuis, dood van familie word zelfs gebruikt.
Omdat het per telefoon gaat, hij heeft geen internet, staat er niets zwart op wit, hij weigerd aangifte te doen omdat hij die vrouwen geloofd ! Wij slapen er al niet meer van want we zien die man kapot gaan van de stress.
Politie kan niets, hoe moet ik dit aanpakken ??
* Het eerste kontakt met de afrikanen liep via de in nederland wonende vrouw waar hij kennis mee had gemaakt in een supermarkt, deze kwam na enkele maanden "beetje verkering "met een verhaal dat haar dood gewaande moeder ineens leefde en naar t ziekenhuis moest om geopereerd te worden, hij heeft toen geholpen met geld, daarna kwamen de verhalen over vastzittende miljoenen en niet t land uit kunnen krijgen, of hij wou helpen, nou als je beetje verkering heb dan help je toch je nieuwe familie, dat was zijn idee erachter, hij had geld van zichzelf en dus hun geld niet nodig, nu is er niets meer over van zijn spaageld zit hij in de schulden en ze blijven maar zuigen aan hem.
Misschien staat dit niet in de juiste topic.. maar kan iemand mij advies geven aub ??
Het is heel erg dat uw vader geld kwijt raakt.
Schijnbaar is uw vader erg verliefd.
Het is natuurlijk moeilijk, als u vader in goede doen is,
en geestelijke verder helemaal in orde, om dan de
stap te nemen hem onder curratele te stellen.
Mocht u hieraan twijfelen is dat misschien toch een
verstandige stap.
Het zal niet eenvoudig zijn. Weet u misschien iemand in wie
u vader het volste vertrouwen heeft? Ik lees een beetje tussen de regels door, dat hij meer vertrouwen heeft in een vreemde familie dan zijn eigen kinderen. Als er een vertrouwd iemand op hem kan inpraten kan dat misschien helpen.
Veel succes.

c.kramer67

Bericht door c.kramer67 »

Paar mogelijkheden:

1 - Laat de telefoondienst hem een ander- en tevens geheim nummer geven.
2 - Ga bij je vader thuis zitten en wacht op een telefoon van de bedriegers, bedreig ze en dreig met de politie en de vreemdelingenpolitie. Zorg daarna voor een andere- en geheim nummer.
Als jouw vader zo goedgelovig is kun je hem ook eventueel nog wijsmaken dat het verboden is wat HIJ doet!
Succes.

taschie

Bericht door taschie »

dit doet me een beetje denken aan mijn eigen vader die heeft het ook maar die wou niet geholpen worden het enige wat ik ken aanraden ken je de naam van de persoon google dan eens en laat hem bewijs zien,en met name heeft ie geld gestuurd via western union.dan ben je al machteloos want dat geld is die zo ie zo kwijt.mijn vader zag alleen de dollar tekens in zijn ogen en geloofde werkelijk dat als die geld stuurde dat die miljoenen dollars gestuurd kreeg.
heb ook veel ellende maar heeft geld geleend en is met de noorderzon vertrokken.en niemand weet waar.lukt het niet geef me de naam en dan kijk ik wel.mijn mailadres is [email protected].
veel s6 verder,ik zie het wel.

gr.natascha

Janvier

Bericht door Janvier »

Je kunt een zelfstandig wonend gezond persoon begaafd met een normaal stel hersenen niet zo maar onder curatele stellen. Daar is meer voor nodig. Per slot van rekening maakt diegene zelf uit aan wie hij of zij geld geeft. Het is wel beroerd voor de naaste familie die in dit geval hun erfenis aardig zien slinken. Misschien is dat wel de enige reden waarom ze zich zo druk maken want het geld dat door pa wordt uitgegeven komt immers niet van hen. Je kunt hier niets tegen doen. De partij die het geld van pa ontvangt bedreigen is een slecht advies. Wellicht verdient het aanbeveling de ontvanger van het geld eens te laten toetsen door de politie, als ze tenminste daartoe bereid is, want zoals ik begrepen heb is er (nog) geen sprake van een strafbaar feit. Geld geven mag, geld ontvangen mag ook mits de herkomst van dat geld niet voortkomt uit enig strafbaar feit. Van het laatste is tot dusver niet gebleken.

vmdbelgie

Bericht door vmdbelgie »

Hallo Anabel, Ik herken jou probleem en het is een behoorlijk zwaar probleem. Ik heb zelf zo iets aan de hand gehad, maar ik heb van alles documenten, zij het niet 100% in orde. Reeds vijf jaren ben ik met het gerecht bezig tegen een Nederlander(!) die dezelfde truken in België toepast als de Afrikanen (419-fraude). De laatste uitspraak van het hoogste niveau, nl. rechtbank in beroep door hemzelf ingespannen is volledig in mijn voordeel. Het gaat over 30.000€. Maar hij heeft al ettelijke mensen bedrogen en is nog bezig met mijn broer geld te ontfrutselen, wat hem behoorlijk lukt. Op diverse plaatsen heeft hij al gewoond en overal bleef schuld over. In het totaal zou het kunnen gaan over 100.000€ voor diverse schuldeisers. Hij gedraagt zich een beetje gelijkend op Mat Vossen.
Nu in verband met jou probleem: Jouw schoonvader moet met alle middelen overtuigd kunnen worden om het één en ander op papier te krijgen en telefoonnummers, rekeningnummers naar waar hij iets stuurt (of stuurt hij bar geld??), enz te noteren. Stiekem geluidsopnamen maken, mag misschien wel niet volgens de wet, maar het doel heiligt de middelen. Een lijst opstellen van uitgaven en schulden die hij al gemaakt heeft aan hem tonen? Brengt hij met zijn daden andere mensen financieel in gevaar, dan is er rede tot klacht. Maar met telefoontjes heb je maar zwak bewijs.
Het sterke bij dit soort truken is ALTIJD de mensen doen geloven dat ze kort bij de uitkomst staan en NU stoppen doet alle gedane inspanningen teniet!!
Ik ga proberen mijn verhaal van bedrog door de Nederlander in België (en misschien in Nederland?) volgens 419 fraude bij Opgelicht?! in de uitzending te krijgen met een titel zoals "Nederlander speelt voor Nigeriaan in een 419-fraude".
Hou vol Mevrouw, vraag overal tips en hulp en geeft niet op! Ik wens je geluk er mee.

robarie

Bericht door robarie »

hallo annabel.ik ken dit soort verhaal, oudere personen (ik ben 74)worden opgezocht vaak in skype, want daar zien ze je leeftijd in je profiel.. ik had contact in ghana, met een jong meisje, en kreeg veel , vaak picante foto's toegestuurd, en willen graag met me chatten , dat ging even goed. maar ze had geen camcorder , want ze wilde haarzelf laten zien, en mocht zien wat ik wilde, maar moest ik wel even geld opsturen dan kon ze een cam kopen, en extra geld voor eten en kleding, gelukkig ben ik daar niet ingetrapt ,en heb het contact verbroken, maar binnen de kortste keren weer hetzelfde smoesje,met een ander meisje en andere hfoto's, toen heb ik een telefoon nummer opgezocht van de politie in kumasi ghana, daar kreeg ik het goede antwoord,het zijn helemaal geen meisjes die contact met je zoeken,, dat zijn zogehete scammers , mannen, en doen zich voor als meisje, en hebben allerlei smoesjes om je geld te krijgen,, maar trap je daar in , en vele doen dat, dan beloven ze je van alles, en hoe mooier het verhaal, en hoe mooier de foto's, hoe meer sommige mannen betalen,er worden meisjes ingehuurd om de schijn op te wekken dat het allemaal echt is, maar je wordt gewoon bedonderd, het zijn mannen die hier achter zitten

annabel1

Bericht door annabel1 »

Bedankt allemaal voor de reaktie's, we hebben t gisteren allemaal voor zijn voeten gegooit, dus gekozen voor de rechtstreekse aanpak.
We vroegen om betaalbewijzen, bewijzen dat er geld zou zijn "daar " of er afspraken op papier stonden, Natuurlijk niet.. een stortingsbewijs heeft hij niet... hij stort het bij een moslimbank, daar werkt dat zo dat je daar geen geen bewijs van krijgt !!!! We waren even compleet afgebluft hoor, En die vrouw die hem dagelijks belt heeft t ook moeilijk in dat land, ze is er ook dagelijks mee bezig om hem zijn uitgeleende geld terug te geven, of we dat wel wilden begrijpen...een vrouw die HEM zo vertrouwd dat ze wel al haar miljoenen aan hem over wil maken en nu nog slecht 1250 euro nieuwe transfer kosten en alle ellende is achter de rug.
Op de vraag waarom dat geld niet op rekening van dr eigen in Nederland wonende dochter werd gestort begon hij te stotteren.. dat kon niet die had een uitkering, Nou ( wij weer ) van 7 miljoen kunnen heel wat mensen leven hoor... dan heb je geen uitkering meer nodig, waarom mag jij wel van dat geld leven en dr dochter niet ??
Ook hebben we hem geconfronteerd met t feit dat zijn eigen kinderen zich grote zorgen maken om hem en ook snachts wakker liggen ervan, daar schrok hij van.
Komende week komt hij hier eten, dan kunnen we merken of hij veranderd is, voorlopig is de man 12 kilo lichter van de spanningen.
**Enne over een erfenis voor ons van hem... wij redden t prima zonder zijn spaargeld, alleen dat deze man zo opgelicht is en we machteloos staan is de reden dat we via dit forum hulp zoeken, echt niet voor die rotte centen, hij word 80 en is een levensgenieter, reizen, leuke auto, lekker wijntje en nooit binnen hoeven zitten van armoe... we hopen dat ie gezond 120 word...maar de levenstijl die hij heeft moeten opgeven wil hij terug.. zo als nu KAN hij niet leven zegt hij.. snap jullie onze zorgen voor zijn algehele gezondheid ??? DAAROM gaat ie vermoedelijk door !

Ik pas mijn bercht nog even aan nu; we hebben een nieuw telefoon nummer voorgesteld en gevraagd/gezegd dat hij alle kontakten moet verbreken omdat t onderhand voor hem toch duidelijk moet zijn dat het een bodemloze put is, we hebben gevraagd of hij weet of t strafbaar is voor de belasting e.d. en gesuggereerd dat hij zelfs misschien iets strafbaars gefinancieerd kan hebben,
Dus enkele adviesen zijn opgevolgd, nu hopen dat t hem helpt de weg terug te vinden.

vmdbelgie

Bericht door vmdbelgie »

Proficiat! Direkte aanpak en confronteren met de feiten. Bij Opgelicht.nl staan artikels genoeg die je kunt afprinten en hem voorleggen. Eénmaal dat er twijfel is ben je goed onderweg. Maar volhouden!! want hij en de tegenpartij zullen telkens opnieuw afkomen met het gezegde: "Als je nu stopt, ben je alle geld kwijt". Maar de maffia blijft vragen. Ook ik heb op skype eens een vreemde oproep gekregen. Ik heb Skype zo ingesteld dat "alleen kontaktpersonen kunnen bellen". De nieuwe personen die willen communiceren moeten zich per telefoon of klassieke email melden (géén hotmail, géén yahoo, enz.).
Laat je schoonvader, als hij de lef heeft, eens alles optellen wat hij al overgemaakt heeft aan de maffia. Laat hem desnoods helpen door een neutraal persoon. Hij zal omvallen, dat garandeer ik je. Doe zo verder met confronteren. Maar verloren is het geld, dat is zeker!
Succes nog en laat eens iets weten als het lukt.
vmdbelgie

achterdochtig

Bericht door achterdochtig »

Telefoonnummer opzeggen en een nieuw aanvragen. Misschien moet je daarvoor een smoes verzinnen.
Het nieuwe telefoonnummer niet meer in het telefoonboek laten zetten, laten registreren als geheim nummer.

De armlastige "vrienden" van uw schoonvader zijn dan hopelijk het spoor bijster en hij zal naar ik aanneem van hen geen telefoonnummer hebben gekregen, zodat hij geen contact met hen kan opnemen.

Familie en vrienden het nieuwe nummer geven, eventueel met de verklaring waarom de verandering is aangebracht. De aanleiding is inmiddels dringend genoeg als hij zijn huis dreigt te verliezen.
Aangezien deze praktijken inmiddels bekend genoeg zijn voor de meeste mensen, zullen ze er begrip voor hebben en indien mogelijk zelfs een oogje in het zeil houden.

Gesloten