Opgelicht op Marktplaats (Nintendo Switch / LT59 3250 0479 8367 0626)

Plaats reactie
Oelewapper

Opgelicht op Marktplaats (Nintendo Switch / LT59 3250 0479 8367 0626)

Bericht door Oelewapper »

Ten eerste,

Wat voel ik me een ongelooflijke oelewapper.

Ik was (ben) op zoek naar een Nintendo Switch via marktplaats. Nu zijn daar de prijzen nagenoeg gelijk aan de nieuwprijs maar opeens zie ik er eentje verschijnen voor een leuke prijs en heb toen gereageerd.

De persoon die reageerde deed zich voor als een moeder van twee jonge kinderen en het bericht was ook in heel netjes Nederlands opgezet. Ze heette Denise van Heesch. Ze was uitermate vriendelijk en vroeg of we eventueel via de WhatsApp verder konden praten.

Na haar te hebben toegevoegd zie je direct een foto van twee jonge kinderen als profiel foto en we hebben een gesprek over het apparaat. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe authentiek ze me overkwam. Geen druk, geen slecht Nederlands, begripvol, etc...

Maar dan komt het betalingsproces, ze geeft me een rekeningnummer uit het buitenland en zegt dat ze een buitenlandse rekening heeft vanwege haar werk. Uiteraard een dikke red flag en zeg tegen haar dat ik af zie van de koop wegens teveel fraude. Haar reactie was:
Dat begrijp ik, ik ben zelf ook een paar keer opgelicht, dus weet hoe het voelt. Maar ik kan u verzekeren, ik ben een moeder van twee lieve kinderen en zou nooit iemand kunnen oplichten.

Ik raak op dat moment toch gerustgesteld door haar bericht en vraag welke bank het om gaat. Het ging om Revolut. Na snel even googlen lijkt het een legitieme bank te zijn waar 50.000 Nederlanders gebruik van maken wegens de lage kosten of iets dergelijks. Maar zie dan het volgende bericht staan:
“Revolut heeft mogelijk duizenden frauduleuze transacties gefaciliteerd, simpelweg omdat de systemen verdachte transacties onvoldoende konden detecteren en blokkeren”,

Ik zeg dit tegen haar en ze geeft aan dat bij alle banken dit gebeurd, kijk maar naar de witwaspraktijken van de ABN-AMRO. Dan geeft ze aan, "als u nu 100 euro stort en de rest bij aankomst van het pakketje?"

Ik vraag op dat moment aan haar of ze wellicht een andere foto van haar kinderen heeft en binnen no-time weet ze die te geven. Ze geeft aan dat ze boodschappen nog moet doen en dat ze dan het pakketje direct op de post zal doen.

Ik ben dan door het relatief lage bedrag overstag gegaan (Haha, wat een idioot! ja....inderdaad)

Achteraf gezien snap ik mezelf echt niet, ik zal de red flags op een rij zetten, sommige kwam ik helaas pas achter nadat het al gebeurd was...

- Ze woonde in koudekerke, dat is letterlijk het uiterste puntje van Nederland, de reden waarom ik niet langskwam ook, omdat het te ver was.
- Haar rekeningnummer: LT59 3250 0479 8367 0626
- Het geduld wat ze had om toch tot verkoop over te gaan.
- Er is letterlijk niets te vinden over ene Denise van Heesch.
- De prijs, als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het vaak ook zo.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik oprecht verbaasd was hoe goed deze oplichter wist met mij om te gaan. Ze wekte vertrouwen door kinderen erbij te betrekken en haar vriendelijkheid.

Neemt niet weg dat ik uiteindelijk toch een oelewapper ben.
Laatst gewijzigd door Moderator op 02-07-2021 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd

Illy

Re: Opgelicht op Marktplaats (Nintendo Switch / LT59 3250 0479 8367 0626)

Bericht door Illy »

LT593250047983670626 Geeft meldingen op https://www.politie.nl/aangifte-of-meld ... artij.html

U bent vreselijk in de maling genomen. Ik kan het niet mooier maken. Bestaat de link naar de advertentie nog?

Nielss

Re: Opgelicht op Marktplaats (Nintendo Switch / LT59 3250 0479 8367 0626)

Bericht door Nielss »

Dankjewel voor dit bericht. Anders was ik waarschijnlijk ook ingetrapt. Net optijd kwam ik dit tegen.

Plaats reactie