Marktplaats verificatie verzoek

karlijnroan

Re: Marktplaats verificatie verzoek

Bericht door karlijnroan »

Vandaag heeft iemand eenzelfde poging gedaan mij op te lichten. Ik werd gewhatsappt door een vrouw die via marktplaats mijn nummer zou hebben gekregen en zij vroeg naar een advertentie van mij (die op dat moment al op gereserveerd stond). Ze gaf aan geïnteresseerd te zijn in andere boeken van mij en wilde deze naar haar adres laten verzenden. Rondom het betalen ging ze moeilijk doen en zei ze mijn ING betaalverzoek niet te vertrouwen, ze wilde dat ik een verificatie deed van mijn rekeningnummer, zogenaamd via marktplaats. Ik heb aangegeven dit niet te vertrouwen en het gewoon via een marktplaats betaalverzoek te willen doen, heb daarna niks meer van haar gehoord. Na wat googelen kwam mijn vriend deze pagina tegen, dus heb het nummer nu geblokkeerd.

De gegevens die ze gebruikte:
Gertruda Mooren
+31 6 23310988
Laerstraat 33 5922AA, Venlo

De link via waar ik mij zogenaamd moest verifiëren: https://veilig.mp-portal-direct.com/id/6EizLYQ84q

Concorde

Bericht door Concorde »

Exact hetzelfde als hierboven beschreven.
Toen ik zei dat ik deze week nog in de buurt was gooide 'ze' het op: liever niet ivm corona...
Dus niet....

Angela de Steijn 06-30786114

ChristineS

Bericht door ChristineS »

Ik heb gisteren ook een Whatsappbericht ontvangen welke als volgt was ingestoken:

Prima, kan ik u een marktplaats verficatie verzoek sturen, sorry voor mijn wantrouwen maar ik heb nou eenmaal ervaringen op marktplaats 😅 daarna zal ik meteen de betaling voldoen.

Mijn adresgegevens:
Wendy Yooister
Voorpoort 2
8325 CM Vollenhove

De profielfoto is van een jong gezin (man, vrouw en kind), betreft telefoonnummer 06-12959959.
Op mijn vraag om te betalen bij afhalen werd alleen gereageerd door te zeggen dat ik op de link moest drukken:
Link was als volgt:
http://www.onlinepaymentplatforms.nl/

_Deze link is 24 uur geldig _

Thank God voor mijn wantrouwen en deze pagina!

Fascinerend om te zien dat alle berichten hetzelfde zijn opgesteld.

frank3523

Bericht door frank3523 »

Hier hetzelfde tot twee maal toe. Telkens komen ze via whatsapp.
Hebben steeds een smoes dat het te ver weg is of dat ze het niet vertrouwen.
De laatste keer kreeg ik nog een heel scheldverhaal terug toen ik zei dat ze een oplichter was. De foto's verdwijnen dan ook gelijk.

Te triest voor woorden dat dit soort figuren bestaat.
Ik hoop dat de politie hier wat harder achterheen gaat.

Blijfscherp

Bericht door Blijfscherp »

Vandaag ook de verificatie truc meegemaakt. Nummer waarmee ge-appt werd; 0612452869.

Contact via app, vraagprijs bieden, huilverhaal over eerdere negatieve ervaringen en vraag om verificatie.

Plattevis

Bericht door Plattevis »

Een zekere Sandra - degelijk uitziende vrouw van middelbare leeftijd - maar opvallend een emoticon hartje achter haar naam wat ik niet leeftijdadequaat vond, benaderde mij rechtstreeks via Whatsapp (dit ging omdat ik mijn mobiele telefoonnummer bij een advertentie had staan). De reactie werd gauw gestuurd nadat ik een advertentie op Marktplaats had geplaatst.

Sandra vroeg eerst of "die" nog beschikbaar is. Vervolgens hoeveel ik ervoor wil hebben inclusief verzendkosten. Daarna "Akkoord !" en daaropvolgend een adres: Ganzeweide 71, 6413 GB Heerlen.

Ik stuurde via Whatsapp een betaalverzoek via Tikkie.

Sandra vroeg: "welke bank heeft u dan weet ik of het geld gelijk aankomt na verificatie".

Ik antwoordde welke bank ik heb en Sandra zei: "Top ik ook!".

Vervolgens zei Sandra: "Kan ik u een marktplaats verificatie verzoek sturen? Sorry voor mijn wantrouwen maar heb eenmaal nare ervaringen meegemaakt via marktplaats. Zodra het is gelukt maak ik het bedrag over!"

Ik zei, totaal van geen kwaad bewust en toch wel wat verontwaardigd dat ik niet te vertrouwen zou zijn: "Ik begrijp het. Geen probleem. Ik zal even kijken of ik de "marktplaats verificatie verzoek" kan sturen (ik ben daarmee niet bekend.".

Sandra zei toen direct daarop in een viertal berichten:
"Ik stuur u een verzoek"
"Dan linkt het met onze koop"
"U verifieert naar marktplaats via een verzoek van mij. Uw bank zal gecontroleerd worden en dat zal te zien zijn op uw profiel."
"Kan ik u sturen dan ziet u het"

Mijn reactie: "aha, nou het zal zichzelf vast wijzen. Stuur maar. Ik reageer direct".

Daarop kreeg ik een link gestuurd, precies dezelfde als die hier te vinden is (inmiddels is de link in de Whatsapp verwijderd door betrokkene)

https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/ar ... g-te-doen/

Vervolgens kreeg ik argwaan. Haalde mijn man er ook bij. Hij zei ook dit niet te vertrouwen.

Had ook twee keer gebeld (eerste keer kreeg ik de voicemail na 1 keer overgaan en de tweede keer bellen ging die wel vaker over). Reactie/verklaring voor telefoon niet beantwoorden: "sorry ben op me werk".

Conclusie:
Reageert snel op je berichtjes.
Doet zich voor als slachtoffer.
Komt betrouwbaar over: heeft postadres doorgegeven + profielfoto.
Neemt telefoon niet op.
Blijft aandringen of het gelukt is met verifiëren.

WhySoSerious?

Bericht door WhySoSerious? »

Hier ook net gekregen via Whatsapp en gelukkig niet ingetrapt. Ze gebruiken nu een andere link.

https://digitaal-marktplaatsplatform-ve ... rzoek.html

0613502884
31613502884

Naam: Martijn

SanderRutten

Bericht door SanderRutten »

Hier deze week ook al twee keer raak via whatsapp:

Jannie van Vliet
+31 6 84714182
Norbertijnenstraat 2
5705 AW te Helmond.

Dylan van Laren
+31 6 84426311
Baljuwstraat 70
1785 SK Den Helder

De laatste koper stuurde de volgende link in het whatsapp bericht:
https://iban-registreren.nl/home/marktp ... 18b9caf9ba

hansyvonne01

Bericht door hansyvonne01 »

via whatsapp werd ik benaderd advertentie die ik op mp had geplaatst.
Ze ging gelijk akkoord met vraagprijs, gaf gelijk adres door :
0613370721
ganzeweide 17
6413 GB Heerlen
ik stuurde tikkieverzoek, kreeg de vraag: Welke bank heeft u dan weet ik of het geld gelijk aankomt na de verificatie?
Daarna nog mijn bankgegevens doorgegeven (heb ik later gemeld bij fraudehelpdesk abn)

vanmorgen hetzelfde verhaal:
0630039590
marijke de jong
centaurenhof 19
6215 EE Maastricht
gelijk geblokkeerd

stephan.de-jong

Bericht door stephan.de-jong »

Pas op!

Zojuist ook bij mij een poging:
Gertruda Mooren
+31 6 23384562
Van laerstraat 33 Venlo

Pas op!

inge inge

Bericht door inge inge »

Precies hetzelfde zojuist meegemaakt. Mobiel nr. 06 84747441 en Noor met een gezellig familiekiekje als profielfoto.

AnnetR

Bericht door AnnetR »

Ook hier weer een poging tot oplichting via SMS 06 85419984 met de naam Merel. Nadat ik hier niet op inging werd de link gelijk verwijderd. Het eindigde op .net en dat vond ik vreemd. Daarom ging ik zoeken naar oplichting en kwam ik hier terecht

dejovange

Bericht door dejovange »

Bood sinds gisteren een jas te koop aan. Werd snel via WhatsApp op geboden door een nummer zonder naam, maar met profiel foto van een vrouw. Gevraagd werd of deze jas ook verzonden kon worden. Daar had ze wel negatieve ervaringen mee, maar het kon niet anders (er volgde een zielig verhaal over nierdialyse). Ik gaf aan dat ik handel via gelijk oversteken op Marktplaats. Dat moest ze nog met haar vriend bespreken. Vandaag wilde ze een verificatieverzoek van Marktplaats mij toezenden. Ik antwoord daarop en direct komt er nog een bericht dat nooit zo snel getypt kan worden. Vervolgens komt er direct een verificatieverzoek en dan nog heel snel 'Lukt het?' Alarmbellen gaan af, ik google op dit onderwerp en lees over fraude. Ik meld haar dat mijn methode veilig is en die van haar als internetfraude bekend staat. Direct daarna wordt het verificatieverzoek en de profielfoto verwijderd en blijft het stil. Het betreft nr. +31 6 84161572

boerbramer

Bericht door boerbramer »

Bij mij vandaag ook een poging van Merel, met het nummer +31 6 85419984 via Whatsapp
De verificatielink is weer verwijderd, maar de URL was iets van marktplaats-verificatie.net/ en dan nog wat.

Manise

Bericht door Manise »

Ik heb precies hetzelfde gehad als hansyvonne01 hierboven. Ene Marijke uit Maastricht. Ik had al op de link geklikt maar vond het raar dat er wel Marktplaats stond, maar dat het niet via de MP app of site ging. En hoezo 1 cent overmaken? Ondertussen, terwijl ik het aan het uitzoeken was op de MP app, ging zij mij appen met ‘is het al gelukt? Ik zit klaar met de identifier’
Vervolgens was opeens het linkje verdwenen. Heb het nummer geblokkeerd.
Wel sneu voor degene wiens foto gebruikt word voor de whatsapp :o

Ook raar: op whatsapp kreeg ik het bericht dat het een bedrijfsnummer was maar toen ik het eenmaal geblokkeerd had, veranderde het opeens in een privé nummer.

Plaats reactie