Ik heb zojuist hetzelfde meegemaakt. Gisteren heb ik op Martknet.nl een advertentie voor een eethoek geplaatst. Dezelfde avond kreeg ik een reactie vanuit Marktplaats (is blijkbaar een en dezelfde organisatie) van ene Moniek Hovekamp (nette foto van een dame van middelbare leeftijd) die zegt interesse te hebben en of ik via Whatsapp een prijs met haar wil overeenkomen. Dat heb ik gedaan en we kwamen al heel snel tot een deal. Via marktplaats heb ik in mijn eigen "Mijn Martkplaats" pagina betaalverificatie middels i-Deal geregeld en haar vervolgens een betaalverzoek gestuurd. Ze bleef volhouden dat de verificatie voor de verkoop niet afgerond was. Na wat heen en weer ge-app heb ik contante betaling voorgesteld. Haar letterlijke reactie was : "Ik wil graag de verificatie rond hebben zou ik hem u nogmaals kunnen toesturen?". Ik stel voor om haar te bellen. Dat was niet mogelijk want ze was aan het werk, ze zou mij wel een verificatie toesturen. Deze kreeg ik in de vorm van een link (
Https://Verifieer-Marktplaats-iDeal.nl/XrnQoCwS) Wanneer de verificatie rond was zou zij een bevestiging ontvangen.
Nu begon ik serieuze twijfels te krijgen en zocht op internet en kwam dit verhaal tegen. En nu vertrouw ik het dus al helemaal niet meer. Hier is duidelijk sprake van een poging tot oplichting. De link heb ik uiteraard niet geopend en heb haar geconfronteerd met mijn twijfels en ik de deal slechts nog contant wil afronden. Haar reactie was: "Hoe bedoeld u? Deze verificatie stuur ik vanuit de marktplaats app zelf naar u toe.". Nadat ik vraag wat er mis is met contante betaling heb ik geen reactie meer ontvangen.
Gelukkig ben ik op tijd tot bezinning gekomen en ben ik er niet ingetrapt. Helaas is de eethoek nog niet verkocht.