Identiteitsfraude met kopie pas en banknummer

Jbhajan

Re: Identiteitsfraude met kopie pas en banknummer

Bericht door Jbhajan » 04-10-2018 23:16

LET OP!!! LET OP!! FRAUDE MET GEGEVENS VAN Pauline Brandhoff. Tel 0682348810.

Krijg vandaag een app dat ik een tel te koop zou hebben op marktplaats echter had ik wel een batterij te koop staan maar geel mobiel. Vervolgens geeft deze persoon aan dat ze eerder is opgelicht met 400 euro bij aankoop van een ipad. En wilt daarom dat ik als vertrouwen een foto van mijn bankpas en id/rijbewijs opstuur. In eerste instantie heb ik alleen mijn bankpas foto gestuurd maar pasnummer/geldig tm en volgnummer gewist. Persoon stuurt bericht nee foto zoals ik de mijne heb gestuurd. Toen begon ik het verdacht te vinden. In eert instantie dacht ik ja rekeningnummer heeft ze wel nodig om het geld over te maken. Heb haar daarna 2x een andere optie geboden tussendoor het gesprek. Marktplaats heeft tegenwoordig ideal betaling. De verkoper krijgt zijn geld pas als de kopen zijn product binnen heeft. Maar deze persoon is steeds niet op ingegaan op mijn verzoek. Hierdoor dacht ik, ik ga ff Google en toen kwam ik op deze pagina. Vervolgens krijg ik onderstaande bericht.

Maar je hebt toch ook een foto van mijn id en bankpas, verder heb je ook nog mijn telefoonnummer en adres... Wederzijds vertrouwen noem je dat, ik maak het geld ten slotte als eerste over.

Nadat ik duidelijk heb gemaakt dat ik geen foto ga sturen kreeg ik geen reactie meer.

Ik heb nu wel een foto met alleen zichtbaar mijn naam en rekeningnummer gestuurd. Pasnummer en volgnummer en geldigheid heb ik gewist. Kan deze persoon nog steeds iets mee?

Gr,
Jeetendra

StephNath

Bericht door StephNath » 08-10-2018 11:18

Op zondagavond wil ene Samme Talsma ongezien onze camper kopen. Hij stuurt een foto met zijn rijbewijs en ING betaalpas met het nummer NL45 INGB 00029861. Hij benadert ons via What's app met het telefoonnummer 06-84961678. Hij verzoekt mij om een foto van mijn betaalpas. Omdat ik het niet vertrouw de heb ik het telefoonnummer gebeld. Er wordt niet opgenomen. Ik besluit om hem uit te dagen door een foto van mijn betaalpas te sturen, waarvan ik het volgnummer heb afgedekt. Hij reageert daarop dat hij een complete foto nodig heeft van mijn betaalpas. Op mijn vraag waarom, immers hij heeft het nummer en mijn naam en dat is voldoende info voor een betaling, zegt hij dat hij zeker wil weten met wie hij te maken heeft en verzoekt daarbij ook om een foto van een ID. Ik app vervolgens terug dat ik hem heb gebeld om kennis te maken en stel voor om elkaar in de middag nog eens te bellen. Daarop krijg ik het antwoord dat zowel hij als zijn vrouw slechthorend zijn en dat bellen niet gaat. Tja.... zielig hoor.....u bent gewaarschuwd.

hendrikje36

Bericht door hendrikje36 » 13-10-2018 00:25

Hoi ik ben ook benaderd door haar via een advertentie op marktplaats. Nu verwachte ik dat ze daar op reageren wat normaal ook gebeurt maar zij niet alleen via whatsapp. Al had ik het artikel al verkocht en gezegd vroeg ze nog of ik wat anders te koop had en wat dingen genoemd en een daarvan wel belangstelling bij. Af en toe duurde het wat langer dat ze reageerde. Aangezien ik het niet vertrouwde haar uitgelokt door te zeggen dat het artikel niet meer werd opgehaald en dat ze alsnog kon krijgen. vervolgens vroeg ze om een kopie van mijn bankpas ze zou die van haar ook verzenden wegens oplichting wou het veiligstellen.
Had haar geschreven kopie niet nodig mijn naam en nummer voldoende en prompt kreeg ik die van haar met kopie bankpas en rijbewijs. met vorige berichten klopt het telefoon nummer ook dus uit kijken ik had het door heb haar niets verstuurd wat kopieën betreft maar kijk uit mensen. Meer info u mag mij bellen 0637340494

Esmale104

Bericht door Esmale104 » 13-11-2018 20:40

Benaderd via app ivm caravan op Marktplaats. Zelfde verhaal, kopie paspoort en bankpas op naam van Maurits Kooij uit Zeist. Na wat heen en weer geapp vroeg ik of ik kon bellen aangezien dat makkelijker communiceert. Dat kon niet want zijn vrouw en hij zijn slechthorend Hij stuurde zijn kopiegegevens en vroeg mij hetzelfde te doen. Heb foto van bankpas zonder pasnummer gestuurd maar hij had alle gegevens nodig ivm vertrouwen en eerder opgelicht... Bla bla bla. Vertrouwde het direct al niet en dat blijkt dus ook. Zijn telefoonnummer is 06226610362

CoraenGertduBois

Bericht door CoraenGertduBois » 30-12-2018 22:17

Zojuist via whatsapp benaderd door ene Samme Talsma i.v.m. onze caravan die wij op Marktplaats aanbieden,
was zeer geïnteresseerd en ging betreffende de prijs in overleg met zijn vrouw. Uur later, goed nieuws, ze wilden de caravan graag kopen, wij moesten dan wel de betaling bevestigen middels het afgeven van een bevestigingscode, hij stuurde gelijk een foto van zijn bankpas en rijbewijs, wilde wel even samen met ons het traject op mijnING doorlopen, op onze reactie dat tancodes/bevestigingsnrs. privé zijn en dat we die niet gingen geven kregen we reacties dat hij dat toch nodig had i.v.m. de aanbetaling, anders kon de koop niet doorgaan...... Wij vertrouwden het niet en hebben het afgekapt, hij appte met een mobiel nummer 06-45585418, dus wees alert en ga niet in op berichten van deze Samme Talsma.....

hambo

Bericht door hambo » 09-01-2019 11:33

ook ik ben benaderd en wel voor onze caravan op marktplaats. het was echt het verhaal van "te mooi om waar te zijn". meneer bood bijna de vraagprijs zonder hem gezien te hebben.
klopt dus niet !
het gaat in dit geval om Gerrit Verhoef uit Apeldoorn. Excuus aan de "echte" meneer Verhoef want waarschijnlijk worden uw gegevens misbruikt!
Er is ge-appt met het volgende tel.nr. : 06-19455308 dus wees gewaarschuwd!

ddvw

Bericht door ddvw » 05-02-2019 20:53

Ik ben afgelopen vrijdag ook opgelicht. De dader had de identiteitskaart van iemand gestolen en vervolgens ben ik er ingetrapt waardoor de dader nu mijn ID heeft. Het zag er allemaal zo geloofwaardig uit.. stom stom stom!! Het telefoonnummer van de dader is: 0686271374

PMEK

Bericht door PMEK » 25-04-2019 13:16

Ook wij zijn opgelicht in verband met de verkoop van onze caravan. De persoon doet zich voor als Cornelis en neemt contact op via WhatsApp. Het verhaal is exact hetzelfde als al beschreven is hier op dit forum. Let dus op! Het WhatsApp bericht komt van nummer 0651228270.

Anne-Wil V

Bericht door Anne-Wil V » 12-05-2019 22:05

Re: Identiteitsfraude met kopie bankpas en kopie id.

Ik werd benaderd via Whats app i.v.m verkoop van mijn caravan op Marktplaats. Zelfde verhaal, kopie paspoort en bankpas op naam van Maurits [naam verwijderd door de moderator] uit Zeist. Adres : [adres verwijderd door de moderator].
Hij stuurde ter vertrouwen zijn kopie paspoort en een kopie van zijn Rabo bankpas NL60RABO0385281021 pasnummer 7651 en vroeg mij hetzelfde te doen. Ik heb een foto van bankpas en kopie van mijn id bewijs (wel een aantal gegevens doorgehaald) naar hem opgestuurd.

Toen ging hij appen dat ik samen met hem moest inloggen bij mijn bank met mijn e-dentifier . Hij had een zakelijke rekening en samen met hem kon de betaling dan gelijk geregeld worden.

Uiteraard ben ik niet op dat verzoek ingegaan.

Ik heb zowel mijn bankpas als het rekeningnummer bij de bank laten opheffen.

NOG EVEN TER INFO HIJ STAAT OP WHATSAPP MET EEN PROFIELFOTO VAN EEN VROUW MET BRIL IN HET MIDDEN EN TWEE JONGE DAMES (WAARSCHIJNLIJK DOCHTERS) ERNAAST OM ZO EEN ZEER DEGELIJKE INDRUK TE WEKKEN.
ZIJN TELEFOONNUMMER IS 06-12337159.

Thoemos

Bericht door Thoemos » 15-05-2019 17:33

Mij is op 10 mei hetzelfde overkomen. Eveneens met Maurits uit Zeist. Ik had een caravan te koop aangeboden op Marktplaats. Hij zocht contact via WhatsApp. Hij bood ongezien een heel hoog bedrag op de caravan. Telefonisch kon geen overleg plaats vinden omdat hij en ook zijn vrouw doof waren. Nadat ik mijn bankrekeningnummer en naam aan hem had doorgegeven zond hij mij een foto van zijn rijbewijs en zijn Rabo-bankpas. Zijn verzoek was dat ik eveneens een identiteitsbewijs en een foto van mijn bankpas zou sturen want hij wilde zeker weten dat het geld goed terecht kwam. Aan dat verzoek heb ik niet voldaan. Rekeningnummer en mijn naam moeten voldoende zijn. Ik kreeg nog 1 WhatsApp terug: Excuus maar de deal gaat dan niet door.

mauritskooij

Bericht door mauritskooij » 17-05-2019 22:34

Beste Marktplaatsaanbieders,

Mijn naam is Maurits Kooij uit Zeist. Ik ben vindbaar en al door velen gevonden die met behulp van mijn identiteit benaderd zijn op Marktplaats. Ik ben zo naïef geweest toen ik vorig jaar een product op marktplaats aanbood, mijn identiteit in de vorm van een bankpas en kopie paspoort naar een zogenaamde geïnteresseerde te sturen via Whatsapp. De zogenaamde geïnteresseerde wilde, na het verstrekken van een Identiteit vaneen andere persoon, namelijk wel eerst weten of ik wel diegene was die het betreffende product aanbood. Toen de andere partij , na mijn poging tot telefonisch contact aangaf dat ze nog op vakantie waren en beide slechthorend, begon ik onraad te ruiken. Dit verhaald komt ook in eerdere meldingen voor. Ik ben gelukkig goed vindbaar op social media, dus ik krijg met regelmaat berichten en vragen over mijn eventuele interesse in allerhande aangeboden producten. Vooral Caravans, campers en tractoren zijn populair.
Kortom, indien u door mij benaderd lijkt te worden is het bedrog. Doe aangifte bij de politie en ga uiteraard niet in op deze schandalige werkwijze.

Maurits Kooij

Jth

Bericht door Jth » 26-05-2019 15:29

Beste marktplaats bezoekers,

Mijn naam is Joke ter Haar,
Ook mij is het overkomen deze week, internetfraude op marktplaats ( caravan te koop aangeboden )met de naam van Maurits Kooij. Exact hetzelfde verhaal dan de revieuw hierboven.
Ik was ook zo naiëf om dit te geloven en nu zijn mijn gegevens bekend bij deze fraudeur.
Indien u door mij wordt benaderd is dit bedrog !!
Doe aangifte bij de politie en ga niet in op deze werkwijze.

Groet,

[email protected]

Bericht door [email protected] » 28-05-2019 22:33

Beste Marktplaatsbezoekers,

Mijn naam is Wiro Tonen. Ook mij is hetzelfde overkomen, internetfraude op marktplaats (camper te koop aangeboden) en een bod gehad van Maurits Kooij via het nummer 06-49593492. Exact hetzelfde verhaal als hierboven. En ook ik ben zo naïef geweest om mijn gegevens (id en bankpas) naar deze fraudeur te sturen. Indien u door mij wordt benaderd is dit bedrog!! Doe aangifte bij de politie en ga niet in op deze werkwijze.

Groet,
Wiro Tonen

Gert en Marianne

Bericht door Gert en Marianne » 01-06-2019 10:07

Marktplaatsverkopers,zoals meerdere slachtoffers ben ik ook benaderd door “Maurits” voor de verkoop van onze caravan. Ook zo dom geweest om bankpas gegevens en ID kaart op te sturen via WhatsApp. Ga er dus niet op in als mij gegevens gebruikt worden om vertrouwen te wekken. Doe aangifte bij de politie. Gert Goedhart.

Steynvdv

Bericht door Steynvdv » 12-06-2019 22:27

Ik ben er helaas ook ingetrapt bij het verkopen van een caravan. Benaderd door Gerrit Goedhart en whatsapp nummer +31 6 19811288.
Kopie van rijbewijs en bankpas toegestuurd. Ik hoop dat marktplaats / whatsapp deze oplichters gaat aanpakken. Trap er niet in!
Mvg, Steyn van der Velde.

Plaats reactie