Afgelopen middag (11-12-2020) zelfde verhaal: ik werd buiten Udenhout door een tegemoetkomende zwarte Vito met lichtsignalen gewaarschuwd. Omdat ik dacht dat er iets aan mijn auto niet klopte, remde ik af. De andere bestuurder stopte ook en vroeg door het open raam of hij me vandaag blij mocht maken. Hij zei een aantal aggregaten over te hebben van een beurs (oja, zijn die er dan op dit moment in Corona tijd, dacht dat alles was afgelast??) en moest met het vliegtuig naar Monaco en kon ze dus niet meenemen. Ik mocht er gratis een hebben. Ik dacht: ach als hij er vanaf moet, met zo’n ding kan ik vast weer iemand blij maken.
Zodoende auto aan de kant gezet en meneer toonde zijn spullen achter in de Vito.
Er stonden een stuk of 2 aggregaten en een bouwstofzuiger, zag er allemaal nieuw uit. Merk van het grootste aggregaat was Hyundai. Er lag ook een mobiele pinautomaat in de bus en een blok met factuurpapier met daarop groot in het rood “Hendrikus tools” gedrukt. Helaas geen kenteken opgeschreven. HIj gaf me nog een visitekaartje van een Duits bedrijf (Tools Service Center), dat ook een gelijknamige website heeft.
Het was een wat gezette vijftiger met lichtbruin haar en nette kleren en schoenen aan. Blauwe spijkerbroek, licht gekleurd overhemd en blauw colbert. Hij had een hele vlotte babbel
Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw: hij had de BTW al betaald aan de staat en die wilde hij graag terug. Apparaat kostte 6600 euro en de BTW zou 1900 euro zijn. O dus het apparaat is helemaal niet gratis? Met BTW kan ik als particulier niets doen, die moet ik gewoon betalen, dus ik zei het apparaat niet nodig te hebben (wat ook zo is), hij vroeg nog wat ik er dan voor zou geven, waarop ik zei dat ik er niets aan zou uitgeven omdat ik het apparaat niet nodig heb. Hierop bedankte hij vriendelijk en we gingen ieder onze weg.
Ik vond het toch een beetje een vreemd verhaal en heb meteen even zitten zoeken op internet en zodoende hier uit gekomen.
Wat me met name van mezelf verbaast, is dat ik zo overdonderd was (je rijdt naar je werk en je wordt op straat door iemand aangehouden/aangesproken) dat ik er in eerste instantie in meeging. Normaal gesproken prik ik redelijk snel door dit soort dingen heen, maar blijkbaar weet deze man hoe hij mensen moet bespelen (en bestelen

). Misschien is het ook wel mijn zwak voor goed gereedschap. Weer een typisch geval van “te goed om waar te zijn”
Enfin, deze oplichter is dus nog steeds actief in Brabant. Trap er niet in mensen!