Fraude met gekopieerde advertenties van Airbnb door/via Booking.com

muali

Bericht door muali »

Ik had afgelopen zaterdag voor de 1e en laatste keer een reservering gemaakt (inmiddels geannuleerd) op Booking.com website zelf (dus niet via een link) op een advertentie met dezelfde foto's en min of meer eenzelfde beschrijving als een advertentie op Airbnb. Deze Airbnb advertentie vond ik achteraf nadat ik deze Booking.com-reservering niet meer vertrouwde. De betreffende advertentie op Booking.com bleek NA mijn reservering niet langer beschikbaar op Booking.com met de melding dat deze accommodatie niet langer via Booking kon worden gehuurd. Het adres leek enigszins vreemd en was na onderzoek achteraf o.a op googlemaps en Airbnb inderdaad fout, en het vermeldde mobiele telefoonnummer op de reservering-bevestiging bleek achteraf niet bereikbaar. Na mijn reservering werd de volgende dag via een Booking-email om mijn mobiele nummer gevraagd om de reservering te bevestigen en dat nummer heb ik toen helaas laten weten, maar kreeg daarna en daardoor wantrouwen.

De booking.com advertentie had een uitzonderlijke prijs, (maar 1 beschikbaar voor deze prijs) en aanlokkelijke voorwaarden als: gratis annuleren en geen vooruitbetaling nodig. De reservering kon worden gemaakt met mijn creditkaartnummer zonder vooruitbetaling. Ik heb ondertussen deze creditkaart geblokkeerd en geannuleerd en heb gelukkig geen geld verloren.

Ik heb Booking.com verwittigd van deze frauderende advertentie en ik heb ook contact gehad met de verhuurder via /over haar oorspronkelijke advertentie op Airbnb en deze corrupte reservering via Booking.com. De verhuurder bleek deze accommodatie nooit te hebben aangeboden via Booking.com. Daarnaast heb ik ook contact gehad met de klantenservice van Airbnb inzake deze kwestie. Maar ik voel me enigszins afgescheept en krijg niet het idee dat de klantenservice van Booking.com noch Airbnb deze kwestie serieus nemen m.b.t. oplichtingsgevaar voor de potentiele huurders.

Vandaar dat ik het ‘Opgelicht’ Forum nu benader, want er worden wellicht meer advertentiegegevens van accommodaties op Airbnb en andere websites gebruikt als lokkertjes op Booking.com, en worden mensen achteraf benadeeld met een telefoontje over de reservering en (vooruit)betaling via een creditkaart van een dergelijke corrupte advertentie (als deze mensen niets in de gaten hebben). Een creditkaartnummer is namelijk altijd nodig bij een Booking-reservering. Dit soort fraude wordt veelvuldig gemeld op het forum van Opgelicht, wat ik nu achteraf tegenkwam. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, en het blijkt maar weer; als iets te mooi is om waar te zijn (in dit geval de prijs-foto's accommodatie etc) is het ook te mooi om waar te zijn!

Ik heb mijn account bij Booking na telefonisch contact met hun klantenservice (meer dan 30 minuten in de wachttijd) onmiddelijk verwijderd.

Plaats reactie