betaalverzoeken en gelijk oversteken

Rotilusk

Re: betaalverzoeken en gelijk oversteken

Bericht door Rotilusk » 28-02-2019 19:06

Ik ben als verkoper bijna opgelicht met “gelijk oversteken”. Ene Amber op marktplaats wil mijn iPhone kopen maar geeft aan dit alleen “veilig” te willen doen via gelijk oversteken.... ik stuur een betaalverzoek met gelijk oversteken en vervolgens krijg ik een foto toegestuurd met een bevestiging dat het overgemaakt is. Ik krijg echter geen bevestiging van Marktplaats? Nee dan moet ik eerst een de Track en trace code sturen en dan zou ik de betaalbevestiging krijgen...... trap hier niet in!!!!!!

Patjo

Bericht door Patjo » 04-03-2019 12:40

Ik ben het spoor even bijster. Ik heb van de week iets via MP gekocht. Ter plaatse betaald met een betaalverzoek. Nu blijkt dat de verkopende partij na paar dagen nog niets heeft ontvangen? Hoe kan dit? MP reageert ook nergens op!

pascalkolkman

Bericht door pascalkolkman » 23-07-2019 20:23

In juli 2019 deze vorm van "poging tot oplichting via marktplaats dmv ING bank ideal betaalverzoek " in 1 week 3 maal tegengekomen via phishing betaalverzoeken die lijken op de officiële marktplaats gelijk oversteken service maar via de chat berichten dmv een link naar een optionele betaling via de eigen bank buiten de veilige marktplaats omgeving sturen.
Kenmerken
Het betrof hier 3 maal hetzelfde product . Namelijk een hometrainer met een nieuwwaarde van over de € 1.000 euro van het merk Tacx Neo aangeboden dmv bieden.
Verkoper gaat opvallend snel akkoord met € 550.
Rekent gek genoeg maar € 5 aan verzendkosten terwijl het pakket in theorie meer dan 20 kg weegt en dus € 15 aan verzendkosten zou zijn,.
Verkoper schreef erbij over de aankoopbon te beschikken van aankoop ivm garantie maar bij navraag kan hij daar geen foto van opsturen.
Foto's zijn niet altijd allemaal gelijk qua achtergrond.
Bij bericht terug van dat ik de externe online ing bankrekening betaalinstructie niet vertrouwde werd tot slot in twee verschillende advertenties afgesloten met de reactie dat de account gehackt zou zijn. Waarmee de gebruiker , zijnde reeds vele jaren actief, zich ook zogenaamd onschuldig zou kunnen indekken om niet door marktplaats als veilige account verwijderd te gaan worden.
Ik heb 3x geluk gehad onder andere door het lezen van berichten hierover op dit internet avrotros opgelicht forum door de voorgestelde internetbankieren betaling niet uit te voeren. En ben inmiddels meer op mijn hoede voor deze valkuilen.
Bij deze wil ik anderen waarschuwen over deze mogelijk vaker toegepaste soortgelijke werkwijze van poging tot oplichting om hiervoor op zijn / haar hoede te zijn, getuigende de beschreven methodiek.

wieger008

Bericht door wieger008 » 05-10-2019 13:53

Ik ben gister opgelicht via gelijk oversteken op marktplaats een iPhone verkocht voor 450 euro.
kreeg een bevestiging mail dat er betaald was toen het pakket opgestuurd nu blijkt de email nep te zijn. hieronder voorbeeld van de mail:

Van: Marktplaats Betaalplatform <[email protected]>
Verzonden: vrijdag 4 oktober 2019 04:19
Aan: [email protected] <[email protected]>
Onderwerp: Marktplaats Gelijk Oversteken

Marktplaats Logo

Beste Wieger008,

U heeft via onze website Gelijk Oversteken gebruikt voor het bedrag van €476,66 ,dit bedrag staat nu op de tussenrekening van Marktplaats. LET OP : Indien u niet binnen zeven dagen heeft aangegeven het pakket wel of niet ontvangen te hebben, gaan we ervan uit dat het pakket wel is ontvangen en word het bedrag uitbetaald aan de verkoper

Meer weten? Hier leggen we het uitgebreid uit.
Https://www.marktplaats.nl/i/gelijkoversteken/?glid

Met vriendelijke groet,
Het Marktplaats team

nu is het pakket bijna op adres: Lupineplein 6-1 1031 VM amsterdam
Heb post nl 10X gebeld om het pakket te onderscheppen is na hun zeggen lastig en is ze uiteindelijk ook niet gelukt.

nu heeft de ontvanger getekend had het aangetekend verstuurd waarschijnlijk een valse handtekening.

nu ben ik mijn iPhone kwijt en heb geen geld wat moet ik er mee doen?

Heb al aangifte gedaan verschillende meldingen gedaan bij de verzekering slachtofferhulp opgelicht meldpunt voor fraude.

Ik zie dat er heel veel mensen opgelicht worden en dat de oplichters niet gecontroleerd worden.

Ik vind wel als er meerderen mensen tegelijk tegen marktplaats en oplichters op kunnen kunnen we misschien meer herijken.

Heeft er nog iemand een idee of ervaring om het opgelost te krijgen?

...

pascalkolkman

Bericht door pascalkolkman » 06-10-2019 14:15

Reactie aan Wieger 008

Een oplossing weet ik zo 1-2-3 niet. Je zou kunnen proberen contact met de oplichter op te nemen door middel van het adres dat hij heeft opgegeven waarnaar je het pakketje hebt verstuurd en is ontvangen via Post nl als dat niet te ver weg is.
Of de politie kunnen vragen dat voor of met jou te willen doen.
Wat ik weet van de gelijk oversteken marktplaats service is dat die service altijd in Marktplaats zelf via de berichten wordt aangevraagd / voorgesteld waarna de status betaald of niet betaald in MArktplaats zelf wordt weergegeven en nooit via emails buiten marktplaats om.
Dus emails buiten de veilige marktplaats als platform om met zogenaamde betaalverzoeken en betaalstatussen zijn bijna zeker onbetrouwbaar .

wieger008

Bericht door wieger008 » 08-10-2019 23:02

is er nog iemand opgelicht is via marktplaats als verkoper en heeft hij of zij het pakket naar lipuneplein 6-1 1031 VM Amsterdam moeten sturen dan wil ik graag contact leggen en samen de zoektocht naar de oplichters starten

Plaats reactie