betaalverzoeken en gelijk oversteken

Edmo

Re: betaalverzoeken en gelijk oversteken

Bericht door Edmo » 15-01-2018 13:12

Jeroen2019 schreef:Rechtsbijstand kan niets doen, pas als ze een adres hebben van dat persoon.
en zou loop je van het kastje naar de muur en weer terug.
Marktplaats promoot toch met hun betaalverzoeken en gelijk oversteken klik

Als alles goed gaat (men gaat bij Marktplaats er van uit dat iedereen eerlijk handeld) dan is iedereen vol lof. Het blijkt gewoon niet te werken en dan moeten ze zich niet schuilen achter het Online Betaalplatform, want zij adviseren om dan maar aangifte te doen.

Dagelijks worden er Marktplaatsaccounts verkregen door phishing. Stel: een MP account, 10 jaar actief, vermelding dat bankrekening en telefoonnummer zijn gecontroleerd. Dan zou het veilig zijn?

Met een rekeningnummer van een katvanger meld je je aan bij het Online Betaalplatform. Rekeningnummer is dan gecontroleerd maar of men nou wel of niet het gekochte artikel verzend, betalen doe je wel voor deze iDeal transactie.

Al zou je een adres hebben van de rekeninghoud(st)er dan is de vraag of dat nog actueel is. De meeste houden zich van de domme en hebben veelal toch geen cent te makken.

gedupeerde44

Bericht door gedupeerde44 » 15-01-2018 15:17

Naar aanleiding van de aankoop van een mooi en goedwerkend zakhorloge, waarde 175 euro, bleek bij ontvangst totaal niet zoals aangegeven, ook met iDeal betaald.
Contact opgenomen met Marktplaats, helaas, je ontvangt een routine verhaal over platform enz. onzin.
Vervolgens de vraag gesteld of iDeal enige garantie biedt, natuurlijk niet, nogmaals een mail gestuurd met de vraag wat deze betalingssite aan voordelen biedt, behoudens het genereren van een inkomen voor de beheerder, toen bleef het erg stil.
Het biedt geen enkele meerwaarde voor de koper, mijn advies, maak geen gebruik van dit soort schijnveilige betalingsmethode het voegt niet toe!!!

RTF1970

Bericht door RTF1970 » 16-01-2018 11:04

Robbi3 schreef:@ RTF1970
Zie het toch iets anders, indien de banken zich aan deze afspraak houden: https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... boekingen/
Tja, dat zouden ze al vorig jaar in november moeten doen, maar hoor je er nog veel over ?
Waarschijnlijk gaan ze zich pas weer eens echt er druk om maken als er weer een uitzending over word gemaakt.

RTF1970

Bericht door RTF1970 » 16-01-2018 11:54

gedupeerde44 schreef:Naar aanleiding van de aankoop van een mooi en goedwerkend zakhorloge, waarde 175 euro, bleek bij ontvangst totaal niet zoals aangegeven, ook met iDeal betaald.
Contact opgenomen met Marktplaats, helaas, je ontvangt een routine verhaal over platform enz. onzin.
Vervolgens de vraag gesteld of iDeal enige garantie biedt, natuurlijk niet, nogmaals een mail gestuurd met de vraag wat deze betalingssite aan voordelen biedt, behoudens het genereren van een inkomen voor de beheerder, toen bleef het erg stil.
Het biedt geen enkele meerwaarde voor de koper, mijn advies, maak geen gebruik van dit soort schijnveilige betalingsmethode het voegt niet toe!!!
Moment, als ik jouw goed begrijp, werkt het horloge niet of was een compleet ander horloge dan het in werkelijkheid was.
Dus ergens verwacht jij dat Marktplaats op alle producten garantie geeft.
Met tweedehands goederen handel je ook in goeder trouw dat je een werkend product ontvangt.
Neemt niet weg dat er vroeger ook al spullen werden verhandeld die een levensduur hadden van tot net achter de deur.

Ja, het klopt dat het het betaalverzoek de indruk wekt dat het garanties bied. en dat dit dus onzin is.
De enigste garantie die het bied is dat de verkoper de garantie heeft ontvangen dat het verkochte product daadwerkelijk is betaald.
Dat de koper dus enige garantie krijgt of hij of zij het product ontvangt en welk product dat is maar afwachten.
De enigste manier die wel enige vorm van garantie bied is dat je de mogelijkheid gebruikt dat het geld eerst gestort word op het OBP platform en pas na ontvangst van de goederen, die jij dan moet aangeven dat jij het daadwerkelijke product hebt ontvangen bij OBP, de verkoper de betaling ontvangt.
Maar inderdaad, dit geeft niet de garantie of iemand dan zijn of haar product, zoals aangegeven op de advertentie, dat product wel is of dan wel in een goede staat verkeerd.

Wat je kan afspreken met de verkopende partij is dat jij het recht voorbehoud om het product eerst te controleren en dan pas aangeeft bij OBP, ik heb het product ontvangen en alles is in orde.
Aangezien ik niet precies weet op welke manier hoe dit bevestigd moet worden aan het OBP, aangezien ik zelf nog geen ervaring hier mee heb.

Vreemde is, ik heb laats zelf wat verkocht, een cadeau kaart, bood zelf nog aan om de verzending dus op die manier te doen, maar de kopende partij vond dat niet zo belangrijk.
Tja, het ging maar om tien euro, maar als ik dus kwaadwillend was geweest, 10 maal 10 euro maakt al gauw 100, tikt toch lekker aan.

Maar in dien ik dus wel iets wil kopen op Marktplaats, handel ik dus op die manier.
Mijn geld gaat eerst naar OBP en pas als ik het product heb ontvangen en heb nagekeken, en ja, met in het achterhoofd, het is niet nieuw, ja het kan een korte levensduur hebben, maar dan weet ik wel of het product dat is wat ik heb gekocht.
Dan pas zeg ik tegen OBP, alles klopt, netjes aangekomen en dan regelt OBP de rest.
Gaat een verkopende partij hier niet mee akkoord, dan helaas, dan houd het gelijk op.

Iemand die niet kwaadwillend is, zijn product graag tegen een leuk bedrag een tweede of derde leven gunt, doet hier niet moeilijk over, zegt direct, geen probleem hoor.
Dat is voor mij de garantie dat het goed zit.

Edmo

Bericht door Edmo » 16-01-2018 12:47

Robbi3 schreef:@ RTF1970
Zie het toch iets anders, indien de banken zich aan deze afspraak houden: https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... boekingen/
Dat hebben nog niet alle banken.

EAB

Bericht door EAB » 14-02-2018 08:21

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe je het verschil tussen een Gelijk oversteken betaalverzoek en een gewoon betaalverzoek ziet?

RTF1970

Bericht door RTF1970 » 14-02-2018 09:20

Het betaalverzoek loopt via de chat en zodra de koper het geld heeft overgemaakt, ontvang jij een bericht van Ideal dat de koper het bedrag heeft betaald.
Als verkopende partij ben je dus zeker dat kopende partij heeft betaald, dus kan je het product direct versturen.

Gelijk oversteken werkt hetzelfde, dit is optioneel, dat loopt ook via de chat, alleen dan krijg je ook een melding van de verkopende partij die jouw de track and trace code geeft.
Zodra jij in de chat bevestigd dat je het pakket hebt ontvangen, maakt OBP het geld pas over naar de verkopende partij.

Een gewoon betaalverzoek bied dus geen garanties of de verkopende partij zich aan de gemaakte afspraak houd, want het betreft alleen de betaling die gedaan is geworden, als ik als verkopende partij niks verstuur dan heb ik wel het geld, maar jij geen product.
OBP houd eigenlijk op deze manier een schijnveiligheid, want rekeningnummercontrole is min of meer geautomatiseerd, via mail of telefoon en dan die 0,01 cent ter verificatie is niet waterdicht, uitgezonderd als je boven de 250 euro gaat, dan willen ze ook je ID gegevens hebben.
Dit is meer een manier om ervoor te zorgen dat OBP netjes voldoet aan de wetgeving en hierdoor gevrijwaard worden van enige aansprakelijkheid.
Alhoewel ik zelf al betalingen heb ontvangen van boven de 250 euro, zonder dat ik ooit mijn ID gegevens heb hoeven te versturen.
OBP kan dan indien justitie eventueel naar gegevens vraagt, deze direct overhandigen, zelf aantonen, wij houden ons aan de wet, dus de fout ligt niet bij ons.
Zo vrijwaren de banken zich dus ook.

Gelijk oversteken is in principe de beste oplossing, want de meldingen via die betaalwijze dat daar het fout gaat, zijn sporadisch en dat is wel een teken dat handelen en betalen via die optie, veiliger is, maar neemt niet weg dat dit dus ook echt voor de volle 100 procent waterdicht zou zijn.
Nuchter genomen, dan had het hier echt wel vol gestaan met meldingen over die manier van betalen en handelen en die blijven tot op heden tot een minimum beperkt, dat mag ook gezegd worden.

Framon

Bericht door Framon » 13-04-2018 22:21

Marktplaats oplichter: Let op voor advertenties van J. Den Hartog met rekeningnummer NL22INGB0009075914 en telefoonnummer 06-53571141. Ik heb een aankoop gedaan twv € 100,= met verzendkosten erbij totaal €106,95. Nooit pakket ontvangen en na betaling geen reactie meer gehad. Advertenties zijn direct verwijderd na mijn betaling. Telefoon blijft wel overgaan en smsjes worden wel bezorgt. Whatsapp ben ik nu geblokkeerd. Voor het eerst ever ben ik erin getrapt om deze persoon te vertrouwen!

k.M

Bericht door k.M » 17-04-2018 02:17

NL45INGB0001090169

ben opgelicht door dit rekening nr
wie kan mij helpen om achter zijn adres te komen er zijn meerdere forums van hem bekend

toevallig iemand die bij de ingb werkt of iets

JimmyVooys
Contacteer:

Bericht door JimmyVooys » 10-05-2018 14:13

k.M schreef:NL45INGB0001090169

ben opgelicht door dit rekening nr
wie kan mij helpen om achter zijn adres te komen er zijn meerdere forums van hem bekend

toevallig iemand die bij de ingb werkt of iets

Ik kan je niet verder helpen, maar voor jou en anderen;
google het rekeningnummer eerst als het nummer eerder is gebruikt voor verkeerde doeleinden, zie je dat vanzelf.
Verder kun je hier alle nummers vinden https://meldnu.nl/nl/bekende-gegevens-oplichters/rekeningnummer-NL21%20INGB%200674%207738%2037-x90/die zijn gebruikt voor oplichting

tijger06

Bericht door tijger06 » 09-08-2018 11:16

ben opgelicht door dit rekening nr nl21ingb0674773837 voor 75 euro :oops:

Edmo

Bericht door Edmo » 11-08-2018 14:03

tijger06 schreef:ben opgelicht door dit rekening nr nl21ingb0674773837 voor 75 euro :oops:

Wat dacht je gekocht te hebben en van wie (naam en woonplaats)
Evt. een link naar de advertentie.

moreeazy

Bericht door moreeazy » 24-08-2018 19:46

Ik ben ook opgelicht en wel voor €550.
En dit terwijl ik onderweg was om het artikel op te halen. En toen redde ik de trein terug niet meer. Dus ging over tot verzending.
Omdat ik het product ging ophalen en het adres had en het bankrekening nummer, voelde ik vertrouwd.
Want ik had gelezen dat ING bank nooit met een valse naam kan werken, en alleen werkt met de naam die daadwerkelijk op de het nummer staat.

Het was rekeningnummer NL58INGB0664741916
op naam van Hr Jr Van Der Velde.

Ik heb aangifte gedaan, maar als de politie niets doet, vind ik echt dat de ING bank iets moet doen.
Daarnaast is ook Marktplaats verantwoordelijk aangezien het account gehacked was. En dat mag ook niet zomaar gebeuren. Dus Wat er ook gebeurd, dat geld moet echt terugkomen!

Samira

Bericht door Samira » 02-12-2018 17:51

Ik ben ook zojuist opgelicht met dezelfde rekening nummer

Samira

Bericht door Samira » 02-12-2018 18:41

Ik ben ook opgelicht
Met dezelfde rekening nummer

Naam: ING Bank
Omschrijving: trac4f5a0803a01
0050003575909136 Mw H el Messaoudi