auto oplichting Speurders.nl - Jonathan P Barnan

Plaats reactie
Marizzie

auto oplichting Speurders.nl - Jonathan P Barnan

Bericht door Marizzie »

Persoonlijk niet in scam getrapt maar meer als waarschuwing voor anderen:

Sinds 8 september stond er een advertentie van ene Joos uit Gorichem op Speurders.nl. Hij bood een rode Suzuki Swift uit 2008 aan, een handgeschakelde hatchback met slechts 94.547 km op de teller voor slechts 2500 euro. Het kenteken 36-ZP-VX riep niet direct vragen of twijfels op na RDW-check.
Gemaild met aanvullende vragen, eigenaar noemde zichzelf Jonathan Barnan. Het verhaal van persoon was dat hij een expat was die recentelijk terug was verhuist naar Manchester toen zijn contract afliep. Hij had zijn auto meegenomen naar GB en wilde deze nu verkopen in NL ivm invoerrechten als hij auto wilde blijven gebruiken in GB. Het versturen van de auto naar NL zou gebeurden via een transportbedrijf en het hele proces van betalen eerste helft bedrag, 3dg mogelijkheid om te laten keuren/testrijden en daarna betalen tweede helft klonk nog soort van aannemelijk. Na verschillende keren heen-en-weer mailen begon de persoon meer druk te zetten, alsof hij mij en/of mijn vriend lastig vond. We kregen uiteindelijk een naam van het transportbedrijf en een kopie paspoort toegestuurd. Hier was in eerste instantie niet direct iets te vinden, maar via het paspoort nr en e-mailadres van het transportbedrijf heeft hij/zij zich uiteindelijk verraden als oplichter...

Transportbedrijf heet LCA Logistics en het genoemde emailadres was http://www.lca-logistics.com. Mijn vriend vond de opmaak erg simpel voor een bekend Brits transportbedrijf met erkenning van de Britse overheid. Gelukkig is hij tamelijk handig met de computer en ontdekte hij dat de opmaak/layout van dit webadres op 8 sept 2017 was aangepast en pas bestond sinds 6 sept 2017. Toen hij verder keek naar de cache geschiedenis van de site ontdekte hij ook dat er een ander (transport)bedrijf is met hetzelfde webadres, genaamd Logistique Commerciale d'Afrique. Het originele webadres van dit bedrijf is http://www.lcalogisticsgroup.com, en lijkt als basislaag voor de andere website te zijn gebruikt en daarna verandert qua opmaak.

De oplichter gebruikte het e-mailadres [email protected]. Als je dit contact bekijkt in bv Gmail contacten is er een profielplaatje zichtbaar met het logo van JB Contracting & Design in Georgetown, Ontario (CA). Dit plaatje is ook veranderd op 8 sept 2017.

De foto van het paspoort is van een Jonathan Paul Barnan en is waarschijnlijk gestolen want de foto komt sterk overeen met de algemene paspoortkenmerken voor een GB-paspoort vanaf 2006, zoals hologram over foto en laser perforator plaatje van een vogel. Zoals gezegd liep de oplichter tegen de lamp door het geven van de kopie paspoort want met het documentnummer (306485968) hiervan kreeg ik redelijk makkelijk een hit via Google.com. Op Google.nl is echter niets te vinden over deze persoon.

De Google.com melding gaf als eerste hit de website http://who-called.co.uk/Number/01616826013. Hierop wordt niet alleen de naam Jonathan P(aul) Barnan en het documentnummer genoemd, maar ook een foutieve bankrekening die deze persoon zou gebruiken: Deutsche Bank AG, George-Adrian Pirvu, DEF72 1001 0010 0253 7101 28 of DE 72100100100253710128, Swift PBNKDEFF.
Deze persoon zou ook het e-mailadres [email protected] gebruiken. Mogelijk is het zelfde persoon als Stephan Nigel Arthur Kimber, [email protected], Obossou Darius Adoun, [email protected], Bruno Miguel Pinto Octaviano en/of Imre DeTomasso ([email protected]) waarvan scams bekend zijn in Frankrijk en Italië.

Ik hoef verder feit perse contact met andere mensen hierover, maar wilde vooral mijn zoektocht duidelijk maken en de gevonden gegevens delen zodat iemand anders niet in de vuile praktijken trapt van een oplichter met één of meerdere van deze gegevens.

Fijne avond!

Pat1968

Re: auto oplichting Speurders.nl - Jonathan P Barnan

Bericht door Pat1968 »

Ook ik heb met deze persoon te maken gehad, hetzelfde verhaal, dezelfde werkwijze, hetzelfde paspoortnummer. Alleen heette hij bij mij Jonathan Paul Puthann met e-mailadres [email protected]!
Hij probeerde dit keer een Citroen C4 Aircross uit 2012 te verkopen voor € 4.500,00. De advertentie op Speurders.nl was geplaatst door ene Joep.
Ik kreeg argwaan, omdat de auto al erg goedkoop was en hij ook nog eens de transportkosten zou betalen. Want waarom zou hij genoegen nemen met € 4.500,00 als hij b.v. via wijkopenautos.nl bijna het dubbele kan krijgen? Daarnaast was de advertentie op Speurders.nl opeens verwijderd! Toen ik ook nog eens het kenteken van de auto liet natrekken en de auto op een andere naam bleek te staan, wist ik genoeg. En voila...na een zoekopdracht op Google wist ik het zeker...meneer bleek een scammer!!!

RTF1970

Bericht door RTF1970 »

viewtopic.php?f=26&t=11557

ja, maar ze opereren vanuit Engeland.

grgbcv

Bericht door grgbcv »

http://www.pro-varme.com
dit is ook een valse webpagina.
ik heb geprobeerd om bij hen te kopen omdat ze een auto te koop hadden
en ze zijn ook fraude en alsjeblieft, alsjeblieft, geef de webpagina een lijst en raad andere personen aan

Roooooooooooo

Bericht door Roooooooooooo »

Hij is weer bezig. Hetzelfde verhaal. Website: http://dscourierslogistics.com/

Plaats reactie