Airbnb Oplichting - Marc Fritzemeier

eesss

Re: Airbnb Oplichting - Marc Fritzemeier

Bericht door eesss »

Ik word al enkele dagen benaderd door allerlei mensen die mijn huis zouden willen huren.
Als ik deze verhalen lees is het exact dezelfde persoon. Wederom iemand uit zweden die zegt een huis in rotterdam te hebben als investering en gebruikt oude fundafoto's van mijn huis om via yogile.com dit met mensen te delen.
Hij verwijst wederom naar airbnb. Steeds gebruikt hij precies dezelfde mails.

Ik heb deze persoon al meerdere mails gestuurd dat hij de foto's van mijn huis moet verwijderen en moet stoppen mijn gegevens te gebruiken, ik heb hem ook gezegd de politie te hebben ingeschakeld. Toch ben ik vandaag ook alweer door 2 mensen benaderd, blijkbaar gaat hij dus gewoon door en de foto's staan ook nog steeds online, hij lijkt er dus niet van onder de indruk.
De politie heeft geen idee wat ze hiermee aan moeten. Ik heb gezegd dat er al 1 iemand voor mijn deur gestaan heeft, dit was toevallig een aardige jonge man die begreep dat ik hier net als hij ook de dupe van was, maar wat als iemand denkt dat ik degene ben die oplicht!? Of als er hier ineens 10 mensen staan die het huis wel graag zouden willen huren.
De beste man of vrouw gebruikt nu de naam Armin Berg, dit is ook zijn mail adres en de naam die hij op yogile gebruikt om de foto's op te vertonen.

Mocht er iemand ook ervaring hebben als bewoner van een huis dat te huur wordt aangeboden hoor ik heel graag wat te doen!

TyxL

Bericht door TyxL »

Zelfde verhaal met Pierre Deckers voor Appartement Mignot en De Blockplein 76 Eindhoven. (zou zogenaamd werken en wonen in Zweden dus alles via een neppe Airbnb) Niet mee in zee gaan.

simon.gorter

Bericht door simon.gorter »

Ik ben het schip in gegaan bij Christina O’Brien bij het huren van een appartement in Groningen. Het was natuurlijk te mooi om waar te zijn en ik met m’n naïef gedrag ben er in gestonken. Er staat een advertentie op speurders en als je hier op reageert krijg je een mail met het verzoek om te gaan whatsappen. Toen werd er een link gestuurd van Airbnb die niet van echt te onderscheiden is voor een leek. Dus mensen: wees gewaarschuwd !

janssenj

Bericht door janssenj »

Beste Simon,

Je bent niet de enige, ook een vriend van mij (student uit Japan) is opgelicht door toedoen van Rooming.nl.

Hij ziet een mooi appartement op Rooming.nl, sluit abonnement af voor 14 dagen en treedt via email in contact met verhuurder.
Deze kan vanwege Corona geen bezichtiging regelen en biedt aan om 2 maanden via AirBNB te verhuren.
Hierop stuurt verhuurder een fake AirBNB site met betalingsgegevens en hoppa...... vriend uit Japan tuint er in.....
Een week later wordt hetzelfde appartement weer via Rooming.nl aangeboden terwijl bij Rooming bekend was dat het om fraude gaat.

Groet,

janssenj

KT2020

Bericht door KT2020 »

Wat fijn dat dit forum bestaat, anders was ik er waarschijnlijk ook in getrapt.

Volgens mij heb ik momenteel contact met iemand die mij probeert op te lichten. Het verhaal klinkt in ieder geval identiek. Zijn naam is BJÖRN MANDIGER. En het gaat om de Deliuslaan in Utrecht. En ik hoop dat als ik de naam van Björn Mandiger hier een paar keer noem, mensen die googlen op deze pagina uitkomen.

Ik ben nog wel benieuwd naar het mailcontact dat jullie verder met hem hadden. Misschien als we het standaardmailtje hier kopiëren,we zien dat het letterlijk copy paste is.

Voor nu hoop ik in contact te komen met meer mensen die momenteel contact hebben met Björn Mandiger over de Deliuslaan in Utrecht.

rene.verhoef

Bericht door rene.verhoef »

Ook wij zijn blij dat we wat terug konden vinden van deze oplichter. (bedankt KT2020)

Me zoon en schoondochter ook op zoek naar een woning in Utrecht en nu ook onder de naam Bjorn zie hier zijn berichten:

Goedenavond Cheiron,

Zoals je al weet, mijn naam is Björn, ik ben geboren in Zweden en hier woon en werk ik ook. Het appartement dat ik te huur heb, heb ik gekocht als investering tijdens een van mijn reizen daar. Mijn familie en ik hebben het appartement van tijd tot tijd gebruikt, maar meestal hebben we het op Airbnb verhuurd voor het extra inkomen. We realiseerden ons dat we geen korte termijn verhuur meer willen en dat we eigenlijk op zoek zijn naar een lange termijn verhuur (minimaal 3 maanden, liefst jaren).

Het appartement is gelegen aan de Deliuslaan 62, 3533 JS Utrecht.
Het is gemeubileerd, instapklaar, het heeft een eigen berging in de onderbouw en een parkeerplaats in de garage. Als je niet van plan bent om wat van de spullen die ik daar heb te gebruiken, kun je ze in de opslagruimte plaatsen.

Om u een beter idee te geven over het appartement en de omgeving, heb ik hier enkele foto's geüpload: https://www.yogile.com/bj_mandigers#51m

De huurprijs voor de gehele ruimte bedraagt 1020 EUR / maand (kale huurprijs: 850 EUR); het omvat servicekosten (administratieve kosten), verwarming (stadsverwarming), gas, water, elektriciteit, gemeentelijke belastingen en internet.
De borg bedraagt 2000 EUR (volledig terugbetaald aan het einde van de huurovereenkomst, tenzij u iets beschadigt en u repareert het niet).

Ik kan niet aanwezig zijn om te bekijken, maar we zullen een passende oplossing vinden.
Geef mij alstublieft informatie over uzelf als mogelijke toekomstige huurder (leeftijd, baan, geschat inkomen, levensstijl, enz.).

Bedankt voor de aanvullende informatie.
Als we tot overeenstemming komen, geef ik je de link naar het appartement zodat je het voor minimaal 30 dagen op Airbnb kunt boeken. Ik zal de details op Airbnb moeten wijzigen, zodat de huur 1020 EUR / maand zal zijn, want toen we het verhuurden voordat de prijs hoger was. Nadat de betaling is gedaan en de boeking is bevestigd, ontvangt u de toegangscode voor de voordeur om het appartement binnen te gaan. In de hal vind je 3 sets sleutels. Als de Airbnb-verhuur voorbij is en u en uw vriend tevreden zijn met het appartement, tekenen we het contract.

Ik begrijp niet helemaal wat u bedoelt met opgelicht te worden, maar voor het geval we een overeenkomst vinden in deze deal, zal ik u, voor uw eigen gemoedsrust, een kopie van mijn identiteitsbewijs en een kopie van de notariële akte bezorgen waar vermeld staat dat ik de eigenaar van het pand ben.

Ik heb een concept van het contract bijgevoegd. Het contract is van onbepaalde duur en er staat vermeld dat jij en je vriend het appartement 12 maanden tot je beschikking zullen hebben. Je hebt de mogelijkheid om deze periode te verlengen tot 3 jaar (ik heb het appartement voor deze periode niet nodig, misschien langer maar ik weet het op dit moment niet zeker). Lees de conceptovereenkomst en neem contact met mij op nadat u deze hebt gelezen met uw gedachten over de voorwaarden, aangezien ik en mijn vrouw van plan zijn binnenkort een beslissing te nemen. Het is zowel in het Engels als in het Nederlands geschreven.

Is het begin mei ook handig voor u als een verhuizing of zou het te vroeg zijn?

Geniet van de rest van je zondag,

bandit2020

Bericht door bandit2020 »

Hier nog een. Ik en mijn vriendin zijn ook bijna gepakt door Björn Mandigers, ook voor een appartement in Utrecht op de Deliuslaan 62, 3533JS. Alle voorgaande mailtjes kwamen langs, alleen dan allemaal in het Engels. Alles lijkt zo enorm echt, tot op het punt dat hij de airbnb link stuurt. Deze wijkt minimaal af van de echte airbnb.nl. Hij viel pas echt door de mand toen ik een mail kreeg waar ik via bank transfer geld over moest maken. Toen ik airbnb contacte, maakten ze duidelijk dat ze nooit een bank transfer via mail verzoeken, alleen via hun site. De eerste medewerker twijfelde zelfs aan de echtheid van de gestuurde link door Bjorn. Ik hoop dat niemand hier een slachtoffer van wordt!

Aurelie

Bericht door Aurelie »

Deze week is mij precies hetzelfde overkomen!! In Den Haag op de Laan van Meerdervoort. 1020 per maand alles inclusief. Te mooi om waar te zijn!
Zijn verhaal was zo goed maar toch bleef het knagen.
Ik heb goede bekende er naar laten kijken die in de vastgoed zitten en zelfs die zeiden je kan de gok wel wagen.
Vanavond deze site gevonden en gelukkig voor mij op tijd!
Hij gaat bij mij onder de naam David Tormo. Toen ik in het kadaster informatie opvroeg over het huis blijkt ook echt de eigenaar van het pand te zijn. Echter is dit iemand uit spanje en niet Zweden zoals hij beweert. Toen ik hem hiermee confronteerde had hij hier ook een vaag verhaal op dat zijn vader uit Spanje komt. Duidelijk indentiteitsfraude dus.

gebruiker89

Bericht door gebruiker89 »

Voor de gene die nog aangifte willen of gaan doen; verwijs de politie naar de onderstaande zaak:

https://www.dvhn.nl/groningen/Nee-Ons-h ... gle.com%2F

Het gaat om dezelfde oplichters, en er is hier al jaren een dossier van.

Avj

Bericht door Avj »

Bij deze een waarschuwing voor dezelfde methode toegepast in Groningen. Exact dezelfde verhaal; Airbnb voor een maand proef. Mail contact met een persoon uit Zweden onder de naam Albert Wyminga

Johanna98

Bericht door Johanna98 »

Ook zijn mijn vriendin en ik zij opgelicht door precies dezelfde constructie als hier beschreven staat, een mailtje krijgen met een mooi appartement en het vervolgens een maand huren via Airbnb. De man om wie het gaat heet bij ons Robert van Dooren. Na veel mailcontact met precies dezelfde mails als hierboven en het gestuurde paspoort leek het ons betrouwbaar, helaas ook de transactie gedaan die wij niet meer kunnen terugboeken. Wij gaan zo snel mogelijk aangifte hiervan doen.

mishloon

Bericht door mishloon »

Ik ben erg blij dit te lezen, heb ver gezocht omdat ik het niet vertrouwde maar, je blijft hopen dat je eens een keer geluk hebt...
Onder de naam Bart Goedegebuure, mailadres , [email protected] woonachtig in Gothenburg Zweden kreeg ik een aanbod voor een appartement in Den Haag. (het valt op dat bijna alle mail adressen 79 erin hebben!)
Ik weet ook niet hoe hij aan mijn mailadres kwam. Appartement gekocht als investering, te huur op airbnb maar wilde nu liever lange termijn huurders. Hij vertelde uitgebreid over zichzelf om vertrouwen te kweken en vertelde ook dat zijn vrouw bij de beslissing betrokken was en dat zij erg voorzichtig was. Hj zou vanuit Zweden niet bij een bezichtiging kunnen zijn. Ik zou het 1 of 2 maanden via Airbnbn kunnen huren waarna we een contract op zouden kunnen stellen.
Ik ben nu gelukkig dit gelezen en hoef dus verder geen reactie meer te geven...
Merci!!

Mialbert

Bericht door Mialbert »

Helaas ook wij zijn opgelicht het heeft ons 2026 € gekost. Appartement via marktplaats gevonden op naam van Agnes Wehran in Nijmegen. Wordt bij Airbnb geboekt en betaald na verschillende emails naar Agnes en Airbnb de rekening met betaal gegevens ontvangen en betaald. 2 dagen later mail van Airbnb dat we een andere bank dan verwacht hadden gebruikt en dat ze het bedrag terug zouden storten, dat is ook gebeurt 1 dag later bedrag van
2049 € stond weer op onze rekening.
Wij vonden het heel netjes en gaf vertrouwen. Volgende dag nieuwe betaal opdracht en die dus netjes betaald. Ook bevestiging ontvangen dat het geld op de rekening stond. Toen afspraak gemaakt voor bezichtiging ook dat ging heel soepel er zouden nog details volgen. Helaas hier stopt het dan, geen details en niemand op het adres en tijd van afspraak.
Voor ons was dit de eerste keer dat we iets zochten om te slapen en zal ook gelijk de laatste keer zijn.

Sannej_

Bericht door Sannej_ »

Exact hetzelfde gehad met ene Y.J.H Laarakkers uit Zweden. Bij ons ging het om Merelstraat 100 in Utrecht. Mailadres: [email protected]

Maartenjjk

Bericht door Maartenjjk »

Zelfde bij mij gebeurd, gaat ook om de Merelstraat en Yosef Laarakkers! Ben er volledig ingetuind, donderdag ga ik, zonder veel verwachtingen, aangifte doen. Hopelijke gaat iedereen, bij wie dit ook gebeurd, dit ook doen!

Plaats reactie