Airbnb Oplichting - Marc Fritzemeier

JD001

Re: Airbnb Oplichting - Marc Fritzemeier

Bericht door JD001 »

Goedenacht, ik ben op zoek naar een woning in Rotterdam en kwam via een advertentie op Speurders.nl in contact met [email protected]. Hij biedt een appartement aan de Molenlaan 295 in Rotterdam aan voor €520,00. Na enkele keren heen en weer mailen ontving ik een mail met een foto van een IDkaart als bijlage. Nadat ik daarop had geantwoord, ontving ik een korte mail met daarin de vraag of ik de link had ontvangen en daarbij de opmerking dat ik tussen mijn spam moest kijken. Je raadt het al, tussen mijn spam zit inderdaad een mail met een link. Ik heb uiteraard zowel de mail als de link niet geopend. Verder staan er op dit moment nog 2 advertenties op Speurders.nl voor woningen in Dordrecht, vrijwel zeker van dezelfde club, met daarbij de namen Cody en Antone.
Ik heb e.e.a. gemeld bij Speurders.nl.

aimée.van-hekken

Bericht door aimée.van-hekken »

Ook ik ben sinds gisteren de dupe geworden van deze verschrikkelijke oplichter(s).

Ik ben helaas thuis met hersentrauma en allesbehalve scherp.
Ik ben op zoek naar tijdelijke woonruimte en mijn verhaal is inhoudelijk hetzelfde qua communicatie als velen, bij mij verliep het voornamelijk via whatsapp.
Ik kan er nog steeds niet bij dat ik hier ben ingestrapt, normaal en helder zou dit niet gebeuren.
Nu ben ik meer dan €1600 kwijt.
Zo stom en dom, ben er ziek van.

Hoop stiekem op de een of andere manier mijn geld nog terug te kunnen krijgen en vooral dat deze dader wordt op en aangepakt..

jurriesmurrie

Bericht door jurriesmurrie »

Exact zelfde werkwijze bij mij. Hier heette hij Albin Speijer en had hij een appartement in Utrecht. Vanochtend stuurde hij de mail met paspoortfoto en met nep Airbnb site https://www.airbnb.com-travel-itinerary ... e=33245811
Niet gedaan natuurlijk. Wel aangifte, incl link naar dit forum.

HannahPloemacher

Bericht door HannahPloemacher »

Mijn partner en ik zijn ook opgelicht door ene Albin Speijer. Huurwoning in Utrecht voor een te mooie prijs. De airbnb link wekte wanvertrouwen op bij mijn partner. Stuurde ook zijn paspoort om een gezicht bij de naam te hebben...

pascalle lahay

Bericht door pascalle lahay »

Ook mijn zoon is slachtoffer geworden van deze oplichting. Wij hadden te maken met MATTHEW KEMPENAAR. Identiek verhaal als hierboven maar net op tijd kunnen ontdekken dat dit foute boel was. 1e jaar student en lekker gemaakt met een mooi appartement aan de Karel du Jardinstraat 51P te Amsterdam. Oppassen dus!!

ditisnietoke

Bericht door ditisnietoke »

Beste,
Ik was al een tijdje opzoek naar een woning in Rotterdam. Ik heb me ingeschreven bij verschillende (geverifieerde) huursites en ik reageer regelmatig op woningen gelegen in Rotterdam.

Zaterdag 14 september om 14:02, kreeg ik een e-mail van een persoon genaamd Gabriel Verlaan.
In deze e-mail, biedt hij zijn excuses aan voor zijn verlate reactie en vraagt hij of ik nog geïnteresseerd ben in zijn woning die gelegen zou zijn op de Marinierswieg 184, 3011 ZZ in Rotterdam.

De e-mail was geen reply op een andere mail, dus ik begreep niet waar die vandaan kwam. Maar omdat ik op zoveel woningen reageer, dacht ik dat het misschien een verhuurder is van één van die woningen.
Hij legt uit hoeveel de huur kost exclusief en hoeveel de huur kost inclusief. Verder legt hij uit dat het appartement gemeubileerd is en vrij groot is.

De huurprijs leek ideaal vergeleken met de locatie en de grootte van het appartement, dus ik was enthousiast en ik besluit te reageren op de mail dat ik zeker nog steeds geïnteresseerd ben.

Één dag verder (op 15 september om 23:05) krijg ik een reactie terug van Gabriel. Hij stelt zich voor en legt uit dat hij in Zweden woont en werkt. Hij vertelt dat hij het appartement had gekocht als investering en gebruikt als extra inkomen via Airbnb. Hij had samen met zijn familie besloten om niet meer voor short time huurders te kiezen, maar voor huurders op lang termijn.

Hij legt daarna het appartement wat uitgebreider uit en het klonk allemaal geloofwaardig en klonk als een top appartement. Het zou inclusief parkeerplek komen en dat is ideaal voor zo’n appartement in Rotterdam centrum.

Daarna stuurt hij een link https://www.yogile.com/gabriel-v#51m (die nu niet meer werkt), waarin foto’s van het appartement te zien zijn incl. de wasruimte, parkeerplaats en binnenplein van het appartement zelf.

Hij legt daarna uit dat de huur inclusief, gas, water, licht, internet en parkeerplaats 960 euro kost met een borg van 1800 euro. Dat is voor zo’n appartement op zo’n toplocatie vrij bijzonder.

Hij legt daarna uit dat het appartement niet bezichtigd kan worden, maar dat we samen daarin wel een oplossing in kunnen vinden en vraagt of ik wat over mezelf kan vertellen over hoe oud ik ben, wat voor werk ik doe en wat mijn hobby’s zijn.

Als reply stuur ik een email terug, waarin ik mijzelf uitgebreid voorstel.

Op 17 september om 22:13 krijg ik een reactie terug. Hij bedankt zich voor mijn gedetailleerde informatie en de foto’s die ik heb opgestuurd. Hij benadrukt dat hij het fijn vond dat ik langer dan een jaar daar zou willen verblijven.

Daarna legt hij uit dat hij wel met andere geïnteresseerden in gesprek is en dat zijn vrouw heel kieskeurig is en niet zomaar iemand in haar woning wilt toelaten. Dus het zou een aantal dagen duren totdat ze samen tot een besluit zouden komen. Maar hij liet wel blijken dat hij in mij geïnteresseerd was als potentiële huurder.

Omdat hij niet in het land is, stelt hij voor dat als ik wordt gekozen dat ik eerst de woning boek via Airbnb voor de eerste 1-2 maanden voor dezelfde huurprijs. Als ik daarna tevreden was met het appartement dan zou de huurcontract daarna ingaan. Ik was bekend met Airbnb, dus dat leek mij geen probleem.

Daarna legt hij uit dat hij een concept van het contract naar mij zal opsturen, zodat ik alvast kan aangeven welke punten ik mee eens ben en welke nog aangevuld kan worden. Dat leek mij prima.

Hij vraagt wanneer ik dan zou willen intrekken en dat het appartement al beschikbaar is.

Ik reageer terug dat ik de situatie begrijp, maar ik vroeg of er niemand in het land was die de sleutel heeft van het appartement. Normaal gesproken is er bij Airbnb altijd een contactpersoon die de sleutel heeft en het appartement kan laten zien. Dat ik dan op z’n minst het appartement voor tien minuten kan bekijken, zodat ik er een beter beeld bij zou kunnen hebben. Ook geef ik aan dat ik een testperiode van 1-2 maanden vrij lang vindt en of het misschien 1-2 weken zou kunnen. Ik vond het namelijk vrij veel geld voor maar een test periode.

Ik geef aan dat ik na een maand zou willen intrekken, i.v.m. dingetjes te kunnen regelen voor de verhuizing en sluit de mail af met de opmerking dat als er nog meer vragen of zorgen zijn dat ik ze zonder problemen zou willen beantwoorden.

Op 20 september om 23:51, kreeg ik een reactie terug. Hij zegt dat als wij tot een overeenstemming komen, dat ik een Airbnb link krijg waarin ik het appartement kan boeken voor minimaal 30 dagen. Hij reageert niet op mijn voorstel van 1-2 weken, dus ik denk dat het praktisch een copy past verhaal is. Nadat de boeking is betaald en bevestigd, zou ik drie sleutels krijgen, een toegangscode van de voordeur en een afstandsbediening voor de parkeergarage.

Hij legt uit dat de reden waarom hij het via Airbnb wilt doen is omdat hij een conciërge moet inhuren via Airbnb, sinds hij zelf niet in het land is. Ik zou een lijst krijgen met meubels, waarin ik moet aangeven welke meubels ik gebruik van wil maken en welke naar de storage unit kunnen. Daarna zou de conciërge een lijst maken van de staat van het appartement in mijn bijzijn en aan het einde van de trial zou de conciërge met dezelfde lijst een check doen of het nog steeds in dezelfde conditie is.

De einddatum van de trial via Airbnb, zou de startdatum zijn van mijn contract. In de bijlage heeft hij dan ook een oningevuld concept contract bijgevoegd. Het leek dan ook op een standaard contract.

Hij legt uit dat het prima is als ik na een maand pas wil intrekken als ik maar binnen nu en een week de boeking zou doen en betalen via Airbnb. Dat vond ik wel apart, maar dat vond ik niet heel erg om te doen. Hij eindigde de e-mail met de vraag of dit voor mij zou kunnen.

Als reactie geef ik aan dat ik het een prima contract vond en dat ik bereid was om van te voren te boeken en te betalen.

Op 22 september om 18:58, krijg een reactie terug. Hij legt in deze e-mail uit dat hij voor mij als huurder heeft gekozen, waarin hij uitlegt dat zolang ik op tijd betaal dat we prima met elkaar het zouden vinden.

Bijgevoegd een de directe link https://www.airbnb.com-itinerary-travel ... e=16662424 naar de Airbnb site, waar ik dan de woning moet boeken en betalen. Op dit moment werkt de link nog en het leek echt. Je kan dan zien dat hij een Superhost is en hij heeft allemaal positieve reviews. Het is echt knap hoe echt het allemaal leek.

Hij legt uit dat ik 960 euro moet betalen en een borg van 1800 euro. Ik zou de borg terugkrijgen 24 uur na de check-out datum van de Airbnb en dan moest ik daarna die 1800 storten op zijn persoonlijke rekening die dan vermeld zou staan in het contract.

Hij benadrukte dat hij graag het geld zo snel mogelijk ontvangen wilt hebben, zodat hij ervan af is en zich kan focussen op andere dingen en kwam opgejaagd over. Toen begonnen vooral de alarmbellen bij mij te rinkelen.

In de bijlage had hij dan ‘’zijn’’ paspoort bijgevoegd.

Omdat ik de boel niet vertrouwde, had ik gevraagd of ik misschien met hem 2 minuten kon Facetimen of Skypen zodat ik zeker wist dat ik daadwerkelijk met Gabriel aan het praten was en niet met een oplichter, die gewoon een paspoort van iemand heeft gestolen.

Ik kreeg een dag later een reactie terug met als vraag of hij mijn telefoonnummer kon krijgen en dat we dan telefonisch konden communiceren.

Het voelde allemaal niet goed, dus besloot ik even te googelen en kwam ik dit forum tegen.

Bedankt voor het delen allemaal, hierdoor hebben jullie andere kunnen helpen. Ik wens iedereen veel sterkte.

Floor Thissen

Bericht door Floor Thissen »

Zojuist ook een oplichter: Matthew Kempenaar ontdekt dankzij dit forum. Via de email benaderd, man uit Zweden. Uiteindelijk stuurde hij zijn paspoort mee. Ze zijn echt pro's in het faken van nep airbnb websites etc. Zorg ervoor dat je altijd via de app van airbnb het huisje kan zien. Hij stuurde een link met reviews erbij, het leek allemaal net echt! Karel du Jardinstraat 51P.

Ymodde

Bericht door Ymodde »

Bekend bericht voor ons!

Wij hebben zojuist hetzelfde meegemaakt maar dan onder de naam van Gabriel Verlaan uit Zweden. Deze man stuurde ons een mailtje met gegevens van een appartement wat precies aan onze voorwaarde voldeed in Rotterdam. Na ongeveer 8 mailtjes over en weer stuurde hij "zijn"paspoort mee en een link van Airbnb. In eerste instantie klonk het logisch voor ons. Eerste richtte hij zich vooral op een korte verhuur maar omdat hij voorlopig niet meer in Nederland kwam ivm zijn werk wilde hij het appartement voor langere tijd verhuren. Eenmaal op de Airbnb site gekeken te hebben kregen wij het idee dat dit niet de originele Airbnb site was (omdat de linkjes die op de site staan het o.a. niet deden).
Omdat wij in de buurt wonen zijn we even langs het appartement gegaan. De buurman deed open en vertelde ons dat wij niet de enige waren die al langs zijn gekomen het afgelopen half jaar. Wij hebben het meteen aangegeven bij de politie. Gelukkig waren wij op tijd en heeft hij ons geld niet gekregen.

Bloem1962

Bericht door Bloem1962 »

Hetzelfde meegemaakt in Den Haag onder de naam Carl van Riel en adres Burgemeester Patijnlaan 224. We hebben adres gecheckt en het blijkt van iemand anders te zijn. Emailadres dat gebruikt wordt is [email protected].
Waarschijnlijk is ook het emailadres [email protected] van dezelfde oplichter. Ik heb verhuurderswebsite en VvE geinformeerd.

Juize

Bericht door Juize »

Identiek verhaal bij Matthew Kempenaar. Let op dus! Ben zelfs nog naar de woning gereden om aan te bellen. In de centrale hal zie je inderdaad het naambordje staan van M.C.L Kempenaar. Na bovenstaande reacties te hebben gelezen en identieke situaties hou ik het voor gezien.

floretteveenstra

Bericht door floretteveenstra »

Ik en mijn vriend zijn ook bijna door deze organisatie opgelicht, alleen met een andere naam. Wobbigjen Bakker met e-mailadres [email protected] . Toevallig zijn wij ook heel lang op zoek naar een woning in Rotterdam

Deze man zou ook uit Zweden komen en een huis in Rotterdam als investering hebben gekocht.
Huurprijs 960 inclusief en 1800 euro borg. Ook wij zouden via AirBNB moeten huren, omdat hij de komende tijd niet naar Nederland kon komen. Gelukkig kreeg ik argwaan toen ik zag dat het e-mailadres niet correspondeerde met de gebruikte e-mailadressen van AirBNB. Daarnaast zou AirBNB nooit geld via een overschrijving vragen. De laatste red flag was het buitenlandse rekeningnummer. We waren bijna 2800 euro kwijt.

Trap er niet in! Deze man gaat door met mailen tot hij je vertrouwen heeft gewonnen en heeft het zelfs over zijn kritische "vrouw" en doet alsof er meerdere kandidaten zijn.

Met redelijk veel moeite heb ik dit forum gevonden waar precies ons verhaal wordt vertelt. Ik en mijn vriend gaan aangifte doen en ik hoop dat deze organisatie gepakt kan worden. Ik vind het vreselijk voor de mensen die hun geld kwijt zijn!

Kami

Bericht door Kami »

Ik ben afgelopen week ook bijna opgelicht met een soortgelijk verhaal. Bij mij heette de goede heer: Matthias Koot. Hij had mij benaderd voor de woning aan het Burgemeester De Monchyplein 213 in Den Haag. Hij zou in Zweden wonen en werken en de woning eerst via Airbnb willen verhuren. Het duurde even voor ik dit forum gevonden had.

Nu ik hier zijn naam heb neergekalkt: MATTHIAS KOOT, kan hij deze gegevens ook niet meer gebruiken!

CKSS

Bericht door CKSS »

De oplichter is bij mij en mijn beste vriend op exact dezelfde wijze tewerk gegaan als hierboven beschreven staat. De oplichter neemt zo snel een nieuwe identiteit aan dat een simpele zoektocht op google niet veel oplevert. Hierdoor denk je al snel dat je met een vertrouwelijk persoon te maken hebt, want je kan niets slechts over die persoon vinden. Als je op zoek bent naar een woning wil je al snel iets geloven wat te mooi lijkt om waar te zijn.

Gelukkig waren mijn beste vriend en ik nogal wantrouwend over de zaak, en zijn bij het pand langsgegaan dat zogenaamd in naam van de oplichter te huur stond. Toen wij daar aankwamen zagen we dat het adres verhuurd stond onder een andere naam. Vanaf dit moment wisten we zeker dat dit niet te vertrouwen was.

De link die de oplichter stuurde leek verdacht op een airbnb site, maar kon niet geopend worden in de app. De site is dus een fake. Wij hebben dit ook bij Airbnb gemeld, maar die kon ook vrij weinig hiermee.

Na zelf wat onderzoek te hebben gedaan naar de foto's die de oplichter ons had gestuurd, namelijk de foto van het paspoort te hebben gekopieerd en geplakt in Google, kwamen wij bij een site waar de oplichter zijn werkwijze lijkt te beschrijven. (http://victorsorokin.com) Waarom hij een blog gemaakt zou hebben over zijn werkwijze lijkt nogal vreemd voor mij, en het kan natuurlijk ook zijn dat hij hier nogmaals een valse identiteit aanneemt.

Wij hebben tijdje geleden een melding hiervan gemaakt bij de politie, maar aangezien we zelf niet zijn opgelicht worden we alleen maar doorverwezen naar een meldpunt voor cybercrimes. Het feit dat deze "blog" nog steeds in de lucht is geeft mij niet het idee dat de politie hier überhaupt naar gekeken heeft.

TTvN

Bericht door TTvN »

Hi guys,

Bedankt voor jullie bericht want ik heb in Rotterdam exact dezelfde situatie maar dan met meneer Tobias Herland met als e-mail adres; [email protected] en het gaat om het volgende adres; Burgemeester meineszlaan 75B-02 in Rotterdam-west.

Wij vertrouwden het gelukkig op tijd niet maar hij gaf aan met meer mensen contact te hebben dus hopelijk help ik hier ook iemand mee!

Talia2320

Bericht door Talia2320 »

Mijn vriend en ik zijn ook benaderd door dezelfde oplichter.
Ook een 'Zweed' die vaste huurders zocht voor z'n airbnb investering.
Alleen nu onder de naam Liam Ellefsen.
Hij probeert een woning te huren op Kapelstraat 13A te Utrecht.

Ook hij stuurde een link met 'foto's' die niet werken via yogile.com
Https://www.yogile.com/liam#51m

Ik vertrouwde het niet helemaal maar na deze 'link' ben ik gaan zoeken en kwam op dit forum.

Geloof hem niet!!!!

Wij kregen dit mailtje vlak nadat we hebben gereageerd op een woning op kamernet.

Ik weet niet zeker of dit gelinkt aan elkaar is. Ik zal daarom de naam niet online noemen. Ik heb echter wel het vermoeden dat het aan elkaar gerelateerd is.

Wij twijfelden of we op Kapelstraat ooit hebben gereageerd. Aangezien het zo zo zo lastig is om iets te huren tegenwoordig, reageert men nou eenmaal vaak op woningen. Dus misschien ben je het wel vergeten (denk je dan). En daar maakt deze 'vent' gebruik van.

Geloof hem, onder welke naam dan ook, en zijn shady mailtjes niet.

Plaats reactie