Airbnb Oplichting - Marc Fritzemeier

Rhino4000

Airbnb Oplichting - Marc Fritzemeier

Bericht door Rhino4000 »

Opeens werd ik benaderd door ene 'Marc Fritzemeier' hij had vroeger als investering een appartement gekocht in Utrecht, die verhuurde hij via Airbnb maar was opzoek naar vaste huurders. Ik heb geen idee hoe de 'beste' man aan mijn email is gekomen maar toevallig ben ik opzoek naar woonruimte in Utrecht.

Op voorhand had ik al argwaan, een te mooi appartement voor een te mooie prijs, alles incl. voor €980 aan de Veilingstraat te Utrecht. Alles zou via Airbnb lopen, ik zou het appartement voor 30 dagen huren en zou er daarna kunnen blijven wonen. (€1800 borg plus €32 per overnachting, grof weg, €3000) Ik kreeg een lease agreement toe gestuurd die van zijn kant niet was in gevuld, met de vraag wat ik vond van de voorwaarde, ik wist dat de aap op een moment uit de mouw moest komen en dat het mailverkeer dat we hadden puur vertrouwen winnen was. In het laatste mailtje stuurde hij ook zijn paspoort zodat ik een 'gezicht' bij de naam heb. Ik kreeg een link! En LET OP MENSEN! Ik had bij opgelicht al wel eens gezien dat deze oplichters websites nabouwen maar dat het zo geraffineerd was, ongelofelijk! De nagemaakte mailtjes die ik kreeg van 'Airbnb' ze zijn sprekend! De link in de mail zag er als volgt uit;

https://www.airbnb.com/home/listing/dbdd71/?rent=7157734?id=94636 MAAR LEIDT NAAR

https://www.airbnb.com-instant-booking-room19446.eu/home/listing/dbdd71/?rent=7157734?id=94636

Het domein die deze oplichter aan maken is; com-instant-booking-room19446.eu en leiden u naar een neppe Airbnb site waar u net als bij de echte kunt reserveren, netjes de prijs ziet, alleen de berichtgeving is anders. Normaal moet u inloggen en doet u alles in de Airbnb omgeving, in dit geval hoefde ik niet in te loggen, FOUTE BOEL!

- U kunt de echtheid van de website checken door de link te checken, in dit geval werd ik doorgestuurd naar een .eu website en niet naar de echte .com website.

- Probeer de zoekbalk van de website die is moeilijk na te maken en werkt vaak niet of onjuist.

- Verder is het zo dat Airbnb u nooit zal vragen geld over te maken middels bankoverschrijving buiten de site om, u zult nooit een mailtje ontvangen met betaalgegevens.

De bankgegevens;
Beneficiary (Account Manager): E. GRECO
IBAN: IE59PFSR99107005778253
SWIFT/BIC: PFSRIE21
Bank name: P. Financial Services Ltd.
Bank Location: Dublin, Ireland

Nep Airbnb adres; [email protected]
Mail van Marc; [email protected]

Persoon met wie ik contact had; Marc Fritzemeier
Na lang zoeken kwam ik Marc ook tegen met een appartement in Eindhoven met dezelfde reviews als op het appartement in Utrecht.

Het erge vind ik nog is dat ben langs gegaan bij het adres aan de Veilingstraat een vriendelijke mevrouw stond mij te woord en zij zei niks te weten van Airbnb en ik was al de zoveelste. Hoe of ik erbij kwam en of het verwijderd kan worden. Als mensen wel geld over maken en straks boos bij haar voor de deur staan.... Triest.

Ik hoop dat mensen eerst even googelen en dat dit forum dan naar voren komt! U bent gewaarschuwd! Als het te mooi is om waar te zijn dan is dat ook zo!

Ketelbinkie88

Re: Airbnb Oplichting - Marc Fritzemeier

Bericht door Ketelbinkie88 »

Dit is mij ook overkomen!!! Deze post heeft ervoor gezorgd dat ik niet betaald heb, heel erg dank hiervoor.

Ik was op zoek naar een huurwoning in Rotterdam. Ik kreeg een mail van ene 'Hendrik Immink' in mijn spamfolder.

[email protected].

Deze meneer had mijn gegevens gekregen omdat ik een keer op een huursite op zijn advertentie had gereageerd. Meneer vertelde dat hij uit Zweden kwam en daar ook woont en werkt.

Hij bood mij een prachtig appartement aan vlakbij de Kralingse Plas. De huur was €970 inclusief en €1800 borg. Hij had het appartement ooit gekocht als investering en verhuurde het via AirBnB. Hij kon geen bezichtiging doen omdat hij in Zweden was. Gelukkig kon ik het appartement een maandje 'proefhuren'. Als het beviel kon ik er permanent wonen. Dom als ik was dacht ik dat meneer simpelweg niet op de hoogte was van de haast extreme huurprijzen van tegenwoordig in Rotterdam en dat het hij het daarom zo goedkoop aanbood. Ik kon mijn geluk niet op.

Na veel mailcontact over en weer won hij mijn vertrouwen en stuurde zelfs een foto van zijn paspoort op. Jawel, van ene Hendrik Immink uit Zweden. Ook stuurde hij een huurovereenkomst die van zijn kant niet getekend was. Gewoon om te checken of ik het eens was met de huurvoorwaarden.

Toen ik als gelukkige huurder werd 'gekozen' en het appartement wilde boeken stuurde hij me de volgende link:

https://www.airbnb.com/home/listing/ccb ... 8?id=99606

Welke leidt naar:

http://www.airbnb.com-booking-room91627 ... 8?id=99606

Een kopie van de website van AirBnB dus. Zonder in te loggen kon je het appartement reserveren. Toen kreeg ik eindelijk argwaan en ging ik deze Hendrik Immink googelen. Ik kon niks vinden maar vond wel dat zijn naam in het telefoonboek stond: https://telefoon-gids.com/h-immink-kral ... am-3062-hb

Dus ik drukte vrolijk op reserveren. Toen kreeg ik een mail van [email protected], of ik het geld naar ze kon overmaken:

Beneficiary (Account Manager): CARLOS FERNANDEZ
IBAN: IE79PFSR99107005800009
SWIFT/BIC: PFSRIE21
Bank name: P. Financial Services Ltd.
Bank Location: Dublin, Ireland

Bij de voorwaarden stond zelfs de volgende zin: ''Your payment is automatically covered against internet fraud up to €20,000''

Dat vond ik bijzonder vreemd. Toen ging ik [email protected] googelen en kwam ik bij dit artikel uit, welke onderaan de zoekresultaten stonden. Als ik dit artikel niet had gevonden was ik nu misschien wel 2700 euro kwijt geweest... (Nogmaals heel erg bedankt voor het delen van je ervaring!)

Ik ben bijna slachtoffer geworden van fraude. Ik vond het verschrikkelijk. Vooral omdat ik er zo makkelijk in ben getrapt. Wie weet hoeveel slachtoffers deze persoon/groep al heeft/hebben gemaakt.

Wie de Hendrik Immink op het paspoort is weet ik niet. Wie de H. Immink is die op het adres woont wat mij is aangeboden weet ik evenmin. Wat ik wel weet is dat een oplettend iemand zijn ervaringen heeft gedeeld en mij daarbij enorm heeft geholpen. Ik hoop daarom ook dat anderen dit ook zullen doen.

Aangifte is inmiddels gedaan.

judith123

Bericht door judith123 »

Samen met een vriendin zijn wij helaas op precies dezelfde manier opgelicht door 'Marc Fritzemeier' afgelopen week..

coekas

Bericht door coekas »

Exact zelfde verhaal als Ketelbinkie, ik heb betaald :oops: :cry:

Aangifte gedaan en bij de bank gemeld.
Laatst gewijzigd door coekas op 08-03-2019 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

judith123

Bericht door judith123 »

Wij hebben ook aangifte gedaan en daar hoorden wij dat slechts één aanklacht tegen deze man/vrouw/groep niks op ging leveren, maar meerdere aanklachten wel. Wij hebben in onze aangifte ook Hendrik Immink genoemd, dus het zal allemaal aan elkaar gelinkt worden. Wij hopen dat er zo veel mogelijk mensen aangifte gaan doen, met de hoop dat wij (een deel van) ons geld terug kunnen krijgen.

Rhino4000

Bericht door Rhino4000 »

judith123 schreef:Wij hebben ook aangifte gedaan en daar hoorden wij dat slechts één aanklacht tegen deze man/vrouw/groep niks op ging leveren, maar meerdere aanklachten wel. Wij hebben in onze aangifte ook Hendrik Immink genoemd, dus het zal allemaal aan elkaar gelinkt worden. Wij hopen dat er zo veel mogelijk mensen aangifte gaan doen, met de hoop dat wij (een deel van) ons geld terug kunnen krijgen.

Heb je voor ons een zaak nummer en bij welk bureau je aangifte hebt gedaan? Dan is het makkelijker te koppelen een het dossier Eventueel een foto die de persoon op 'airbnb' gebruikt? Misschien komen de foto's overeen, ik zag ook dat 'Marc Fritzemeier' appartementen heeft aangeboden in Eindhoven.

Ik ga ervan uit dat dit een geraffineerde club is, voor hen is dit 'just another day at the office' :( Erg spijtig dat mensen hier geld aan verloren zijn.

Merel1996

Bericht door Merel1996 »

Mij is precies hetzelfde overkomen met Marc Fritzemeier.
Hij benaderen me dat hij een appartement had op de Veilingstraat voor 960. Het klonk als de perfecte locatie en goede prijs.
We kwamen in contact en hij stelde voor dat ik het de eerste maand via airbnb moest huren en dat daarna het contract in zou gaan.
Hij had dit huis als een investering gekocht, zelf ''woont'' hij in Zweden.
Wij (2 vrienden en ik) wilden heel graag het appartement eerst bezichtigen, maar dit was volgens hem niet mogelijk. Als oplossing bood hij aan dat we het een maand airbnb zouden huren als een soort van proefperiode. Hier waren wij sceptisch over. Toen we nog onze twijfels hadden, stuurden hij een verhaaltje over zichzelf en een foto van zijn paspoort en een concept vorm van een contract. Toen werden wij minder sceptisch, omdat we dachten dat we nu zagen met wie we contact hadden en dat gaf ons een goed gevoel.
Een dag voordat we hadden afgesproken het geld over te maken, las een vriendin op Facebook hetzelfde verhaal over deze man. We zijn verder gaan zoeken en kwamen heel veel dezelfde verhalen tegen.
God dank waren we op tijd en hebben we geen geld overgemaakt.

Dit was de airbnb site waarop we zouden moeten boeken: https://www.airbnb.com-instant-booking- ... 4?id=55084

Pas alsjeblieft op voor deze man!!! Het lijkt heel echt en mailt net zolang met je tot hij je vertrouwen gewonnen heeft.
Wat hieronder al eerder is gezegd: als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het ook :!: :!: :!: :!:

MartinStru

Bericht door MartinStru »

Helaas is dit nu bij mijn dochter hetzelfde overkomen, ze was heel enthousiast dat ze een huis had gevonden, vroeg mij ook advies, heeft ook een kopie van een pasport van H Immink ontvangen, in deze tijd van woningschaarste voor starters was dit een mooie kans, ik waarschuwde nog dat het haast te mooi was om waar te zijn..., had ik maar nog meer gecontroleerd. Ze heeft geld overgemaakt, paar 1000 euro, kreeg netjes een mail van H. Immink dat het geld binnen was, maar zij had een fout gemaakt. Ze had voor de zekerheid het IBAN nummer gecontroleerd, dat bleek te bestaan.

Omdat wij vandaag argwaan kregen eens gaan zoeken en op deze site terecht gekomen. Ze had zelfs nog naar de vereniging van eigenaren gebeld van het appartementscomplex om te vragen of dit nummer op de Kralingseweg in Rotterdam te huur was, maar deze VvE mocht geen informatie geven. H. Immink stond ook in het telefoonboek op dat adres, alleen dat nummer een paar keer gebeld maar werd niet opgenomen. H Immink had zelf via de mail aangegeven dat hij in Zweden woont.

Als ik nu inlog op de site waar de woning staat dan krijg ik een waarschuwing dat deze site gehackt is of in ieder geval gevaarlijk is dat deze door criminelen gebruikt kunnen worden om jouw gegevens te stelen.

Verder op het bankrekeningnummer gaan kijken en dit is volgens mij gewoon een nummer waar je geld mee kan storten op een debetcard, dus de kans dat ze haar zuur verdiende geld nog terug ziet is denk ik wel verkeken. Verschrikkelijk balen dat er zulke mensen zijn die dit doen, ik zit met een heel verdrietige dochter, ikzelf met een schuldgevoel dat ik haar niet goed genoeg gewaarschuwd heb. Ik ben zo pissig, als ik deze mensen die deze oplichting doen tegen zou komen sta ik niet voor mijzelf in, ik ben heel rustig normaal maar ik kook nu.

Mijn dochter gaat ook aangifte doen bij de politie dit weekend. Ik hoop dat het programma Opgelicht er in de komende uitzending er aandacht aan kan besteden, want uit de reacties op dit onderwerp in dit forum vrees ik dat er veel meer mensen zijn die dit is overkomen.

judith123

Bericht door judith123 »

Rhino4000 schreef:
judith123 schreef:Wij hebben ook aangifte gedaan en daar hoorden wij dat slechts één aanklacht tegen deze man/vrouw/groep niks op ging leveren, maar meerdere aanklachten wel. Wij hebben in onze aangifte ook Hendrik Immink genoemd, dus het zal allemaal aan elkaar gelinkt worden. Wij hopen dat er zo veel mogelijk mensen aangifte gaan doen, met de hoop dat wij (een deel van) ons geld terug kunnen krijgen.

Heb je voor ons een zaak nummer en bij welk bureau je aangifte hebt gedaan? Dan is het makkelijker te koppelen een het dossier Eventueel een foto die de persoon op 'airbnb' gebruikt? Misschien komen de foto's overeen, ik zag ook dat 'Marc Fritzemeier' appartementen heeft aangeboden in Eindhoven.

Ik ga ervan uit dat dit een geraffineerde club is, voor hen is dit 'just another day at the office' :( Erg spijtig dat mensen hier geld aan verloren zijn.

Ik heb aangifte gedaan bij het politiebureau in Gouda. De foto die hij op zijn vermeende airbnb profiel gebruikte was een zwartwit foto van een beetje een Aziatische man met een baard, hij kijkt niet recht in de camera. Ik hoop dat deze informatie helpt!

Rhino4000

Bericht door Rhino4000 »

JJ2

Bericht door JJ2 »

Helaas heb ik dit deze maand ook mee moeten maken. GELUKKIG nog niet betaald. De persoon gaat nu schuil achter de volgende gegevens:

Ik werd per mail benaderd door ene Nicolai Perez. Hij heeft als investering een huis gekocht en wil deze nu in plaats van via AirBnb verhuren aan iemand voor een langere periode. Er wordt gevraagd of ik een maand huur per airbnb wil betalen en daarna is beloofd dat het contract getekend wordt.

De illegale site waarmee er gescamt wordt: https://www.airbnb.com-itinerary-proper ... e=93783825

E-mail: [email protected]

En ook heb ik een nep paspoort kopie van de beste man ontvangen. Hij gebruikt het adres Voorsterbeeklaan 64 in Utrecht. Echter voldoet de beschrijving van een eerder reactie bij dit bericht precies aan de foto die ik heb ontvangen.

Ook ik heb de naam Hendrik Immink genoemd bij mijn aangifte bij de politie.

Joey2k19

Bericht door Joey2k19 »

Wat een vreselijke verhalen en helaas is ons hetzelfde gebeurd.. Gelukkig hadden we nog niet betaald, ook omdat we dachten dat het niet helemaal haak was. Maar die lui zijn zo gewiekst en laten het zo echt lijken, dat alleen met een achterbuik-gevoel je hier doorheen prikt.

Bij ons ging het om een appartement aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam.
Naam: SIMEON GLUMAC
Door onze verwarde zoektocht naar een appartement, hadden we niet door hoe hij aan ons mailadres is gekomen. Enfin, precies hetzelfde verhaal; veel te mooie woning voor een zeer milde prijs, van een Zweed, verhuurde het via AIRBNB, zocht vaste bewoners etc. Stuurde zijn contract en paspoort toe.
[email protected] VERTROUW HEM NIET!!!

Marrek

Bericht door Marrek »

Allen,

wij zijn eveneens het slachtoffer geworden van deze oplichters op volledig dezelfde wijze zoals hier eerder beschreven.
Wij hadden mailcontact met [email protected] en hadden graag het appartement gehuurd aan de Voorsterbeeklaan 64 te Utrecht.... niet dus ! :shock: :shock:

iskren.radoslavov

Bericht door iskren.radoslavov »

Beste,

Ik heb vandaag precies hetzelfde meegemaakt. Het zag er allemaal veelbelovend uit. Ik dacht, laat ik de fora even checken. En gelukkig maar.
De oplichter, ene Julie Scaf die zogenaamd voor Nato werkt, stuurde mij een link via Telegram. Toen ik aangaf dat ik pas morgen wilde boeken, ging de link meteen weer offline en ik werd verzocht morgen opnieuw te appen dat ik wilde boeken zodat er een nieuwe link zou komen.

Dank voor deze topic!

Groet,
Iskren Radoslavov

Plaats reactie