Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Wouter S.

    Wouter S.

    Werkloosheidscijfers stijgen en de banen liggen niet voor het oprapen. Dus wanneer je als werkzoekende dan een opleiding kunt volgen die ook nog een baangarantie biedt, dan heb je daar wel oren naar.

    Klachten

    Op onze redactie komen veel klachten binnen over een bedrijf dat opleidingen verzorgt tot onder meer rijinstructeur. Werkzoekenden, waaronder cursisten die zelf zorg dragen voor het opleidingsgeld, maar ook cursisten die door het UWV of gemeenten worden gesteund, hebben met de baangarantie die het bedrijf biedt, kans op een nieuwe toekomst. Wanneer cursisten eenmaal met de opleiding zijn begonnen, blijkt het allemaal minder rooskleurig. Als de cursisten zich eenmaal ingeschreven hebben, moeten ze direct betalen. Hier zit het bedrijf bovenop. Als de cursisten eenmaal betaald hebben, komen er ineens allerlei hobbels op de weg. Dan moet bijvoorbeeld nog beoordeeld worden of ze wel geschikt zijn als rijinstructeur. Ook duurt het vaak heel lang voor je examen kan doen. Uit navraag bij het IBKI –dat is het exameninstituut- blijkt dat het bedrijf geen examens kan inkopen wegens een betalingsachterstand. Lessen vallen vaak uit, stages kunnen niet gelopen worden en ook de baangarantie staat op losse schroeven.

    Oud-medewerkers

    Behalve de cursisten ontvangen wij ook klachten van oud-medewerkers van het bdrijf. De oud-werknemers zetten heel wat vraagtekens bij de manier van ondernemen van directeur Wouter S. Zoals Dennis en Iboika die beiden werkten voor Wouter S. Iboika kon niet in loondienst komen, maar begon haar eigen rijschool en gaf daarnaast theorielessen op vestiging in Zwolle. Elke week stuurde ze een factuur voor de gewerkte uren. Wouter komt niet met geld over de brug en noodgedwongen schakelt Iboika een deurwaarder in om de 8.000 euro die ze nog tegoed heeft te innen. Inmiddels wordt er per maand geld overgemaakt, maar voordat alles is afbetaald zullen er wel jaren voorbij gaan. Dennis, in opleiding tot rijinstructeur bij het bedrijf, heeft er na zijn opleiding gewerkt. Hij moest nieuwe mensen voor de opleiding werven. Behalve bij Dennis zelf was er niemand bij wie hij de beloofde baangarantie ingevuld zag worden. Op een dag, voor Dennis werkelijk uit het niets, krijgt hij een boze mail van S. en wordt hij op non actief gesteld, omdat hij zijn afspraken niet zou nakomen. Dennis is naar de rechter gestapt en is in het gelijk gesteld door de rechter.

    Andere opleidingen

    Behalve opleidingen tot rijinstructeur biedt het bedrijf van S. ook opleidingen tot onder meer logistiek medewerkers en heftruckchauffeurs. S. koopt deze in bij andere instituten, zoals bij Her Opleidingen. Hier zou Wouter S. 40 cursisten laten opleiden tot heftruckchauffeur met baangarantie, alleen er waren niet genoeg banen. Dit zou betekenen dat niet iedereen die de opleiding volgt, kans op een baan heeft. Her Opleidingen wil hier niet aan meewerken en stopt de samenwerking. S. stopt daarop de betaling.

    Geschiedenis

    Wanneer we in Wouter's geschiedenis duiken ontdekken we dat S. heeft al jaren interesse in verkeer en opleidingen. Een paar jaar geleden in 2007 werkte hij als franchiser voor verkeersschool Leeuw in Eindhoven. Wouter S. werkte  in 2007 check, als franchise rijschoolhouder voor Marc Leeuw, eigenaar van een grote verkeersschool in Brabant. Aanvankelijk gaat het dus goed. In 2009 levert S. zijn omzetcijfers niet meer in en laat ook verder niets meer van zich horen. Leeuw gaat naar hem op zoek. Omdat er een bedrag van €20.000 blijft openstaan, stapt Marc Leeuw naar de rechter en haalt daar zijn gelijk. Hij treft een betalingsregeling met Wouter S. Voordat S. bij Leeuw werkte, had hij een baan bij het inmiddels failliete Compact Opleidingen, een bedrijf dat ook cursussen in mobiliteit verzorgde. Daar leert hij hoe het UWV mensen aan een baan helpt via dit soort trajecten. Het UWV betaalde die opleidingen voor werkzoekenden, maar de baangarantie die daarbij werd afgegeven, kwam Compact niet na. Net als het nieuwe bedrijf. De markt voor rijinstructeurs is verzadigd, bevestigt ook brancheorganisatie Bovag. Een Tweede Kamer motie maakte in 2011 een eind aan het gesubsidieerd opleiden van rijinstructeurs via het UWV, uitgezonderd mensen die via de ziektewet de opleiding willen volgen. We hebben natuurlijk met het UWV gebeld en gevraagd waarom zij geld via het bedrijf van Wouter S. investeren in rijopleidingen die niet doen wat ze beloven. Het UWV heeft één klacht ontvangen en heeft meer klachten nodig om een onderzoek te starten.  

    De vraag is natuurlijk wat directeur Wouter S. te zeggen heeft op alle klachten. In een reactie aan ons laat S. onder meer het volgende weten. S. geeft aan dat hij met zijn bedrijf mensen aan een baan helpt. Volgens S. heeft hij 23 mensen aan een baan geholpen. Dat examens maar niet worden afgenomen ligt ook aan de docenten en afspraken die de docenten niet of niet goed hebben gemaakt met hun cursisten. Het klopt dat het bedrijf tijdelijk, zo schrijft S., geen examens inkoopt. In eerste instantie geeft hij aan dat dit is om een praktische reden. Na telefonisch contact heeft Wouter aan dat zijn rekening courant is bij het IBKI sinds januari van dit jaar niet meer toereikend om examens in te kopen. Dat oud medewerkers niet zijn betaald, verbaast de directeur van het bedrijf.

    Tijdlijn

    Toon:
    • alle
    • Nieuws
  • Ook interessant