Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Ton A.

    Ton A.

    Je hebt slapeloze nachten omdat je niet lekker in bed ligt. Het matras ondersteunt je rug niet goed, er zit een kuil in. Iedereen weet: dan ben je overdag niet te genieten of je voelt je lichamelijk erg naar. Gelukkig is 'Klimatras' of 'Matras Advies Nederland' op internet te vinden. Dat bedrijf begrijpt je, want er wordt een naar jouw wensen gemaakt matras tegen een fantastisch scherpe prijs aangeboden. Als je gebruik maakt van de aanbieding en het aankoopbedrag meteen overmaakt, krijg je er ook nog eens twee kussens bij!

    De website is van Ton A. Hij werft via zijn website klanten om tegen stuntprijzen matrassen te kopen. Klanten moeten het hele bedrag overmaken naar A., maar matrassen worden nooit geleverd. Heel sporadisch geeft A. een klant zijn geld terug. Maar het overgrote deel krijgt geen cent.

    Heel veel mailtjes

    Wat klanten wél veelvuldig krijgen, zijn mails. In die mails legt A. uit waarom er wéér niet geleverd kan worden. Maand, na maand, na maand, krijgen de boze en wanhopige klanten met rugpijn verhalen te lezen over leveranciers, persoonlijke omstandigheden en de vraag om begrip voor zijn situatie.

    Waar veel oplichters juist geen contact meer zoeken met de gedupeerde, mailt A. zijn bestand met grote regelmaat. Dit is ook de reden dat veel mensen hem zeer lang het voordeel van de twijfel geven. Maar inmiddels ziet het er naar uit dat het niet meer te redden is. Waar het geld van nieuw geworven klanten blijft, is een raadsel, en nader onderzoek naar zijn handelswijze geeft aan dat er meer schulden zijn. 

    Aan het lijntje houden

    Bij Opgelicht?! melden zich bijna tweehonderd gedupeerden. Hun verhalen zijn vrijwel identiek: sommigen bestellen voor €300, anderen voor €2000 euro. En dan begint het wachten op levering. Als een klant erg boos is, neemt A. de moeite een persoonlijke mail te sturen waarin hij belooft te bellen. Dat doet hij vrijwel nooit. Wel volgen in de mailtjes een eindeloze reeks smoezen.

    Zo schrijft hij in juli 2014: ‘Een jaar geleden heb ik het verpakken van de matrassen uitbesteed aan een ander bedrijf waar ik een grote fout mee heb gemaakt...’ en ‘wij zijn CBW erkend, aankoop is verzekerd.’ CBW erkend is hij zeker niet, dit keurmerk heeft hij al een tijd geleden van de site moeten halen. De schuld geven aan een ander bedrijf is een werkwijze die bij A. maar al te vaak voorkomt.

    Januari 2015: ‘...ik kan de leverdatum niet doorgeven want ik heb de hele dag een telefoonstoring gehad, dat heeft te maken met de brand in Wateringen. Ook internet deed het niet.’

    In april meldt hij weer nieuwe problemen. Matras Advies Nederland was het programma Kassa ook opgevallen en zij besteden hier aandacht aan in de Belbus. Die uitzending was niet positief over hem en meteen klimt A. in de pen: ‘...investeerder heeft zich teruggetrokken na het Kassa-item, hij bevroor de investeringen...’ . Ton gebruikt de uitzending van Kassa als excuus dat hij niet meer kan leveren. Opgelicht?! komt erachter dat zijn leverancier en fabrikant al sinds oktober 2015 niets meer hebben geleverd aan Ton, omdat A. nog een grote rekening bij hen heeft open staan.

    Juni 2015: A. zegt bedreigd te zijn en vraagt de klanten weer om begrip voor zijn persoonlijke situatie. Hij vergeet even dat klanten al maand na maand slecht slapen. Sommigen lijden aan ernstige aandoeningen als fibromyalgie (weke-delen reuma) of hebben verschoven rugwervels.

    Begin oktober 2015 krijgt iedereen weer een mail. Deze keer gaat er betaald worden. De belofte wordt wederom niet ingelost. Inmiddels heeft het merendeel van de klanten de moed opgegeven om ooit het geld of een matras te ontvangen. Half oktober 2015, vlak voor de uitzending, krijgen veel gedupeerden weer mails, en nu schrijft hij zelfs naar zijn klanten dat zij hem emotioneel, geestelijk en financieel vlak hebben beschadigd en dat ze wel horen van zijn advocaat! 

    Nog meer schuldeisers

    Naast de klanten van A. blijkt de lijst van schuldeisers nog veel langer te zijn. Na onderzoek blijkt dat A. al in 2009 zijn investeerder niet betaalde. Hij gebruikte toen al dezelfde smoezen, en ook toen betaalde hij structureel niet. Er staan grote bedragen open bij bedrijfspandverhuurders, verspreiders van folders, de drukkerij, de leverancier van kantoorartikelen, autoverhuurders, websitebouwers etc. Het wordt Opgelicht?! duidelijk dat deze man zwaar in de problemen zit.

    Wanneer Opgelicht?! contact opneemt met de heer A., belooft hij mee te werken aan het programma. Ook aan zijn klanten schrijft hij dat hij bereid is om zijn verhaal te doen. Via zijn advocaat proberen we een afspraak te maken, maar A. houdt geen woord. Hij zegt dat hij het emotioneel niet aan kan om een interview te geven en wil het schriftelijk afdoen. Opgelicht?! besluit daarop bij A. langs te gaan om hem te herinneren aan zijn eerdere afspraak en om hem te vragen wanneer hij denkt alle problemen op te gaan lossen. Wanneer A. de deur open doet, wordt deze meteen weer dichtgegooid en is de anders zo spraakzame Ton A. opeens heel erg stil. Opgelicht?! geeft het niet op en stuurt hem een mail met vragen: hoe kan het dat A. zegt nog matrassen te gaan leveren terwijl er geen leverancier meer is? Hoe kan het dat er zoveel mensen gedupeerd zijn? Snapt A. dat het vertrouwen van de mensen weg is?

    Opgelicht?! krijgt een mail terug. Daarin zegt Ton A. nog meerdere investeerders en leveranciers te hebben. Maar wie, dat wil hij niet zeggen. Wel geeft hij aan dat hij bezig is met een nieuw businessmodel wat hij zo snel mogelijk op de markt wil brengen. Van de winst van dit product wil hij zijn klanten en andere schuldeisers afbetalen. Opgelicht?! hoopt dat hij zijn woord houdt, wij houden je op de hoogte. 

    Ook gedupeerd?

    Het is aan te raden je te verenigen, en aangifte van misleiding of oplichting te doen bij de politie. Jouw dossier krijgt een nummer. Het is handig om af te spreken dat die dossiers op één plek in Nederland terecht komen. 

    Aan te raden is dat bij de politie in Den Haag te regelen, dat is de regio waar Matras Advies Nederland is gehuisvest. Op die manier krijgt de politie inzicht in de omvang van de zaak. Opgelicht?! wenst je veel succes!

    Reacties (0)

    Op de Opgelicht?! website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

  • Ook interessant