Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Roel de H.

    Roel de H.

    Stel; je wilt je houten kozijnen vervangen voor kunststof. Goed plan. Op de plaatselijke braderie tref je een sympathieke ondernemer die voor een goede prijs de kozijnen onder handen kan nemen. Na het inmeten van de kozijnen moet er wel een verplichte aanbetaling gedaan worden, maar tot levering komt het nooit.

    Roel de H., een charmante ondernemer van 64 jaar oud, staat door het hele land op braderieën en markten waar hij zijn producten aan de man brengt. Hij stuurt aan op een gesprek bij je thuis voor het maken van een vrijblijvende offerte. Veel klanten nodigen hem thuis uit. Ze omschrijven hem als een aardige man, die meedenkt met de klant, ideeën heeft, en daarnaast ook nog eens een scherpe offerte op tafel legt.

    Aanbetaling

    Het merendeel van de klanten gaat met hem in zee. Na het tekenen van de offerte wil Roel de H. een eerste aanbetaling van 40% van het totaalbedrag. H's Horren en Ramen heeft een aantal weken levertijd. Na de betaling is het wachten tot Roel de H. contact opneemt om een leverdatum af te spreken. Maar… het blijft stil. Als er contact is, is dit contact door de klanten zelf gelegd. Om te informeren waar hun kozijnen blijven. Dan start de smoezenparade: de fabriek is wegens vakantie gesloten, ziekte, geen monteurs. Hierdoor weet hij keer op keer de levering uit te stellen. Op een gegeven moment vertelt hij dat zijn vrouw overleden is, en daardoor tijdelijk stopt met leveren. Hij vraagt zijn klanten hem rust te gunnen. Maar het blijft voor die klanten wel heel lang stil. Na betalen van die eerste aanbetaling horen ze niks meer van hem.

    Leveranciers en monteurs

    Leveranciers van kozijnen blijven achter met openstaande facturen. Soms is er wel wat uitgeleverd, maar passen de kozijnen niet omdat de maten niet overeenkomen met de bestaande. Monteurs krijgen de opdracht van Roel de H. het ter plaatse maar op te lossen. Opgelicht?! krijgt verhalen te horen van kozijnen die veel te groot zijn, een voordeur die 50 cm te hoog is en naar buiten opendraait. Monteurs wordt al snel duidelijk dat Roel de H. weinig verstand heeft van inmeten. In veel gevallen is er ter plaatse niets op te lossen. Er wordt zelfs gesuggereerd dat Roel de H. een standaardmaat kozijn heeft dat hij laat zien op de montagedag. Als het niet blijkt te passen, wijst Roel de leverancier aan als schuldige. De kozijnen worden meegenomen en Roel de H. belooft snel met de juiste kozijnen te komen. Helaas…. Deze belofte komt hij niet na. De facturen die de monteurs naar hem sturen, worden niet betaald. 

    Almere

    Vanaf het voorjaar 2014 staat Roel de H. met een stand in het Almeerse Doemere. Hierdoor komen veel mensen uit die regio met hem in contact. Ze plaatsen een order, betalen aan, maar wachten vandaag de dag nog steeds op een levering of zitten met ondeugdelijke kozijnen. Roel de H. is voor hen niet meer bereikbaar. 

    Vanaf het najaar verschijnt op internet een forumtopic waarin consumenten elkaar waarschuwen voor H’s Horren & Ramen. Ze komen ook in contact met de ex-vrouw van Roel de H. De vrouw waarover hij vertelde dat ze overleden was!

    Andere ondernemingen

    Niet alleen door H’s Horren & Ramen zijn mensen gedupeerd. Roel de H. heeft veel ondernemingen gehad in het verleden. Niet allen op zijn naam, maar hij was wel overal bij betrokken. Zo had Roel een sportschool (op naam van zijn zoon), twee bedrijven in sauna’s en een textieldrukkerij. Met het bedrijf Multi Cleaning Twente handelde Roel in Kirby stofzuigers. Alle eerdere ondernemingen waarbij Roel de H. betrokken was, zijn failliet gegaan. 

    Faillissementen

    In 2001 begint Roel in de kunststof kozijnen branche. Hij start Kunststof Totaal plan. In 2006 schrijft hij het bedrijf over op de naam van zijn toenmalige partner Esther. Het wordt al snel een bloeiend bedrijf en tevreden klanten. Langzaam verslechtert de privé-situatie en daardoor komt Kunststof Totaal Plan onder druk te staan. Leveringen blijven uit en leveranciers worden steeds minder betaald. In februari 2012 gaat dit bedrijf failliet met een schuld van ruim 175.000 euro

    Ditzelfde lot wacht zijn H’s Horren & Ramen. De bedrijfsvoering verslechtert, leveringen blijven uit of zijn ondeugdelijk en leveranciers worden niet betaald. Op 16 december 2014 wordt ook het faillissement van dit bedrijf uitgesproken. Curator Van Rossum doet onderzoek naar de onderneming. Het is uiteindelijk Roel de H. zelf die het faillissement aangevraagd heeft. Tal van onwetende klanten achterlatend.

    Nieuw bedrijf

    Een paar maanden eerder is Roel de H., samen met een Duitse compagnon een nieuw bedrijf gestart, Haro. Vlak voordat het faillissement uitgesproken wordt, wordt dit bedrijf volledig op de compagnons naam geschreven.

    Schuld van anderen

    Opgelicht?! spreekt Roel de H. aan op zijn handelwijze, voornamelijk over H’s Horren & Ramen. Waarom int hij wel aanbetalingen, maar levert hij het bestelde product niet? En als het tot een levering komt, waarom worden de montagebedrijven en leveranciers niet betaald? Hij geeft in dit gesprek aan dat het allemaal de schuld is van anderen, zoals zijn ex-vrouw. Hij is en voelt zich geen oplichter. Deze klachten zijn allemaal veroorzaakt doordat er een hetze tegen hem is ontstaan. Hij zegt verder dat alle klachten opgelost worden en dat hij een bedrijf gevonden heeft dat zijn gehele orderportefeuille van hem overgenomen heeft.

    Alsnog het schip in

    Daags na ons gesprek laat hij op ons verzoek per mail weten wie zijn orderportefeuille overgenomen heeft. We nemen contact op met dit bedrijf en leggen de bewoordingen van Roel de H. voor. Het bedrijf, leverancier van kunststof kozijnen, geeft aan dat ze een lijstje van 10-15 klanten heeft gekregen van Roel de H. Daar zijn ze mee in gesprek gegaan. Al snel werd duidelijk dat hij in alle gevallen flinke aanbetalingen (vaak 40% van de totaalprijs) heeft geïnd. Tegen die overige 60% is het voor die leverancier niet haalbaar te leveren. Ze doen deze consumenten dan ook een scherpe aanbieding, maar de klanten gaan alsnog voor duizenden euro’s het schip in. Roel de H. heeft de geïnde aanbetalingen namelijk niet doorbetaald aan deze nieuwe leverancier. 

    Roel de H. blijft erbij dat bij geen enkele klant sprake is van oplichting. Hij is zich er terdege van bewust dat het voor de meeste klanten veel te lang duurde. Roel de H. schrijft hierover het volgende: ‘In de periode november 2013 t/m maart 2014 heb ik zoveel verkopen gerealiseerd die ik niet in hetzelfde tempo in kon bouwen. Hierover hebben alle klanten in augustus een brief gehad.’  In die brief schrijft de H. dat hij achter loopt op schema, maar na de bouwvakvakantie met twee misschien drie teams aan de slag, waardoor de achterstand snel ingelopen kan worden. Veel klanten horen daarna echter niets meer. 

    Tips

    Overweegt u om kunststof kozijnen aan te schaffen, oriënteer u dan goed. Vraag bij verschillende leveranciers offertes aan en vergelijk deze met elkaar. Wordt u hetzelfde beloofd: profiel, kleur, beveiligingen, etc.

    Ontvangt u een offerte waarvan de totaalprijs sterk verschilt met de andere aanbieders, denk hier dan goed over na. Als het aanbod te mooi is om waar te zijn, dan is dit vaak ook zo.

    Betaal niet meer aan dan wettelijk verplicht is.  In de wet staat dat een verkoper mag bepalen welk bedrag als aanbetaling wordt gevraagd. Dit is maximaal de helft van het aankoopbedrag.  Mondeling kan zelfs nog meer gevraagd worden, maar dit is niet wettelijk onderbouwd. Wie niet aan wil betalen, kan gewoon naar een ander bedrijf gaan. Als het bedrijf failliet gaat, terwijl je al een aanbetaling hebt gedaan, dan ben je deze aanbetaling kwijt. 

    Onderzoek of de leverancier aangesloten is bij een Keurmerk, zoals de VKG. Aangesloten bedrijven garanderen u de kwaliteit waar u naar op zoek bent.

    Het waarborgfonds van de VKG biedt financiële zekerheid voor de aanbetaling bij kunststof kozijnen, ramen en deuren. Bij een faillissement  garandeert het VKG-keurmerk dat de opdracht voor de resterende betaling wordt overgenomen door een andere VKG-keurmerk leverancier. Er geldt echter een maximum van 30% van de totale koopsom. Indien dit niet mogelijk blijkt te zijn, kan de VKG besluiten tot terugbetaling van de aanbetaling. 

    Meer informatie is te vinden op: vkgkozijn.nl.

    Tijdlijn

    Toon:
    • alle
    • Nieuws
  • Ook interessant