Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Remco M.

    Remco M.

    Remco M. is 29 jaar en heeft al heel wat B.V.’s op zijn naam. Als jong broekkie leerde hij zijn verkooptechnieken in een callcenter waar hij tropisch teakhout aan de man bracht. Als snel haalt hij daar zijn financiële papieren, waarmee hij o.a. Leendesk.nl opricht, een bedrijf dat bemiddelt in leningen. Dit verkoopt hij later aan DSB Bank.

    Op zijn 24e koopt hij alleen een grote villa in Breukelen. Ook heeft hij tal van bedrijven op naam, waaronder: Prinses Invest BV, en Triangle Financiële Diensten.

    Investeren in vakantiehuizen in Turkije

    In 2005 lijkt het nog zo mooi als Triangle Financiële Diensten mensen thuis opbelt. Triangle heeft een prachtbelegging in de aanbieding: een vakantiepark in het Turkse Bodrum. Voor ongeveer 17.000 euro bezit je één zesde deel van een nog te bouwen vakantieappartement. Omdat Turkije op dat moment enorm in trek is, nodigen tientallen mensen een verkoopmedewerker thuis uit om uitgebreide informatie te ontvangen.

    Met een mooie folder en een helder verhaal lijkt het al snel een win-winsituatie. Er kan geïnvesteerd worden met spaargeld, maar als je het geld niet hebt kun je ook lenen via Triangle Financiële Diensten. Zo herfinancierde Dirk Colijn een oude lening bij het bedrijf, dat eigendom is van Remco M. Colijn kocht één achtste deel van het eigendomsrecht voor € 14.250,- Ook Koos van Vliet raakte geïnteresseerd door het gesprek van de verkoper. Hij besluit twee participaties te kopen voor totaal € 34.000,-

    De investeerders ontvangen een certificaat van deelname, ondertekend door Sjanie, de moeder van Remco.

    Als het complex gebouwd is, krijgen de investeerders een brief waarin ze aan kunnen geven of ze zelf gebruik willen maken van hun gebruikersrecht. Dit houdt in dat ze een aantal weken per jaar zelf in het appartement mogen verblijven. Daarnaast zal het appartement verhuurd worden, en zullen de investeerders deelnemen in de huuropbrengsten.

    Na 5 jaar zal Triangle Financiële Diensten de appartementen verkopen en zullen de investeerders gegarandeerd 85% van hun investering terug krijgen. Maar al tijdens de looptijd voelt Koos van Vliet nattigheid. Hij ontvangt verschillende nieuwsbrieven. Als hij de foto’s eens goed bekijkt, ziet hij dat het project op de nieuwsbrief er heel anders uitziet dan de foto’s van het appartementencomplex waarin hij geïnvesteerd heeft. Van Vliet gaat langs bij Triangle Financiële Diensten om opheldering te vragen. Op zijn vragen krijgt hij geen duidelijkheid.

    Als de investeringsperiode van 5 jaar verstreken is, vragen zeker 20 investeerders zich af wat er van hun Turkse vakantiehuizen terecht is gekomen. De totale investering is meer dan 3 ton. Geen enkele investeerder heeft in al die jaren ook maar een cent huur ontvangen. Ze vragen zich massaal af of het park überhaupt wel bestaat. Als in maart 2011 een brief van Triangle Financiële Diensten op de deurmat valt, waarin geschreven wordt dat de investeringsperiode ten einde loopt, gloort er weer hoop voor de gedupeerden.

    Remco M. stelt in de brief de investeerders een keuze: het certificaat wordt teruggekocht voor 100% van de aankoopwaarde of het gebruikersrecht wordt kosteloos verlengt en het appartement wordt in een betere tijd verkocht, waarbij een evenredig deel van de opbrengst verkregen wordt.

    Iedereen kiest voor de optie ‘terugbetalen’. Remco M. bevestigt de keuze en zegt toe de zaak spoedig af te zullen handelen. Dan begint het lange wachten. Meerdere malen doet Remco M. betalingsvoorstellen, maar geen van deze voorstellen wordt nagekomen. Driekwart jaar lang strijden de investeerders voor teruggave van hun geld, totdat hun droom het geld terug te krijgen in duigen valt. Triangle Financiële Diensten wordt op 22 november 2011 failliet verklaard. De hoop hun investering ooit terug te zien, lijkt verkeken. Maar Remco M. gaat daarna vrolijk verder met zijn beloftes de investeerders terug te betalen. Dit keer belooft hij vanuit zijn Holding de mensen schadeloos te stellen. Ook die belofte komt M. tot op heden niet na.

    In het openbare faillissementsverslag van de curator staat geschreven  dat Remco M. een tweetal kopieën van koopovereenkomsten met betrekking tot de twee appartementen heeft ontvangen. Maar in Turkije dient het eigendom van een woning te worden aangetoond met een eigendomsbewijs, een zogeheten ‘Tapu’. M. verklaart tegenover de curator dat deze `tapu’ nooit door de Turkse autoriteiten is afgegeven, zodat hij in Turkije feitelijk niet (formeel) kan aantonen dat de appartementen zijn eigendom zijn.

    Ook de projectontwikkelaar, Eren Construction, laat op hun site weten nooit zaken gedaan te hebben met Remco M. of zijn bedrijf Triangle Financiële Diensten. Het lijkt erop dat Remco M. de investeerders meer dan vier jaar aan het lijntje heeft weten te houden.

    Energiebesparende raamfolie

    Niet alleen met Triangle Financiële Diensten verdient Remco M. Jaren later richt hij Prinses Invest BV op. Handelend onder de naam Sun Efficiency brengt hij energiebesparende raamfolie aan de man. Wederom worden klanten eerst benaderd via een  callcenter. Als er interesse is het een forse energiebesparing, komt een verkoper thuis een productuitleg geven. De folie zou koude en hitte van buiten tegenhouden en zo een enorme energiebesparing op leveren voor de consument. Dit voordeel kan oplopen tot 30% van de energierekening, ofwel honderden euro’s per jaar .

    Een product met raamfolie, LED-lampen en een waterbesparende kraan kost de consument € 4.995,- Als er geen spaargeld is waarmee het product betaald kan worden, biedt het bedrijf de oplossing. Er kan een financiering afgesloten worden. Als de klant door de BKR-toetsing komt, kan de lening verstrekt worden. De families Rietveld en Witt tekenen voor de financiering van de folie.  Het folie zal binnen een paar weken aangebracht worden. Maar er komt niks.  Klanten bellen, mailen en schrijven het bedrijf, Sun Efficiency, en uitten hun ongenoegen. Er komt nauwelijks een reactie.  

    Ineens verschijnt er na maandenlang soebatten een werknemer die de ramen zal voorbehandelen, zodat de folie later goed zal hechten.  De klanten krijgen weer een beetje vertrouwen, maar ook dat is van korte duur. Remco M. komt de levering van de glasfolie niet na.

    Toch weet Remco ondanks het feit dat er geen folie op de ramen zit het geld, € 4.995,- van de bank of zijn klant binnen te krijgen. Een paar dagen na ondertekening van de leveringsovereenkomst door de klant, int hij het geld al bij de financierder of incasseert hij het van de rekening van zijn klanten. Zo werden er bij Santander brieven ingediend dat de levering in goede orde had plaatsgevonden. Echter de handtekening onder de brief was nooit door de klant gezet! Santander heeft inmiddels een onderzoek ingesteld en beslag op de woning van Remco M. gelegd.

    Klanten krijgen nauwelijks contact met Remco M. of een van zijn bedrijven. Alle bedrijven staan volgens de Kamer van Koophandel ingeschreven op de Lindelaan 101 in Loosdrecht. Daar zijn ze echter maanden geleden al vertrokken. De brievenbussen puilen uit met brieven van vermoedelijk boze klanten. Remco  M. lijkt zich voor zijn klanten te verstoppen. Ons onderzoek wijst uit dat het bedrijf verder opereert vanuit het huis van zijn moeder.

    Inmiddels heeft Remco M. Sun Efficiency verandert in Helder Bespaaradvies. Vermoedelijk na negatieve verhalen op internet, zo vertellen oud-medewerkers aan Opgelicht?!

    Opgelicht?! spreekt Remco M. aan over de vele klachten die bij de redactie bekend zijn. Hij ontkent in alle toonaarden. Vervolgens neemt zijn advocaat contact met de redactie op. Die meldt namens Remco dat de curator op dit moment bezig is met de verkoop van de appartementen in Turkije. En dat de ineenstorting van de huizenprijzen mede debet is aan het faillissementen van Triangle Financiële Diensten.  De verkoop door de curator is toch vreemd, want die schrijft in zijn verslag van 19 maart 2012 dat M. niet aan kan tonen dat hij eigenaar is van het bedrijf.

    Over Sun Efficiency meldt zijn advocaat dat er binnen de organisatie, Sun Efficiency,  fraude is gepleegd. Er zijn leveringsbonnen vervalst waardoor het er op moest lijken dat materialen (energiebesparende folie) waren geleverd aan klanten, hetgeen niet conform werkelijkheid was.

    Ook geeft hij aan dat er problemen zijn geweest. Het gaat dan om het niet tijdig leveren van bestellingen, hetgeen het gevolg is van de late levering door toeleveranciers. De bestelde goederen zijn nu nagenoeg allemaal op voorraad en zullen binnenkort worden geleverd/geïnstalleerd. Alle klanten zouden hierover al vanaf december 2011 over bericht zijn. Consumenten die wij hebben gesproken, ontkennen een brief hierover gehad te hebben.

    Tijdlijn

    Toon:
    • alle
    • Nieuws

    Reacties (0)

    Op de Opgelicht?! website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

  • Ook interessant