Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Paul H.

    Paul H.

    Je hebt een nieuw pannendak voor je woning nodig en vraagt bij diverse dakdekkers een offerte op. Allemaal komen ze kundig over, maar de offertes liggen nogal uiteen. Kies je dan voor de prijs, ga je voor de charmes van de dakdekker of voor de deskundigheid? In het geval van dakwerker Paul H. lijken de gedupeerden alles mee te hebben. Een scherpe prijs. En hij komt kundig en gezellig over! Beter kun je het niet treffen.

    Paul H. is Nederlands, maar woont net over de grens in het Duitse Heinsberg. Met zijn bedrijf HZ-Bedachungen werkt hij in Limburg en Duitsland. Zijn specialiteit: het dak. Maar of de gedupeerden achteraf vinden dat het dak zijn specialiteit is? Inmiddels hebben ze daar een heel andere mening over!  

    Dak vervangen

    In 2007 gaat de familie Engelbert uit St. Joost met Paul H. in zee. Ze willen hun complete dak laten vervangen. Ze vragen bij verschillende bedrijven offertes op, zo ook bij Paul H. Ze vergelijken alle offertes en Paul H. springt eruit met zijn scherpe prijs. Bijkomend voordeel is dat Paul H. in hun vakantie het pannendak zal vernieuwen, zodat het kinderdagverblijf, dat Patries Engelbert aan huis heeft, hier geen hinder aan zal ondervinden. Als de overeenkomst getekend is, wordt de familie Engelbert gewaarschuwd door mensen die geen goede ervaringen met H. hebben. Ze spreken hem erop aan en hij wuift alle verhalen naar het land der fabelen. Hij wekt opnieuw het vertrouwen van het stel. Ook vraagt hij een eerste aanbetaling te doen voor de aanschaf van materialen.  In totaal wordt er 7259 euro aanbetaald.

    Na het betalen beginnen de problemen. H. is slecht telefonisch bereikbaar, komt niet op de afgesproken tijden opdagen en zijn prachtige verhalen blijken grote leugens. H. heeft nooit materialen besteld en gekocht. Ondanks dat er geen materialen zijn, laat hij zijn werklui het volledige pannendak er af halen. Het open dak en de hevige regen zorgen voor veel ellende, overal in huis is lekkage.

    H. heeft continue smoezen waardoor de werkzaamheden niet hervat kunnen worden. Het isolatiemateriaal zou bijvoorbeeld niet geleverd kunnen worden. Als de familie Engelbert navraag doet bij de leverancier, blijkt dat H. nooit betaald heeft. Om toch verder te kunnen met de werkzaamheden betalen ze de kosten zelf, 3340 euro. Als ook de werklui nooit betaald blijken te zijn, is H. in geen velden of wegen te bekennen. De familie Engelbert spant een rechtszaak aan en de rechter geeft ze gelijk. H. moet alle kosten terugbetalen, inclusief alle herstelwerkzaamheden. Maar tot op de dag van vandaag hebben ze nooit een cent of dakpan gezien.

    Veel opdrachten

    Een paar jaar later, in 2010,  dupeert H. nog minimaal 9 particulieren en een aantal bedrijven. H. doet zich nog steeds voor als vakman en maakt scherpe offertes. Met zijn charme, deskundigheid en scherpe prijzen sleept hij veel opdrachten binnen.

    Zo ook bij Miriam Faber en Vivian Crombag. De dakwerker zal het complete dak vervangen. H. wil graag een eerste aanbetaling om materialen aan te schaffen. Ze maken 2750 euro over.  Een week voor de werkzaamheden zullen starten vraagt H. nog eens 25% aanbetaling. Opnieuw wordt er 2750 euro overgemaakt. De werkzaamheden worden door H. een aantal keren uitgesteld.

    Eind oktober gaat H. eindelijk aan de slag. Hij haalt alle oude pannen eraf, haalt de dakramen eruit en spant een zeil over het dak. Vervolgens komt H. nooit meer opdagen. Het stel heeft 5500 euro betaald, en heeft er alleen maar ellende door gekregen. Lekkage, koud in huis, geen isolatie. Drie maanden leeft het stel zo, in de koudste periode van het jaar, vol regen en kou. H. stuurt ze alleen maar dreigementen als hij merkt dat ze op internet negatieve berichten over zijn werkzaamheden plaatsen.

    Vivian wordt in januari opgenomen met een fikse longontsteking, vermoedelijk veroorzaakt door het ontbreken van een goed dak op hun woning. Inmiddels hebben ze een andere dakwerker ingeschakeld en blijkt ook de houten dakconstructie volledig aangetast te zijn door boktor, iets wat H. niet gezien had. Als H. het dak wel vervangen had, dan was de kans groot dat het gehele dak in zou storten. Dan wil je er niet over nadenken dat de bewoners onder dit dak slapen!

    Aanbetaling

    De familie Engelbert en het stel Crombag-Faber zijn niet de enige. Ook Maurice Hougardy gaat in zee met H. Hij vraagt een eerste aanbetaling voor de aanschaf van de dakpannen. In totaal maakt Hougardy 10.800 euro over.

    Het enige dat H. doet, is het weghalen van de pannen en een deel van de dakconstructie.  H. vindt het niet nodig om een zeil over het dak te spannen; er is immers geen regen voorspeld. Hougardy heeft er geen lekker gevoel bij, en besluit in de woning te blijven slapen… zonder dak…. in november!  H. belooft nog meerder malen het werk af te maken, maar hij komt niet meer opdagen. Omdat zijn verhuisdatum dichterbij komt, besluit Hougardy een andere dakwerker in de arm te nemen die alles wel netjes afmaakt.

    Meer gedupeerden

    Ook Paul Kroes en Sascha Zelissen gaan met H. in zee. Ook bij hen vraagt hij een aanbetaling. Die betalen ze. Kroes betaalt 12.000 euro en Zelissen 11.500 maar bij beide komt H. nooit meer opdagen.

    Tot op de dag van vandaag wachten minstens 10 gedupeerden, die bij elkaar bijna 85.000 euro hebben betaald, op hun dakpannen. Het enige dat ze kregen is ellende op hun dak. H. heeft ze letterlijk in de kou laten zitten.

    Eigen versie verhaal

    Als we Paul H. confronteren met de verhalen van de gedupeerden, heeft hij zijn eigen versie. Volgens hem is bij de meesten het werk voor 75%  afgemaakt. En voor de rest moeten de gedupeerden niet bij hem zijn, maar bij zijn advocaat. Die zou zijn zaken oplossen. De gedupeerden zijn het er niet mee eens. Ze zijn met H. in zee gegaan. Hij moet de dakpannen leveren, niet zijn advocaat. En als die er al zou zijn, dan horen de gedupeerden niks van die advocaat. 

  • Ook interessant