Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Op Doorreis

    Op Doorreis

    Een voormalig crematoriummedewerker uit Enschede bekeert zich in 1999 tot een orthodox christelijk geloof. Hij begint in dat jaar met zijn vrouw bedrijf Op Doorreis, een uitvaartorganisatie die haar klanten belooft dat ze voor eeuwig begraven blijven, zonder dat er kans is op crematie of voortijdige grafruiming. Volgens Op Doorreis staat het zo in de bijbel. Hun spirituele belofte slaat aan. 1200 gereformeerden, pinkstergemeente leden en andere orthodox christenen geven hun begrafenis in handen van Op Doorreis.

    De meeste van deze gezinnen zijn verzekerd bij een reguliere verzekeringsmaatschappij met Op Doorreis als bemiddelaar. Het stel krijgt hiervoor een klein bemiddelingspercentage. Maar er zijn ook klanten die vanwege hun leeftijd niet in aanmerking komen voor een uitvaartverzekering. Zo'n 30 gezinnen betalen het geld van hun uitvaart vooruit in een deposito dat door Op Doorreis beheerd wordt. 

    Boete

    In 2009 wordt het christelijk echtpaar door Autoriteit Financiële Markten op de vingers getikt voor het bemiddelen van verzekeringen zonder vergunning. Op Doorreis deed zich voor als verzekeraar en veel van de klanten hadden niet door dat het stel slechts een tussenpersoon was: Op Doorreis laat zich per direct betalen, in plaats van door te geven aan de verzekering. Aan AFM laat Op Doorreis weten dat ze blut zijn. AFM verlaagt haar boete van € 96.000,- naar € 6000,-.

    Na de boete stuurt Op Doorreis tot twee keer toe een brief aan haar klanten dat het deposito-bedrag voor de begrafenis niet meer toereikend is. Ze verzoekt aan al haar klanten om geld bij te storten. Sommigen doen dat. Intussen verbreedt Op Doorreis haar werkzaamheden: behalve uitvaartverzekeringen proberen ze ook andere assurantiën en hypotheken aan hun klantenbestand te slijten. Een geloofsgenoot uit de gemeenschap waar het christelijke stel ter kerke gaat wordt aangetrokken om dit waar te maken. Deze jongen moet eerst de daarvoor de benodigde papieren halen en deze beoogde productverbreding waarmaken. Dat lukt niet. De jonge man stopt er mee als zijn loon maandenlang onbetaald blijft. Hij zit sindsdien overspannen thuis. 

    Wanbetalen

    Intussen wordt er flink gesnoept van de deposito gelden. Begrafenissen worden sinds 2012 niet meer betaald. Verzekeraars willen niet meer samenwerken met Op Doorreis. Het stel moet in 2013 zelf de begrafenissen verzorgen en dat gaat niet soepel volgens verschillende uitvaartcentra in het land. Daarnaast misbruikt het stel een jaar lang het persoonsgebonden budget van een man uit de regio Zwolle. Huur van het kantoor en van leaseauto's blijven onbetaald.

    Faillissement

    Het christelijk echtpaar probeert zo lang mogelijk de boot af te houden met loze beloftes. Zo krijgt cliënt Ans Wiegman te horen dat haar geld bewaard zal worden voor haar kinderen. Mevrouw Wiegman meldt namelijk dat zij haar lichaam ter beschikking aan de wetenschap zal stellen en er dus geen begrafenis nodig is. Er is geen sprake van dat het deposito zal worden terug gestort.

    Ook Harry Duismann wacht wekenlang op antwoord. Na het overlijden van zijn stiefvader vraagt hij telkens tevergeefs om uitkering van het deposito. Als antwoord krijgt hij steeds e-mails met verschillende smoezen. Na zeven weken schrijft Harry Duismann een aangetekende brief waarin hij Op Doorreis in gebreke stelt en juridische stappen aankondigt. Het antwoord op deze brief komt als donderslag bij heldere hemel voor de verzekerden: Op Doorreis is failliet.

    Tegen de curator beweert het stel dat ze hun klanten op de hoogte zullen stellen, maar de meeste mensen moeten het uit de krant vernemen. Op de website staat geen enkele melding van het faillissement. Het echtpaar vertrekt uit de riante boerderij die ze huurden. Er staat ettelijke maanden huurschuld uit. De telefoon wordt niet opgenomen. De curator telt 320.000,- schuld, waarvan 240.000,- aan depositogelden van de Stichting Derdengelden. Daarnaast staat er circa 80.000,- euro aan onbetaalde rekeningen uit.

    Als Opgelicht?! de man van het echtpaar telefonisch te pakken krijgt, wil deze niet reageren. Hij geeft toe niet bereikbaar te zijn voor zijn klanten.

    Volgens de man heeft hij in overleg met zijn vrouw besloten de afwikkeling van het faillissement 'op een andere manier af te wikkelen'. Welke manier dat is, wil hij niet vertellen.

    In de reportage van Op Doorreis zijn beelden van Silochurch te Enschede getoond. Het bestuur van Op Doorreis is vaste bezoeker van deze kerk.

    Op verzoek van de Christelijke Gemeente Nederland, eigenaar van het pand, willen wij benadrukken dat de organisatie Christelijke Gemeente Nederland geen verbinding heeft met de activiteiten van Op Doorreis.

  • Ook interessant