Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Nigeriaanse internetfraude

    Nigeriaanse internetfraude

    Shoppen op internet is inmiddels net zo normaal geworden als brood kopen bij de bakker. Dagelijks maken miljoenen mensen gebruik van webshops en van sites als marktplaats en speurders om spullen te kopen of verkopen. Helaas is dat niet zonder risico. Nog te vaak ontvangt de Opgelicht?! redactie reacties van kijkers die de dupe zijn geworden van oplichting op het internet. Daarbij kan het gaan om iets kleins als valse concertkaarten, maar ook om grote aankopen, zoals bijvoorbeeld een auto of een boot die na betaling niet blijken te bestaan.

    Digitale struikrovers steeds professioneler

    Achter dit soort oplichting zitten vaak grote fraudenetwerken die vooral vanuit West-Afrika en Oost-Europa opereren. Waren frauduleuze mailtjes voorheen nog vrij gemakkelijk te herkennen aan bijvoorbeeld het slechte taalgebruik, tegenwoordig is het onderscheid tussen goed- en kwaadwillend niet zo makkelijk meer te maken. De digitale struikrovers worden steeds professioneler en zijn in staat om vrijwel onherkenbaar mee te liften op grote merken, zoals bijvoorbeeld de koeriersbedrijven TNT en DHL, maar ook op betaaldiensten als Paypal die, ironisch genoeg, juist in het leven zijn geroepen om het betalen via internet veiliger te maken.Paypal fraudeIn de uitzending van 16 maart besteden we aandacht een voorbeeld van zo'n geval van Paypal fraude.

    We praten met Harry Lensen, muziekfanaat en huiskamer-DJ. Wanneer hij in december wat apparatuur wil verkopen, wordt hij benaderd door een Nigeriaanse koper die zijn vraagprijs zonder morren wil betalen. De twee komen overeen om de betaling via Paypal te laten verlopen, in principe een makkelijke, snelle en veilige manier om via het web ged over te maken. Het systeem werkt als volgt: zowel de koper als verkoper koppelen een bankrekening of creditcard aan hun Paypal-account. De koper maakt geld over van zijn bankrekening naar zijn Paypal rekening en geeft Paypal de opdracht het aankoopbedrag over te maken naar de account van de verkoper. Die maakt het geld weer over naar zijn bankrekening en verstuurt de spullen. Geen kosten, geen vertraging en geen rondslingerende betaalgegevens. Bovendien ben je als koper verzekerd tegen fraude, net als bij een creditcard.

    Vertrouwen wekken

    De oplichter wekt dus vertrouwen door inderdaad een overboeking klaar te zetten. Vanaf hier begint de daadwerkelijke fraude. Via een professioneel ogend mailtje, ogenschijnlijk afkomstig van Paypal, wordt Harry aangespoord de apparatuur op de post te doen, waarna het volledige bedrag vrij zal worden gemaakt, een soort gelijk oversteken. Op het allerlaatste moment krijgt Harry echter argwaan wanneer hij een kleine spelfout in de mail ziet staan. Hij neemt contact op met Paypal die hem meteen waarschuwt niets te ondernemen.

    Frauduleuze mails

    Dennis van Allemeersch, countrymanager van Paypal Benelux, ziet dit soort voorbeelden vrijwel dagelijks voorbij komen en waarschuwt nog eens voor onvoorzichtig webshoppen. Het voorbeeld van Harry laat volgens hem zien dat dit soort fraudeurs feilloos de mazen in het systeem weten te vinden. Paypal roept daarom gebruikers op misbruik zo snel mogelijk te melden. Als u een frauduleuze e-mail meent te hebben ontvangen, stuurt u de e-mail door, inclusief de kopregel, naar spoof[at]paypal[dot]com en verwijder de e-mail daarna uit uw postvak. Klik nooit op links of bijlagen in een verdacht e-mailbericht.

  • Ook interessant