Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Merlijn Budgetbeheer – Nils S.

    Merlijn Budgetbeheer – Nils S.

    Je zit tot over je oren in de schulden. Je kunt niet terecht bij de gemeente, waar dan wel? Je ziet het niet meer zitten, de schulden worden met het verstrijken van de dagen steeds hoger en je raakt in paniek. Iedere keer als de brievenbus rammelt, kan er weer een nare brief liggen, en iedere keer als er wordt aangebeld, staat er iemand voor de deur die geld van je wil. Dus ga je het internet op voor hulp. Dan zie je de site van Merlijn Budgetbeheer.

    Merlijn stuurt voor de intake een jongeman naar je toe. Of de eigenaar Nils S. komt zelf. Ze zien er volgens de gedupeerden professioneel uit: hebben een laptop en mobiel printertje bij zich en hebben snel de situatie in kaart. Dan maken ze een overeenkomst waarbij wordt bepaald hoeveel je van je inkomsten moet afdragen om schulden in te gaan lossen. Het eerste wat het bedrijf doet, is de paniek bij de mensen wegnemen: stuur al je post ongeopend naar ons door. En open een nieuwe bankrekening, laat je loon daarop binnenkomen en geef de pas, de digi-reader en de codes aan ons.

    Niets afbetaald

    De eerste maand willen de meeste mensen rust aan hun hoofd en hebben ze er geen erg in dat er niets gebeurt. Merlijn Budgetbeheer zorgt er voor dat in ieder geval één acute openstaande rekening wordt betaald zodat de gedupeerde geen argwaan krijgt. De meesten krijgen na drie maanden weer schuldeisers op de stoep. En dan zien zij dat er niets gebeurt. Willen ze verhaal halen, geeft het bedrijf Merlijn niet thuis. Niet via de telefoon of via de mail.

    Heel af en toe nemen twee medewerkers wél de telefoon op. Beiden staan bellers onbeleefd te woord. Ze schepen mensen af met: het is je eigen schuld en je bent niet de enige die we moeten helpen. S. duikt weg en is onbereikbaar, behalve als het om nieuwe klanten gaat. Na een tijdje komt er ook een rekening voor het intake-gesprek van 400 a 500 euro. Die kosten waren van te voren niet gemeld.

    Wanhoop

    Bij Opgelicht?! komen de mailtjes van wanhopige mensen binnen. Met uiteindelijk dertien van hen spreken we intensief verder. Die dertien gevallen zijn in totaal al goed voor een schade van 110-duizend euro. Bijvoorbeeld Ruud, die boetes en abonnementen niet meer kon betalen en zijn schuld van ruim vierduizend naar vijfduizend euro zag gaan. Of neem het verhaal van Nicolette. Ze kampte met een ernstige verslaving en zag bovenop alle problemen haar schuld van tienduizend naar twintigduizend euro gaan. Haar ouders hadden haar willen helpen en hebben Nicolette aangemeld bij Merlijn Budgetbeheer.

    Ook in het geval van Steven liepen de problemen snel op. Op zijn naam stonden diverse telefoonabonnementen, andere abonnementen zoals dat van een sportschool en hij moest meubels kopen omdat hij op zichzelf ging wonen. De teller stond op achtduizend euro, en in oktober vorig jaar besloot hij dat het zo niet langer ging. Hij ging op internet hulp zoeken en vond Merlijn Budgetbeheer. Na het bezoek van S. was hij er heilig van overtuigd dat het goed ging komen. De stress van betalen werd hem uit handen genomen en hij kon zich richten op zijn werk om weer inkomsten te kunnen genereren. Maar volgens Steven bleek het een nachtmerrie: na eindeloos geprobeerd te hebben contact te krijgen met het bedrijf, liet Steven een familielid bellen. Er bleek niets afgelost. Gelukkig hadden schuldeisers begrip voor de oplichting en kon Steven met de meesten een goede afbetalingsregeling treffen. Echter, toen was de schuld al opgelopen tot twaalfduizend euro. 

    Blokkeren

    Waar het geld is gebleven, is voor de meesten een raadsel. Ze blokkeren direct de nieuw geopende rekening.  In sommige gevallen ging geld rechtstreeks naar de rekening van eigenaar S. zelf. De voormalige klanten van Merlijn Budgetbeheer zitten met de handen in het haar: ze hebben nu een nog hogere schuld dan de schuld waarvoor zij in eerste instantie hulp zochten.

    Inmiddels is bekend dat S. de site van Merlijn Budgetbeheer heeft stilgezet, maar dat hij een nieuwe heeft geopend: Budgetbeheer4you.nl.

    Natuurlijk heeft Opgelicht?! contact gezocht met Nils S.. Via mail, telefoon en persoonlijke ontmoetingen is er geprobeerd met hem hierover te praten. S. weigert zelf iedere vorm van contact en wil niet voor de camera reageren.

    Foto: Shutterstock

    Reacties (0)

    Op de Opgelicht?! website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

  • Ook interessant