Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Limousineservice Vivek Cieremans

    Limousineservice Vivek Cieremans

    Een trouwerij, een sweet sixteen, het afscheid van groep 8, een vrijgezellenfeest of een diploma uitreiking. Stuk voor stuk bijzondere dagen die zich lenen voor een feestelijke dag. En hoe kan je zo’n bijzondere dag nog meer glans geven? Door je te laten vervoeren in een fraaie limousine. Het internet afspeurend zijn er diverse aanbieders die limousines verhuren, maar 1 springt er toch wel uit. Als je een goedkope limousine middels Google zoekt, is de kans groot dat je op de site www.voordeligstelimousineservice.nl terecht komt.

    Vivek Cieremans, de eigenaar van bovenstaande website, pretendeert dé all-inclusive limousinespecialist van Nederland te zijn. Op de website wordt aangegeven dat er geen verborgen kosten (achteraf) in rekening worden gebracht. Service, persoonlijkheid en glamour staan hoog in het vaandel. En van een beetje media-aandacht is hij ook niet vies.

    Stroom van klachten

    Ondanks alle pracht en praal en de scherpe tarieven stromen de klachten binnen op de redactie van Opgelicht?!. De klachten variëren, maar Opgelicht?! ontvangt hoofdzakelijk klachten over het niet terugstorten van de borg. Ook op de site van klacht.nl, zijn er diverse mensen te vinden die klagen over de 100 euro borg. De rit zelf verloopt doorgaans naar wens, maar klanten houden een nare smaak aan het tochtje over. Opgelicht?! besluit om in het leven te duiken van deze man die zich met de prachtig verlengde wagens laat zien in de wereld van glitter en glamour.

    Wirwar van bedrijven

    Hij blijkt al enkele jaren actief te zijn in de limousine branche. De eerste klacht over de verhuurder dateert uit 2013. In de kamer van koophandel vinden we een wirwar aan niet-bestaande handelsnamen en bedrijven. Royal VIP Service, A Limo 4U, Royal Limousine Service, Limousine Service VC en de Voordeligste limousine passeren de revue. Opgelicht?! stuit nu alleen nog op een vereniging in kracht- en vechtsport en de stichting 'Een Mooie Dag'. Tegen die laatste loopt bij de KvK een onderzoek.

    Gele kentekenplaten

    Maar er vallen ons nog meer dingen op. Zo is de limousine voorzien van gele kentekenplaten. Niet de blauwe zoals alle normale taxi’s hebben. Cieremans beheert een stichting en in dat kader betalen de klanten slechts een schadevergoeding. Daarom hoeft hij ook geen taxivergunning te bezitten, terwijl hij wel een commercieel tarief rekent. Koninklijk Nederlands Vervoer is van mening dat de heer Cieremans hier geen gelijk in heeft. En wel degelijk een taxivergunning zou moeten bezitten. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de instantie die de naleving van de wet- en regelgeving bewaakt en stimuleert, heeft inmiddels een onderzoek naar Cieremans ingesteld.

    Overigens hebben niet alle vervoerders blauwe kentekenplaten nodig. Er is namelijk een uitzondering die te vinden is in het artikel 2 lid 5 van de Wet Persoonsvervoer 2000. Als de huur van een limousine met chauffeur niet hoger is dat de reële gebruikskosten, dan heeft een chauffeur geen taxivergunning nodig. Bijvoorbeeld voor trouw- en rouwverkeer. Indien de limousine gehuurd word om een bedrijf uit te voeren of een beroep (limousine chauffeur) uit te oefenen, heeft de verhuurder een taxivergunning nodig.

    Ondoorzichtige voorwaarden

    Verder zijn de voorwaarden ondoorzichtig. Zo rekent hij voor vingervlekken 23,75 euro, een stoep oprijden kost 25 euro extra en als je een bepaalde wettelijk toegestane snelheid wilt rijden, kost het 25 of zelfs 50 euro extra. Ook is het onduidelijk met wie men met te maken heeft. Zo heb je de ene keer Vivek Cieremans aan de lijn, de andere keer Martin de Jong en de heer Dammers.. Of is dit misschien één en dezelfde persoon?

    Er lijkt dus van alles te rammelen aan de bedrijfsvoering van Cieremans. Opgelicht?! neemt de proef op de som en waagt ook een ritje.

    Reactie

    Vlak voor de uitzending heeft de heer Cieremans nog een mail gestuurd aan de redactie. Hij bevestigt dat er mensen zijn die hun borg nog niet (helemaal) terug hebben gekregen.

    Echter daar zou hij een gegronde redenen voor hebben. Daarover zegt Vivek het volgende:

    • 'Regelmatig worden wij benaderd door mensen die de limousine service goedkoper willen hebben, dan maken wij afspraken, dat ze via div. media kanalen reclame voor ons maken en dan recht hebben op een (hoge) karting. Helaas komt het regelmatig voor dat er een groot gedeelte na het leveren van de dienst zich NIET aan deze afspraken houd en daarom wordt de borg verrekend, dan wel niet terug betaald.
    • Een ander iets kan zijn, dat ze niet de gevraagde gegevens aanleveren die wij eïssen, dan wel niet de echte/juiste gegevens, in beide gevallen mogen wij de borg nog niet terug storten totdat wij in het bezit zijn van de juist gegevens. (Zodra wij natuurlijk in het bezit zijn van deze gegeven, wordt de borg via onze algemene voorwaarde direct terug gestort.
    • Ook staan er mensen op waar de limousine service wegens overmacht niet heeft kunnen doorgaan. Wij hebben destijds een alternatief voorstel gedaan, waar dan mee akkoord wordt gegaan, en uiteindelijk niet. Ook hierover hebben wij regels in onze algemene voorwaarde staan. Wat betreft het bedrag dat dan zou worden terug gestort. Aangezien ze hier niet mee akkoord zijn gegaan is er nog geen betaling door ons gedaan.
    • Uiteraard zijn er mensen waarbij er schade of andere kosten tijdens de rit is ontstaan. Die hebben uiteraard ook geen recht op terug gaven van de borg.
    • Wij zullen niet ontkennen, dat er enkele mensen zijn die onterecht hun borg nog niet hebben terug gekregen i.v.m. achterstallige administratieve handelingen,  maar dat is op 1 hand te tellen en zullen dit per omgaande proberen op te lossen.'

    Tijdlijn

    Toon:
    • alle
    • Uitzending
    • Nieuws

    Reacties (0)

    Op de Opgelicht?! website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

  • Ook interessant