Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Heinrich B.

    Heinrich B.

    Heinrich ‘George Edward’ B. (25-05-1982) pakt wat ‘ ie pakken kan. Hoe hij het voor elkaar krijgt een relatie met verscheidene vrouwen te onderhouden, is ons een raadsel. Echter, het blijft niet bij vrouwen. Ook zet hij auto’s op andermans naam en leent B. her en der geld. Het geleende geld betaalt hij nooit terug.

    Het afgelopen jaar zijn er tenminste vier kinderen van Heinrich geboren, bij verschillende vrouwen. De uitdrukking: ‘in ieder stadje een ander schatje’ lijkt hem op het lijf geschreven, hij zoekt zijn liefdesslachtoffers verspreid over het hele land.

    Op de redactie van TROS Opgelicht?! zijn zeker vijftien namen bekend van vrouwen die denken dat ze het afgelopen jaar een exclusieve amoureuze relatie met Heinrich B. hebben. Daar Heinrich voor zijn werk vaak van huis is, vermoeden de vrouwen niet dat hij gewoon bij een andere vrouw in bed kruipt.  Bij alle vrouwen hangt B. het verhaal op dat hij mede-eigenaar is van een goedlopend transportbedrijf. Met een compagnon rijdt hij bestellingen voor een grote Zweedse meubelfabrikant.

    De redactie neemt contact op met B.s partner, die inderdaad bevestigt dat hij op 21 augustus 2012 met B. in zee is gegaan. Echter, zodra hij er achter kwam dat B. de zakelijke rekening voornamelijk privé gebruikte, heeft hij de samenwerking stopgezet om alleen verder te gaan. Hoewel de compagnon meerdere malen contact heeft gezocht met B., liet die zich niet meer horen. Schade ongeveer € 4000,-

    Eind oktober zoeken vier vrouwen contact met de redactie van TROS Opgelicht?! Zij spreken allen hun zorgen uit over de praktijken van Heinrich. Zij zijn er kort daarvoor achter gekomen dat ze niet het alleenrecht hebben op Heinrich. De vrouwen zijn met elkaar in contact gekomen nadat één van hen in zijn telefoon heeft gekeken. Ze ziet tal van persoonlijke berichten en foto’s van andere vrouwen. Wat blijkt: in 2012  zijn er sowieso 4 kinderen geboren bij verschillende vrouwen, een andere vrouw heeft in 2012 een miskraam gehad en één vrouw verwacht in de zomer van 2013 een kind van Heinrich.

    De vier vrouwen vertellen Heinrich allemaal  dat ze zwanger van hem zijn. Telkens reageert hij enthousiast en verzekert hen dat hij bij hen blijft als ze het kind houden. Hier blijkt niets van waar. De toekomstige vader laat zich amper zien; steeds vaker blijft hij steeds langer weg.

    Om de vrouwen compleet in te palmen, stelt B. hen helemaal op hun gemak en zegt precies de juiste dingen die een vrouw wil horen. Hij behandelt ze als prinsesjes. Van meet af aan laat hij doorschemeren dat hij kinderen met de vrouwen wil. Hij stuurt erop aan dat de vrouwen stoppen met de pil. Hij gaat zelfs zover dat hij bij enkele vrouwen de pil uit het raam gooit en dreigt om dat ook met de rest van de voorraad te doen. Ook vraagt hij vaak om geld, telkens heeft ‘ie wel een andere smoes waarom hij ‘even geen geld heeft’.

    Ook zetten bijna alle vrouwen van Heinrich wel een auto op hun naam, zonder hierbij de gevolgen te realiseren. Zo gezegd ‘ voor een dagje ofzo’, maar in werkelijkheid rijdt Heinrich rond in de onverzekerde auto’s en wordt hij geflitst wegens te hard rijden. De boetes komen op naam van de vrouwen.

    Ook leent Heinrich geld van de vrouwen, laat hen grote leningen afsluiten. Telkens belooft hij de bedragen terug te betalen. Zover komt het echter nooit.

    Andwello Watson en Paola Laclé zijn erin geluisd omdat Heinrich zeg dat hij hun auto wel kan maken. Andwello kent Heinrich via via en brengt zijn Mazda 323 bij hem. Voor weinig kan Heinrich zijn auto maken. Echter een jaar later en € 2500,- armer is de auto van Andwello rijp voor de sloop. De auto wordt nooit gemaakt, maar gebruikt voor onderdelen.

    Paola Laclé heeft kortstondig een relatie met Heinrich. Toen ze hem vertelde dat haar auto kapot was, had Heinrich dé oplossing; hij zou de auto maken. Als ze hem €250 euro geeft voor de takelwagen, en wat geld voor de reparatie, zorgt hij dat de auto het weer doet. Maar ook hier slaat Heinrich een slaatje uit. Hij geeft aan dat de auto niet meer te maken is. Wel weet hij een adresje die de auto voor 400 euro wil overkopen. Laclé gaat akkoord, maar het vrijwaringsbericht laat lang op zich wachten. Na het nodige speurwerk komt ze erachter dat de auto voor veel meer is verkocht aan een handelaar. Het geld ziet ze nooit.

    We hebben ook het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) om een reactie gevraagd n.a.v. het op naam zetten van auto’s. De vrouwen van B. realiseerden zich niet welke risico’s het met zich meebrengt om een auto ‘eventjes’ op je naam te hebben staan, zonder dat je de auto in je bezit hebt.

    De kentekenhouder is verantwoordelijk voor de volgende drie verplichtingen:

    1.    APK

    2.    Verzekeringsplicht

    3.    Houderschapsbelastingplicht (wegenbelasting)

    Indien niet aan deze verplichtingen wordt voldaan kan de kentekenhouder hier boetes via registercontroles van de RDW  voor krijgen en/of het voertuig kan in beslag worden genomen.

    De kentekenhouder is aansprakelijk voor alle overtredingen die met het voertuig gepleegd worden, zoals parkeerboetes, snelheidsovertredingen, rijden door rood licht en alle overige verkeersovertredingen.

    Indien er criminele activiteiten met het voertuig gepleegd worden kan de kentekenhouder aansprakelijk gesteld worden. Dit geldt ook voor eventuele schades die met het voertuig gereden worden. De kentekenhouder is immers niet de regelmatige bestuurder.

  • Ook interessant