Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • D.v.I.

    D.v.I.

    Hij wordt ook wel de schurk van Urk genoemd. D.v.I. lijkt het heel normaal te vinden om bedrijven op te starten, mensen in te huren en dan vervolgens niet te betalen. Opgelicht?! spreekt mensen die vanaf 2013 te maken hebben gehad met D.

    D. begint de Informatiekrant. Met de Informatiekrant brengt hij verschillende lifestyle blaadjes uit en begint hij ondernemersbeurzen. Hij huurt ontwerpers, standhouders en bezorgers in. Echter, betalen doet hij niet. Wanneer iemand hem aanspreekt op zijn betaalgedrag, komt hij keer op keer met hetzelfde praatje. De strekking luidt: 'jullie hebben geen goed werk geleverd, jullie moeten mij nog betalen en pas maar op, want ik kan heel goedkoop procederen'. Dreigen gaat D.v.I. makkelijk af.

    Andere bedrijven

    Dat merken ook de werknemers van de daaropvolgende bedrijven van D.v.I. Hij begint onder andere het bedrijf Outbound Verkoop, maar ook Viewtopay en URConnected. Het is een wirwar aan bedrijfjes, die eigenlijk allemaal hetzelfde product op de markt moeten brengen. Dit zijn de zogenaamde I-beacons. I-beacons zijn kastjes die een ondernemer bij zijn bedrijf kan ophangen. Vervolgens kunnen langslopende consumenten reclame van dit bedrijf op hun telefoon krijgen. Ook worden verschillende apps ontwikkelt, waarmee je bijvoorbeeld in een museum extra informatie kunt krijgen via je telefoon. 

    De ideeën lijken mooi en D. vindt een investeerder die hier een hoop geld in wilt steken. Al snel neemt hij heel veel personeel aan en heeft hij zo’n 20 man rondlopen. Dit is veel te veel personeel voor een beginnend bedrijfje. Al snel beginnen de salarissen niet goed uitbetaald te worden. En ook de mensen die de producten ontwikkelen, blijven maar wachten op hun geld.

    Klachten

    Zo ook Marchel en Robert Veneman. Robert kent D. al sinds zijn tijd bij de Informatiekrant. D. belooft dat de twee aandelen in het bedrijf zullen krijgen, maar elke keer komt hier iets tussen. Robert en Marchel ontwikkelen mede de software voor de apps en de I-beacons en werken hier jaren hard aan. Toch vindt D. het niet nodig om hun facturen te betalen. Daarnaast komt hij de belofte om hen tot medeaandeelhouders te promoveren, ook niet na.

    Het personeel en de ontwikkelaars beginnen te steigeren, ze willen eerst geld zien voordat ze verder gaan. D. blijft maar zeggen dat het goedkomt en begint ondertussen zelfs een callcenter voor visueel gehandicapten. D. komt zelfs in het programma Geloof en een hoop liefde van de EO, waarin hij aangeeft het centrum op te zetten vanuit een goed hart. Daarnaast natuurlijk ook vanuit zijn ondernemersinstinct. 

    Faillissement Callcenter

    De visueel gehandicapte Maaike Koopman is dolblij dat ze haar eerste baantje heeft. Ze doet vijf maanden lang hard haar best om samen met haar collega’s klanten binnen te halen voor D., maar de visueel gehandicapte krijgen geen cent. Ondertussen krijgt de investeerder door dat D. erg laks is met betalen en trekt de stekker eruit. D. gaat opnieuw failliet en iedereen likt zijn wonden. 

    D. is bereid om met Opgelicht?! te praten en komt naar Hilversum toe. Hij vindt het 'allemaal heel erg verschrikkelijk, maar het kan nou eenmaal gebeuren dat een bv failliet gaat'. Na het gesprek krijgt Opgelicht?! nog veel mailtjes van D. dat mensen een complot tegen hem aan het smeden zijn. Opgelicht?! hoopt dat D. zijn lesje heeft geleerd en voortaan iets beter nadenkt voordat hij weer een nieuw bedrijf opstart waarmee hij mensen dupeert.

    Tijdlijn

    Toon:
    • alle
    • Nieuws

    Reacties (0)

    Op de Opgelicht?! website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

  • Ook interessant