Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Dennis S.

    Dennis S.

    Veel jongeren voelen zich opgelicht door de webshop van Dennis S. waar ze een pet, hoodie, muts, trui of shirt bestelden. Ze betaalden voor het product, maar de levering bleef uit. En het geld? Dat is verdwenen.

    'Ik ben niet perfect. Ik ben mezelf. Ik ben wie ik ben. Ik ben niet volmaakt, maar zo ben ik. Ik maak fouten, maar ik ben wie ik wil zijn. En wat jij er van vindt, kan me niets schelen.'

    'Ik ben zo druk met niets doen dat ik gewoon geen tijd meer heb voor andere dingen.'

    Beide spreuken zijn geschreven door Dennis S.. Zijn rake teksten zijn populair onder jongeren. Dit levert hem vele volgers op Facebook op. Elke dag slingert hij een nieuwe spreuk de wereld in. Dennis krijgt hier zoveel reacties op, dat hij in 2016 besluit een eigen merchandise op te zetten: STRBND.com.

    De webshop

    In de van webshop S. kun je petten, hoodies, mutsen, truien en t-shirts bestellen met teksten of losse woorden. Blondie, Brownie, Draak, Kleintje; de producten vinden gretig aftrek. Dennis promoot zijn producten zowel op zijn site als op Facebook. Hij verkoopt een trui en een pet als combideal met een leuke korting.

    Klachten

    Veel jongeren plaatsten sinds de zomer van 2016 een bestelling bij S.. In het begin loopt de webshop goed, maar in het najaar van dat jaar komen bij Opgelicht?! de eerste klachten binnen. Kopers klagen over de levertijd. Bij het plaatsen van de bestelling wordt gesproken over een levertijd van 2-3 weken, maar dit loopt al snel op tot 6-8 weken. Na die tijd hebben veel mensen nog steeds niets ontvangen. Klanten die vragen naar de status van hun bestelling krijgen de ene smoes na de andere te horen. 'Ik ben een eenmanszaak, kan de grote vraag niet aan', 'we hopen uw bestelling volgende week binnen te krijgen', 'de levertijd is langer dan gewenst, we sturen u als compensatie een gratis zonnebril', 'de shirts komen over een paar weken binnen, wilt u daar op wachten?'. Maar de antwoorden die Dennis geeft, komt hij ook niet na. Ook al belooft hij dat de levering een week later binnenkomt, men krijgt niets bezorgd. Dennis wordt met de week ongeloofwaardiger.

    Geen geld

    Toch blijft de webshop open. Maandelijks komen er op de redactie nieuwe klachten binnen. Tientallen klanten hebben na een wachttijd van 60 dagen hun bestelling geannuleerd en hun geld teruggeëist. Ondanks de vele beloften dat het geld wordt teruggestort, wordt er geen geld bijgeschreven. Dennis laat keer op keer weten dat men op de spoedlijst voor terugbetaling staat, maar geld zien de klanten niet.

    Onderzoek

    In het voorjaar van 2017 zoekt Opgelicht?! al eens contact met Dennis S., met het verzoek de vele klachten op te lossen. Voor een deel van de klanten wordt het opgelost, maar anderen staan nog steeds met lege handen. En de klachten blijven binnenstromen. De webshop staat dan nog steeds online. Daarom kan de redactie niets anders doen dan ook deze klachten onder de loep te nemen.

    Reactie

    Dennis post in augustus een verklaring op zijn site:

    OPENHEID VAN ZAKEN

    Geplaatst op 1 Augustus 2017

    Op dit moment verspreiden zich veel roddels, praatjes etc. Allereerst wil ik even zeggen dat het niet mijn intentie of bedoeling is om mensen op te lichten. Ik wil leuke producten aanbieden voor een schappelijke prijs en met mooie kortingen. Om duidelijkheid te geven in de situatie heb ik besloten openheid van zaken te geven.

    Beste klanten,

    Wat begon als hobby is volledig uit de hand gelopen en zijn er duizenden bestellingen binnen gekomen. Als eenmanszaak is dit veel werk en moeilijk om hierin overzicht te houden. Elke cent die binnen komt is gestoken in het opstarten van producties en andere kosten die komen kijken bij het starten van een bedrijf. Natuurlijk wil ik, iedereen netjes terugbetalen, maar het merendeel van het geld zit nu in de productie. Uiteraard krijgt ook iedereen zijn geld terug of zijn bestelde product(en) geleverd, alleen zit hier op dit moment een wachttijd op. Hiervoor wil ik, persoonlijk, mijn oprechte excuses aanbieden. Ik wil daarom ook vragen, iedereen die al een geruime tijd wacht op het geld van zijn of haar annulering, contact met mij op te nemen. Ik zal omdat jullie al zo lang wachten gratis zonnebrillen opsturen als je deze wenst te ontvangen.

    Ook ik zou graag willen dat alles netjes verloopt, en dat iedereen netjes en op tijd zijn of haar geld terug krijgt. Helaas gaat dit nu niet zoals ik en jullie zouden willen maar ik zal mij tot de laatste cent en levering inzetten om iedereen te geven waar ze recht op hebben. Ik ben alleen en werk zo hard mogelijk om iedereen te woord te staan. Ik krijg soms hulp van mijn vrienden, maar voor de rest doe ik vrijwel alles alleen. Ik hoop met deze openheid begrip te krijgen, en iets positievere berichten te krijgen. Ik doe alles voor jullie, want klant is koning. Het gaat alleen even duren voordat jullie het geld terug krijgen maar ik doe wat binnen mijn macht ligt om het zo snel mogelijk te regelen.

    Ook alle producten worden geleverd, zo hebben we deze maand al een grote zending gedaan. We zullen ook de verkopen tijdelijk op stop zetten totdat iedereen netjes het geld of de producten heeft gekregen.

    Nogmaals: Mijn oprechte excuses dat alles zo lang duurt, en ik hoop samen tot een goede oplossing te komen. Wil jij de gratis zonnebrillen al ontvangen omdat je zolang wacht? Stuur dan even een reactie op deze mail. Ik probeer jullie binnen 5 werkdagen te woord te staan, wegens drukte kan dit nu iets langer duren.

    Dennis S.

    Dennis meldt in zijn verklaring dat iedereen zijn product alsnog geleverd krijgt. Is de bestelling inmiddels geannuleerd, dan wordt het geld teruggestort. Elke klant die nog wacht, krijgt als tegemoetkoming een gratis zonnebril toegestuurd. En wat nog belangrijker is: Dennis schrijft dat hij de verkoop tijdelijk stop zal zetten totdat iedereen netjes het geld of de producten heeft binnengekregen. Dat klinkt veelbelovend.

    Volgens Dennis zal de website per 1 augustus van dit jaar dicht zijn. Maar niets blijkt minder waar. De verkoop gaat gewoon door. Zelfs in de tijd waarin de website eigenlijk niet meer in gebruik zou zijn. En de klachten blijven binnenkomen. Iedereen betaalt netjes, maar ontvangt niets.

    De proef op de som

    Als Opgelicht?! zelf de proef op de som neemt, kan er een pet besteld worden. Het geld wordt via een iDEAL-betaling geïnd. De verkoop gaat dus gewoon door. Men betaalt, maar ontvangt niets. De klachten stapelen zich op. Dennis geeft niet thuis als er om een oplossing wordt gevraagd. Opgelicht?! gaat naar Dennis toe om tekst en uitleg te vragen. Hij vertelt dat de jongensdroom die hij had, hem boven het hoofd is gegroeid. Hij wil het goed doen en veel verkopen. Hij stelt dat hij te veel en te hoge kortingen heeft gegeven en daardoor zijn productielijn niet meer kostendekkend is. De gratis zonnebrillen die hij toegezegd heeft, kan hij ook niet meer opsturen. Dit vanwege de hoge verzendkosten. Dennis wil niet als oplichter betiteld worden. Zowel zakelijk als privé heeft hij flinke schulden. Hij ziet financieel geen uitweg meer. Zijn faillissement heeft hij al aangevraagd. Omdat hij een eenmanszaak heeft, zal hij ook privé failliet verklaart worden.

    Op de vraag waarom de webshop nog steeds online is en er nog steeds besteld kan worden, antwoordt Dennis het volgende: 'ik kan de site niet meer betalen. Daarom kan ik niet meer in het klantenbestand en kan ik dus niks meer oplossen'. Wij hebben Dennis verzocht per direct de site uit de lucht te halen om te voorkomen dat er nog meer slachtoffers worden gemaakt.

    Webshop offline

    STRBND.com is inmiddels offline. Dennis had zijn webshop echter veel eerder moeten stoppen. Hij zal, als zijn faillissement uitgesproken wordt, een curator toegewezen krijgen. Die zal de boedel gaan opnemen en kijken welke mogelijkheden er zijn om klanten schadeloos te stellen. Als er geen geld meer in het bedrijf is, dan is de kans voor de gedupeerde klanten heel klein dat ze iets van hun geld terugzien.

    Achteraf betalen

    STRBND.com was niet aangesloten bij een keurmerk. Een webwinkel mag volgens de wet niet enkel 100% vooraf een betaling eisen. Er moet ook een mogelijkheid zijn om achteraf te betalen. Ook de annuleringstermijn moet korter zijn dan 60 dagen. Lees bij een online bestelling altijd goed de voorwaarden. Door het vakje aan te vinden, ga je akkoord met de voorwaarden van de webshop. Beoordeel zelf of je deze reëel vindt. Als je niets geleverd krijgt en je ontvangt na annulering je geld niet terug, dan heb je achteraf altijd de mogelijkheid om via de rechter de koop ongedaan te maken en je geld terug te eisen.

    Tijdlijn

    Toon:
    • alle
    • Nieuws

    Reacties (0)

    Op de Opgelicht?! website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

  • Ook interessant