Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Dennis Papegaaien

    Dennis Papegaaien

    Eigenlijk zijn het groepsdieren die in de tropen moet leven, maar ja, veel mensen vinden het gezellig en willen het toch. Een papegaai thuis, te koop in de papegaaienwinkel. Maar hoe weet je nou of het dier helemaal in orde is? En wat als u een papegaai koopt die ziek is, vliegt uw geld dan letterlijk de deur uit?

    Klachten

    U denkt een beo te kopen, maar het blijkt een andere vogel te zijn. U koopt een 1-jarige papegaai maar die blijkt  al meer dan 20 jaar oud te zijn. Of u koopt tot 2 keer toe een papegaai, maar die sterft dezelfde week. Tientallen klachten staan er op internet over Dennis Papegaaien en wij gaan verhaal halen.

    Papegaaien snel dood

    De twee winkels van Dennis papegaaien in Den Haag en en Den Ilp (bij Amsterdam)  bestaan al jaren. En er is ook al jaren iets mis met de vogels die Dennis fokt en verkoopt. Veel mensen kopen hier een papegaai die al snel na aankoop doodgaan. Ze krijgen dan vaak een tegoedbon, maar er is nooit een nieuwe vogel voor deze mensen. Ze kunnen dan tegen bijbetaling wel een vogel meekrijgen die eigenlijk goedkoper is.

    Uitgehongerd

    Sati kocht in december 2007 een edelpapegaai (vrouwtje) bij Dennis voor 800 euro plus 80 euro aan verzekering. Het beestje was na 2 dagen al ziek. Ze bracht haar terug en Dennis zou haar verzorgen. Toen Sati na twee dagen Dennis belde zei hij dat het beestje was overleden. Dennis' broer Robert beweerde dat Sati het beestje uitgehongerd had. Sati wilde het beestje graag terug om het bij de dierenarts te laten onderzoeken, maar dat kon niet, het was al gecremeerd. Sati heeft in de weken daarna elke week gebeld of er al een nieuwe papegaai voor haar was, maar die was er nooit.

    Verplicht verzekerd

    Zo zijn er tientallen gedupeerden met soortgelijke verhalen. De papegaai van Coba  heeft haar 850 euro gekost. Dennis vertelt haar dat ze ook een verzekering moet afsluiten voor het beestje, voor het geval er iets zou gebeuren. Dit kost nog eens 200 euro. Zes weken later komt ze erachter dat hij veerrot heeft en is ermee terug gegaan naar Dennis. Ze was verzekerd en kreeg een nieuw beestje mee, van 1,5 jaar oud. Hier ging Coba mee akkoord, maar ze moest wel weer een nieuwe verzekering afsluiten.

    Papegaaien hebben een ringetjes om hun poot waarop het geboortejaar staat. Toen Coba een dierenarts bezocht, vertelde deze haar dat de papegaai in 1987 geboren was en dus al 20 jaar oud was! Coba belt woedend Dennis op en hij zegt dat ze "niet moet zeuren en dat het wel vaker voorkomt dat een oude ring gebruikt wordt."

    Verplichte verzekering

    Dokter Hedwich van der Horst  van het NOP Veldhoven (Nederlandse Opvang Papegaaien): "Het komt heel sporadisch voor dat er ringetjes worden gebruikt uit bijv. het jaar daarvoor. Hele oude ringen komt NIET voor. De verzekering die klanten afsluiten bij Dennis Papegaaien is dubbel. Mensen hebben sowieso al garantie als ze kunnen aantonen dat fout bij de verkoper/kweker ligt en krijgen dan hun geld terug. Ze MOETEN dan hun geld terug krijgen in tegenstelling tot wat Dennis J. doet (tegoedbon)."

    Gegarandeerd praten

    Dennis beweert in de koopovereenkomst dat al zijn papegaaien tam worden en gaan praten. Maar wij hebben van een deskundig dierenarts gehoord dat hij dat niet zo kan stellen, want je kunt nooit garanderen dat een papegaai gaat praten of tam wordt.

    Contact

    We hebben contact gezocht met Dennis Papegaaien en hebben hem vragen gesteld over zijn verzekeringsplan en werkwijze. Hieronder ziet u na een verklaring van Dennis J. onze vragen en zijn antwoorden.

    Dennis J.:

    Wanneer er door Dennis Papegaaien een vogel tegoed moet worden gegeven i.v.m. inruil/omruil, wordt er, wanneer er binnen afzienbare tijd niet de exacte leeftijd en/of soort beschikbaar is, ten allen tijde een soortgelijke vogel aangeboden! U moet weten dat er vele soorten zijn en niet altijd binnen een bepaald tijdsbestek geboren worden.

    Zo ook inzake de mensen welke bij u de klachten gemeld hebben. Zij zijn niet gewillig een andere vogel te nemen, maar ook niet geduldig genoeg wat langer te wachten op de exacte soort en/of leeftijd zoals besteld.

    Alle babyvogels worden als volgt gekweekt: Vogels leggen eieren in maart/april (21/28 dagen broedtijd), vogels worden 5 weken door ouders grootgebracht, dan worden ze nog 4 weken door Dennis Papegaaien grootgebracht. Dus de meeste baby papegaaitjes zijn in juli/augustus/september weer aanwezig, zoals besproken met al onze klanten welke wachten op een jonge vogel.

    Vragen

    Opgelicht?!: U verkoopt verzekeringen; bij wie loopt die verzekering?

    Dennis J.: Bij Dennis Papegaaien

    Opgelicht?!: U verkoopt verzekeringen die onnodig zijn, kosten 80 euro (soms andere bedragen), terwijl een consument via de wet altijd al recht heeft op garantie als kort na de aankoop een gebrek naar boven komt. Waarom doet u dat?

    Dennis J.: Wanneer de klant gebruikt maakt van de wettelijke garantie en de vogel ziek wordt of overlijdt, moet een specialist-dierenarts bepalen wat de oorzaak is of was. Deze onderzoeken en/of secties zijn minimaal vele honderden euros! Wanneer de klant de vogel verzekert, krijgt de klant bij ziek worden of overlijden een nieuw vogel, dit zonder enige tussenkomst van dierenarts wat betreft onderzoeken en/of sectie.

    Waneer zou blijken dat de klant de vogel heeft laten vallen/tegen een raam zijn nek breekt/doodgaat door verslikking (voeren met spuit) krijgt de klant bij wettelijke garantie niets! De verzekering van Dennis Papegaaien dekt volledig alles wat er ook maar kan gebeuren met een jonge papegaai.

    Tevens is de klant ook verzekerd voor noodzakelijke dierenartskosten, al eerder genoemd, deze kosten zijn bij de papegaaienartsen zeer tot heel hoog in de praktijk!

    Opgelicht?!: In uw koopovereenkomst staat dat u de klant afstand wilt laten doen van "het recht tot ontbinding van de koopovereenkomst", bijvoorbeeld als het beest ziek is. Dat kan niet, want u heeft niet het recht dat zo te stellen, omdat het in de wet bepaald is dat iemand daar geen afstand van kan doen. Waarom doet u dat?

    Dennis J.: Dit recht staat sinds 1970 vermeld in ons garantieplan, wij hebben nog nooit deze bepalingen aangehaald in enige kwestie wat betreft garantie.

    Opgelicht?!: U zegt in de koopovereenkomst dat alle papegaaien tam worden en gaan praten; wij hebben van een deskundig dierenarts gehoord dat u dat niet zo kan stellen. Je kunt nooit garanderen dat een papegaai gaat praten of tam wordt.

    Dennis J.: Wij kunnen 99% garanderen bij bepaalde soorten dat deze tam zijn en blijven en zeer goed gaan praten. Welke dierenarts heeft sinds 1970 ervaring met papegaaien?

    Maar deze garantie moet uw programma niet te letterlijk nemen, wij geven een levenslange omruilgarantie voor wat voor reden dan ook! Het gaat er hier om dat de klant de vogel bij ons terug brengt en niet in een asiel of zogenaamd opvang tehuis belandt wanneer er problemen komen, zoals: schreeuwen, gedragsstoornis of eenkennigheid. Wij plaatsen deze vogels in ons park met soortgenoten en de klant krijgt van ons een soortgelijke vogel mee om het van jongs af aan nogmaals te proberen, ieder dier reageert anders.

    Niemand koopt een dier om deze ooit weg te doen, toch!? Maar daarom zitten de asiels overvol , wij blijven zo op deze manier altijd mede verantwoordelijk voor de door ons gekweekte papegaaien, ara’s en kaketoes.

    Opgelicht?!: Waarom moet iemand die zich dan toch bij u verzekerd heeft voor evt. ziekte van een papegaai eerst contact met u opnemen? Waarom kan zo’n klant niet direct naar een dierenarts naar keuze om de ziekte vast te laten stellen, of naar de verzekeringsmaatschappij?

    Dennis J: Wanneer de vogel met spoed moet worden behandeld voor bijv. een gebroken snavel of -poot, of door te hete pap gescheurde krop, weten wij binnen 10 minuten welke papegaaienarts er per direct kan helpen. Er zijn in Nederland maar 6 goede papegaaienartsen, moet u weten.

    Meestal -en dat moet uw ''deskundige dierenarts'' kunnen beamen-, worden er door de gewone dierenartsen veelal foute diagnoses gesteld, dit omdat deze zeer kundige artsen gewoonweg te weinig papegaaien behandelen.

    Wij besparen onze klanten met deze papegaaienverzekering vele extra kosten bij de dierenarts wanneer er iets gebeurt met de vogel. Wanneer de vogel (meestal) fluitend groot wordt, is het onnodig geweest, maar dat is met alle verzekeringen natuurlijk.

    Het nemen van een papegaaien verzekering is geheel vrijblijvend en wordt niet verkocht, zoals uw programma dit noemt.

    Tijdlijn

    Toon:
    • alle
    • Uitzending
  • Ook interessant