Wij krijgen veel meldingen over een mail uit naam van telecomprovider Ziggo. Om in aanmerking te komen voor fantastische prijzen, moet je even 30 seconden nemen om een korte vragenlijst in te vullen. Is deze mail van Ziggo? Of zit er toch iets anders achter: creditcardfraude, om eens iets te noemen?
Daar kunnen we in dit geval kort over zijn: de mail is absoluut niet van Ziggo. Maar wat is er dan wel aan de hand?
De afzender van de mail heeft als naam weliswaar Ziggo.nl, maar het mailadres is een compleet willekeurig samenraapsel van letters en cijfers. Volg je de link uit de mail, dan beland je op het domein 8gooffers.com. En laten we even heel eerlijk zijn: dat is natuurlijk geen domeinnaam die een duizelingwekkende mate van vertrouwen inboezemt.
Wat is de bedoeling?
Je belandt op een website waar je met een paar overduidelijke neprecensies om de oren wordt geslagen en waar je een zevental vragen moet beantwoorden. Je moet laten weten wat je geslacht is, in welke leeftijdscategorie je valt, of je tevreden bent met de algemene service van 'Ziggoo' met dubbel o en of je het idee hebt of je geld bespaart door bij 'Ziggoo' met wederom dubbel o te winkelen. Dat soort flauwekul.
Klaar? Wat je ook invult, het maakt niets uit. Jouw antwoorden zijn sowieso goed en je komt dan ook in aanmerking voor fantastische prijzen, zo luidt de belofte.
Komt dat even goed uit, zo'n gloednieuwe iPhone 12 of een iPad Pro! Helaas: om deze niet-bestaande 'prijs' te moeten ontvangen, moet je een aantal gegevens invullen, waaronder je creditcardgegevens. Dit is zogenaamd noodzakelijk om de verzendkosten te dekken. Een telefoon van vele honderden euro's weggeven voor het beantwoorden van wat flauwekul is immers geen probleem, een paar euro verzendkosten is daarentegen te veel gevraagd, dat snapt ieder zinnig mens toch ook wel?
Inderdaad: in werkelijkheid is er natuurlijk héél wat anders aan de hand. Geef je je creditcardinformatie door, dan geef je ongemerkt toestemming om een gigantisch duur abonnement af te sluiten voor waardeloze en schimmige 'dienstverlening'. Loterijen waar je toch niks wint, spelletjes, en meer van dat soort waardeloze oplichterij.
En dat is nog niet alles: het is een hels karwei om dit abonnement stop te zetten, want reken maar niet dat er sprake is van een goed bereikbare klantenservice. Dit soort bedrijfjes zitten vaak gevestigd op Cyprus en kunnen daar buiten het zicht van toezichthouders rustig hun gang gaan.
Er is dan ook maar één advies. Gooi deze mail direct weg en laat je niet verleiden om toch mee te doen: de winkans is in dit geval letterlijk 0,0.