Heb je een e-mail van 'ABN AMRO' ontvangen over de introductie van een nieuwe betaalpas? Wees dan alert! Je hebt met een phishingmail te maken.
Volgens het bericht heeft de bank de laatste tijd veel last van storingen en misbruik van betaalpassen. Om deze reden zouden ze een nieuwe bankkaart introduceren. Je zou de kaart kunnen aanvragen door op de link in de e-mail te klikken.
Urgente boodschap
De afzender van het bericht maakt duidelijk dat je de nieuwe kaart spoedig moet aanvragen. Vanaf 9 juni zou je de oude pas namelijk niet meer kunnen gebruiken. Dit is niet waar, laat je niet misleiden door de urgente boodschap!
Persoonlijke informatie delen
Als je op de link geklikt hebt, kom je op een website terecht die sprekend op die van ABN AMRO lijkt. Er staat een inlogscherm open waar je je rekeningnummer, pasnummer en identificatiecode in moet voeren. Doe dit niet! Met deze informatie krijgen criminelen toegang tot jouw rekening. Daarnaast kunnen ze met jouw gegevens frauduleuze activiteiten verrichten.
Niet van ABN AMRO
ABN AMRO heeft niets met het bericht te maken. Dit kun je onder andere zien aan de URL (in de adresbalk) van de phishingsite. Deze komt niet overeen met die van de echte bank. Daarnaast zegt ABN AMRO het volgende over dit soort e-mails: 'Wij vragen u nooit om uw pincode of om codes van de e.dentifier.'
Twijfel aan de echtheid?
Gooi de e-mail direct weg. Zo voorkom je dat jouw persoonlijke informatie in criminele handen terechtkomt. Heb je een dergelijk bericht ontvangen en twijfel je aan de echtheid? Kijk dan eens op de pagina over phishing op de officiële website van ABN AMRO.