Oplichters zijn momenteel druk bezig met het versturen van verschillende FedEx-mails over niet bestaande pakketbezorgingen.
De valse mails zijn allemaal voorzien van een andere vormgeving en worden verstuurd vanuit verschillende mailadressen. Goed om te weten is dat FedEx nooit om betaling of persoonlijke informatie vraagt via ongevraagde mails of sms-berichten, in ruil voor pakketten die onderweg of bij FedEx in bewaring zijn.
Eerder heeft Opgelicht?! ook al aandacht besteed aan andere FedEx mails over de levering van pakketten. Voorkom dat je in een van de nepberichten trapt en blijf via de gratis Opgelicht?!-app op de hoogte van actuele phishingberichten namens FedEx (voor Android en iOS).
Controleer de afzender
Hoewel oplichters vaak mailadressen spoofen om het te laten lijken alsof een mailbericht echt afkomstig is van FedEx, zijn veel criminelen te lui om dit te doen. Zo zijn bovenstaande mails onder meer verstuurd door ‘[email protected]’ en ‘[email protected]’. Controleer daarom altijd de afzender van een mailbericht. Staat er geen ‘fedex’ in het mailadres? Grote kans dat het phishing betreft.
Check waar de link naartoe leidt
Een betrouwbare FedEx-link leidt je naar een ‘fedex.com’-pagina. Controleer zelf waar een link naartoe leidt door op je telefoon de link ingedrukt te houden en op je desktop met de cursor op de link te gaan staan. In beeld verschijnt het volledige webadres.
Op een van de valse links geklikt?
- Wijzig gebruikte wachtwoorden.
- Voer een veiligheidsscan uit.
- Betaalgegevens verstrekt? Neem direct contact op met je bank of creditcardmaatschappij.