Wéér phishingcampagne namens 'DHL' door oplichters: 'Voldoe de invoerkosten voor uw pakket'
Alert
clockOval 6
Opgelet: oplichters sturen wederom sms'jes namens koeriersdienst DHL met het verzoek om invoerkosten voor een pakket te betalen. De nagemaakte website is volledig in de huisstijl van DHL gegoten, maar de koeriersdienst zelf heeft er vanzelfsprekend niets mee te maken. Het gaat om phishing gericht op klanten van banken zoals ABN AMRO, ING, Rabobank en SNS.
De opzet hebben we uiteraard vaker gezien. Oplichters rekenen erop dat je nog op een pakketje wacht en besluiten op goed geluk een gokje te wagen. Van een mobiel nummer - in dit geval +31 6 85 86 83 15 - krijg je een sms met de volgende tekst:
info
clockOval 6
23 feb 2021, 18:00
Tekst uit het sms'je van 'DHL'
[DHL] Uw parcel is aangekomen in ons sorteercentrum. Voldoe de invoerkosten via parcelsortering.com/DHL.html
Deze website is echter helemaal niet van DHL. Het gaat om een website van een anonieme beheerder die vandaag online is gezet. De landingspagina is in de huisstijl van DHL gegoten, en de vage achtergrond van de DHL-bestelbus draagt daaraan bij. Uiteraard is het de bedoeling dat het zo betrouwbaar mogelijk overkomt.
En daar komt de aap uit de mouw. De oplichters hebben hier inlogomgevingen nagemaakt van de Regiobank, Bunq, SNS, Triodos, Rabobank, ASN Bank, ING, ABN AMRO en MoneYou. Achterliggende gedachte is natuurlijk toegang krijgen tot jouw rekening.
We hebben het vaker gezien, maar oplichters benaderen natuurlijk telkens andere mensen en niemand zit te wachten op een leeggetrokken bankrekening: met dat geld kun je wel wat leukers doen. Ga hier dus niet op in.