De afgelopen dagen zijn er meerdere valse e-mails verstuurd uit naam Ziggo. Klanten worden in deze mails 'gewaarschuwd' voor opvallende veranderingen in hun account, zoals een recente inlog via een nieuw apparaat of een mislukte synchronisatie van de mailbox.
Het schreeuwende onderwerp van de mails trekt meteen de aandacht: "Belangrijk Ziggo-bericht! Om je account te activeren, heb je 48 uur!" Sta je hierdoor gelijk in de actiestand? Klik niet op de ingevoegde link! Deze leidt namelijk niet naar een site van Ziggo, maar naar een site van oplichters.
Mailbox valideren
Eén van de valse e-mails die in omloop is, wekt de indruk dat er iets mis is met de synchronisatie van je e-mail account. Inkomende berichten zouden worden geretourneerd en daardoor zou je belangrijke contactpersonen en documenten kunnen kwijtraken. Om dat te voorkomen, kan je via de ingevoegde link je mailbox opnieuw valideren.
Volledige tekst van valse mail
Klant-ID: 196*******Ziggo
Klantaccount: *Email**
Het synchroniseren van uw postvak is mislukt en heeft (7)inkomende e-mail geretourneerd. Deze fout is opgetredendoor uw e-mailservice. Om te voorkomen dat u belangrijkecontactpersonen en verwante documenten kwijtraakt, moet uw postvak opnieuw valideren. U kunt uw berichten ophalen door ze opnieuw te valideren. klik hier (Link) om uw account te valideren.
Nieuwe login op ander apparaat
Ook gaat er een valse mail rond over een recente inlog op je account. Zogenaamd zou er met een ander apparaat zijn ingelogd en dat vindt 'Ziggo' zorgelijk. Vervolgens kan je via de ingevoegde link je inloggevens opvragen. Pure bluf; ook deze link leidt naar een neppe omgeving.
Volledige tekst van valse mail
Mijn Ziggo
Melding bij een nieuwe login
Even een seintje. Er is net ingelogd op je Mijn Ziggo account via een ander apparaat dan we gewend zijn. Heb je dit zelf gedaan? Of weet je ervan? Dan is het prima.
Heb je niet zelf ingelogd? Dan kun je beter je logingegevens opvragen (link)
Nog een vraag? We zijn online dag en nacht open. Kom je er niet uit of wil je iets anders weten? Bekijk onze contactgegevens.
Fijne dag,
****** *******
Directeur Consumentenmarkt
Herken een valse mail
Ziggo heeft op haar website een handige overzichtspagina van actuele phishing berichten. Twijfel je over een ontvangen bericht? Neem dan altijd contact op met de klantenservice van Ziggo.
BRON: Fraudehelpdesk