‘Vraag uiterlijk 15 september je nieuwe ABN AMRO-betaalpas aan’, mailen online fraudeurs
'Sinds 1 september zijn wij overgestapt op een vernieuwde reader, daarom dien je uiterlijk 15 september een nieuwe aan te vragen', mailen oplichters namens ABN AMRO.
Het gebruik van de nieuwe reader is zogenaamd verplicht en wordt vanaf 16 september afgedwongen doordat je bestaande ABN AMRO-identifier definitief wordt gedeactiveerd. In het phishingbericht staat een link waarmee je zogenaamd kosteloos een nieuwe scanner kunt aanvragen.
'Doe je dit niet, dan dien je persoonlijk om kantoor een aanvraag te doen en worden er kosten van 24,99 euro in rekening gebracht', schrijven de oplichters. Laat je niet overhalen of onder druk zetten door allerlei dreigementen, want er is niets van waar.
Meerdere phishingmails in omloop
In een andere frauduleuze mail namens ABN AMRO beweren oplichters dat de bank een verbeterde 'e.dentifier' introduceert. Deze spelling valt op, aangezien het een 'identifier' is. Bovendien is het opvallend dat in geen van de phishingmails het logo of de huisstijl van de bank wordt gebruikt. Daarnaast hebben de mails een onpersoonlijke aanhef. Dit is typerend voor phishingmails, want zo kunnen oplichters in één keer grote groepen mensen tegelijk benaderen.
Heb je toch op de link geklikt?
- Voer een virusscan uit in verband met mogelijke malware.
- Heb je je inloggegevens gedeeld? Wijzig deze dan direct.
- Neem contact op met je bank of creditcardmaatschappij indien je bankgegevens hebt gedeeld.
- Voor gerichte hulp en vragen omtrent fraude kun je terecht bij de ABN AMRO-hulplijn.
