Klanten van verzekeringsmaatschappij Allianz Global Assistance zijn geïnformeerd over een datalek waarbij de gegevens van minstens 260.000 Nederlandse klanten zijn buitgemaakt. Ben jij klant? Lees dan verder.
Op 19 september is er sprake geweest van diefstal uit een kluis: een back-up met gevoelige gegevens is ontvreemd. De reden dat Allianz de getroffen klanten pas gisteren op de hoogte heeft gesteld, heeft te maken met het feit dat het complex en tijdrovend was om uit te zoeken om wie het precies ging: 'In de back-up zaten zeer diverse en vooral oude gegevens, maar deels ook persoonsgevoelige informatie en uw voertuiggegevens", aldus het bedrijf. Het gaat om namen, adresgegevens en voertuiggegevens, zoals kentekennummer.'
De verzekeraar beschikt niet over signalen dat de gestolen gegevens te koop zijn aangeboden of anderzijds zijn geopenbaard, maar in theorie zijn klanten vanwege het lek wel kwetsbaar voor (pogingen tot) oplichting: 'Bijvoorbeeld door u een e-mail of sms uit onze naam sturen, waarin uw kentekennummer en uw model auto genoemd zijn. Wij sturen echter nooit een betaalverzoek via e-mail of sms'. Allianz stelt overigens wel dat degene die over de gestolen data beschikt over specialistische kennis en apparatuur moet beschikken om de gegevens te ontgrendelen.
Het datalek is gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en klanten krijgen het dringende advies om extra waakzaam te zijn voor verdachte e-mails en transacties.