Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Valse mail van 'Rabobank' met in de onderwerp 'Lopende zaken'

    Valse mail van 'Rabobank' met in de onderwerp 'Lopende zaken'

    Deze valse mail uit naam van de Rabobank met de tekst 'Lopende zaken' in de onderwerpregel lijkt qua opmaak professioneler dan gebruikelijk. Het is dus toch even opletten, al betreft dit de zoveelste variant van een nepmail.

    Je moet je even opnieuw identificeren omwille van AVG-gerelateerde verplichtingen, luidt het verhaal. Je voelt de bui vermoedelijk al hangen, maar ook deze mail bevat traditiegetrouw een link naar een vervalste inlogomgeving.

    De mail is afkomstig van het mailadres [email protected], waarmee de suggestie wordt gewekt dat de mail hoogstpersoonlijk van Wiebe Draijer - de bestuursvoorzitter van de Rabobank - afkomstig is. Uiteraard is dat niet het geval. Uiteraard bevat ook deze mail weer een aantal eigenaardigheden op het gebied van zinsbouw en spelling, maar de opmaak lijkt behoorlijk overtuigend.

    Gooi deze mail in ieder geval gerust weg, mocht je 'm krijgen.

    Volledige tekst van de mail

    Geachte relatie,

    De Rabobank is als bank bewust van onze maatschappelijke functie. Wij willen een betrouwbare, dienstbare en transparante bank zijn. Daarom houden wij zo goed mogelijk rekening met de belangen van al onze klanten, medewerkers, aandeelhouders, andere kapitaalverschaffers en de samenleving als geheel. Deze Algemene Bankvoorwaarden (ABV) zijn in overleg tussen de Nederlandse Vereniging van Banken en de Consumenten- bond opgesteld. Dit is gebeurd in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal-Economische Raad. Ook is er overleg geweest met VNO-NCW, MKB-Nederland, LTO Nederland en ONL voor Ondernemers.

    De zorgplicht jegens klanten
    Wij hebben een zorgplicht. U bent ook zorgvuldig tegenover ons en u mag van onze dienstverlening geen misbruik maken. Sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) Wetgeving zijn wij als bank verplicht om verscherpte voorwaarden te stellen aan onze klanten. Persoonlijke gegevens en identificatie zijn één van de belangrijkste voorwaarden die aangescherpt zijn.

    U heeft bij ons één of meerdere betaalrekeningen. Daar zijn wij blij mee. Om uw rekening(en) veilig te kunnen blijven gebruiken, vragen wij u vanwege de vernieuwde wet- en regelgeving zich opnieuw te identificeren. Als wij niet op tijd uw juiste gegevens hebben, moeten wij namelijk uw rekening(en) beëindigen. En dat willen wij natuurlijk liever niet. De Rabobank moet op de hoogte zijn van uw persoonlijke situatie zodat wij als bank zorg kunnen dragen aan uw financiële zaken. In de loop der tijd zou het kunnen dat er een wijziging plaats heeft gevonden in uw persoonlijke situatie. Denk hierbij aan huwelijken/echtscheidingen, verhuizingen of nieuwe contactgegevens. Wij zijn verplicht om zowel ontbrekende gegevens als gewijzigde gegevens bij te werken in ons systeem.

    Voorkom dat wij uw rekening(en) moeten beëindigen
    Het is belangrijk dat u zich opnieuw identificeert. Doet u dit niet vóór 15 april 2020, dan moeten wij helaas uw rekening(en) beëindigen. Wij maken het u graag zo eenvoudig mogelijk: u kunt uw gegevens veilig en online in een paar stappen in uw persoonlijke bankomgeving via rabobank.nl/identificatieplicht doorgeven, houd uw Rabo Scanner bij de hand.

    Heeft u nog vragen?
    Meer informatie vindt u op rabobank.nl/privacy. Staat het antwoord er niet bij? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag!

    Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.

    Met vriendelijke groet,
    Rabobank

    Wiebe Draijer
    Directeur Particulieren en Bedrijven

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant