De mailbox van Opgelicht?! stroomde vanmorgen nog net niet over van de vele meldingen over dezelfde e-mail namens webwinkelgigant Bol.com. Als dank voor het vele bestellen krijg je een actiecode en staan er mooie prijzen voor je klaar, zo luidt de belofte. Maar is dat wel zo? Of gaat het om creditcardfraude?
De opmaak van het mailtje is een beetje twijfelachtig, maar wat opvalt is dat de afzender je wel aanspreekt met je echte voornaam en dat de zogenaamde actiecode je daadwerkelijke achternaam bevat. Daardoor ben je misschien geneigd om het toch maar te geloven, niet in de laatste plaats omdat de kans best groot is dat je de afgelopen tijd inderdaad iets bij Bol.com hebt besteld.
Een om voor de hand liggende redenen deels geblurd voorbeeld van de daadwerkelijke mail staat hieronder:
Volledig uitgeschreven kan natuurlijk ook:
Beste [Voornaam],
Hartelijk dank voor uw bestellingen gedurende de afgelopen maanden. Het is herfst en dat willen we vieren. Daarom staat er iets voor u klaar in uw account. Met de onderstaande code ziet u direct wat we voor u in petto hebben.
Ja, ik wil mijn actiecode gebruiken
Persoonlijke code: [Achternaam + willekeurig nummer]
Met vriendelijke groet,
Hanna Gronings -Tukker
Marketing manager
Benelux
Wat zit hier precies achter?
Het is allereerst opvallend dat de afzender gebruik maakt van verschillende e-mailadressen én domeinnamen, ook al is de naam van de afzender steevast 'Hanna van Bol'. Bij Opgelicht zijn onder meer de volgende domeinnamen bekend, al gaat het wat ver om ze allemaal op te sommen. Het gaat immers meer om het idee erachter.
- Herewillgoodtrck.com
- Complexbath.store
- Separatebalance.info
- Exclservices.com
Ziet dat eruit als een opsomming van officiële domeinnamen van de webwinkelgigant? Inderdaad, daar is natuurlijk geen sprake van.
Maar wat is er dan wel aan de hand? De links verwijzen je naar een nagemaakte pagina in de huisstijl van 'Bol.com' waar je een aantal generieke vragen dient te beantwoorden om je 'prijs' te kunnen claimen. Wat je echter ook invult, is voor het vervolgproces geheel irrelevant: je 'wint' namelijk altijd.
Pas tegen het einde van de rit komt de spreekwoordelijke aap uit de mouw: je dient een klein bedrag aan verzendkosten te voldoen om je 'prijs' te mogen ontvangen. Niet geheel toevallig kunnen deze kosten echter alleen per creditcard worden voldaan. Doe je dat? Dan begint het gedonder pas echt, want door dit te doen, sluit je ongemerkt een creditcardabonnement af voor compleet onduidelijke dienstverlening waar tientallen euro's per maand voor in rekening worden gebracht.
En daar heb je natuurlijk helemaal geen zin in. Ook al lijkt het toch echt prijzen te regenen: is iets te mooi om waar te zijn, dan is dat in verreweg de meeste gevallen ook zo. Lekker verwijderen dus, deze mail.