Uit naam van telecomprovider Vodafone gaan momenteel valse e-mails rond over een afschrijving die zou zijn mislukt, en de afzender lokt je naar een identieke kopie van de échte Vodafone-site. Het ziet eruit als een spookfactuur, maar oplichters proberen echter inloggegevens buit te maken.
'Beste klant,
Uw afschrijving van uw factuur is mislukt. Om onze service te kunnen blijven gebruiken, verzoeken wij u het bedrag meteen te voldoen. Via de knop hieronder kunt u uw factuur voldoen.
Maandfactuur bekijken
Heeft u vragen over automatische incasso of uw maandfactuur? Dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice'
Dat is de tekst uit het mailtje. De link verwijst naar een nagemaakte inlogomgeving op het domein Vodafone-nl.com, en dat is uiteraard geen domein van Vodafone zelf. De locatie van het IP-adres achter dit domein bevindt zich zo te zien in China.
Besluit je de link te volgen? Dan krijg je een identieke kopie van het échte inlogscherm van Vodafone te zien. Het verschil is alleen dat oplichters met jouw inloggegevens aan de haal hopen te gaan om allerlei narigheid uit te halen. Even opletten dus.