Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Supermarktketen Jumbo geeft géén cadeaukaart ter waarde van € 150,- weg

    Supermarktketen Jumbo geeft géén cadeaukaart ter waarde van € 150,- weg

    Omdat Jumbo de goedkoopste supermarkt in jouw buurt is, geven ze 150 cadeaukaarten ter waarde van € 150,- weg, luidt de belofte. Maar Jumbo zelf heeft in ieder geval niets met deze actie te maken. Omdat we enigszins vermoeden hoe de vork werkelijk in de steel zit, openen we met gezonde tegenzin maar eens de link in deze valse mail.

    Helaas, onze bange vermoedens blijken te kloppen. Tot ons grote verdriet zien wij namelijk dat het logo van het oer- en oervervelende bedrijf Happy Box vrij prominent op de homepage staat, en dan weten wij eigenlijk al zonder het nog uit te hoeven zoeken exáct hoe laat het is.

    Mocht je dit toch gemist hebben (al kunnen wij het ons niet voorstellen: als jullie redacteur van dienst voor elke keer dat er een mail van Happy Box binnenkwam één euro kreeg, dan kon de opgelegde quarantaine in stijl worden uitgevoerd op een peperduur jacht in St. Tropez, om maar eens inzichtelijk te maken hoe lang en hoe massaal dit bedrijf consumenten al tot vervelens toe blijft lastigvallen met onzin en rommel), dan geven we bij dezen alsnog met alle plezier een beknopte samenvatting.

    Hoe werkt dit precies?

    Stel, je besluit om compleet onnavolgbare redenen om de mail niet weg te gooien, maar om de link daadwerkelijk te openen. Dan beland je op een pagina die er als volgt uitziet, gehost op het domein j-supermarkt-actie.1001-onlinewinacties.com. Laten we het er maar op houden dat we weleens meer geloofwaardig en betrouwbaar ogende domeinnamen zijn tegengekomen.

    Happy Box. Wat een feest..

    Enfin. Hier moet je een paar compleet onlogische vragen beantwoorden. Ditmaal heeft het creatieve brein achter deze misleiding bedacht dat je moet laten weten of je 1. wekelijks naar de supermarkt gaat, of je 2. liever groente eet of dat je de voorkeur geeft aan fruit en 3. uit hoeveel personen jouw huishouden bestaat. Jullie zullen begrijpen dat met name het antwoord op vraag 2 de doorslag geeft wat betreft de vraag of je al dan niet in aanmerking komt voor deze - met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet-bestaande - cadeaukaart.

    Mocht je op dit moment nog niet zuchtend je browserscherm hebben gesloten, dan is dit het punt waarop jouw antwoorden worden 'gecontroleerd'. Het zal je wellicht niet verbazen dat de invoer in alle gevallen helemaal goed is. Voel je je al een beetje een winnaar?

    Reclame, reclame en nog eens reclame

    Om de procedure af te ronden, moet je een aantal persoonlijke gegevens invoeren, zoals je voor- en achternaam, je e-mailadres en je geboortedatum. Vervolgens moet je nog even akkoord gaan met de algemene voorwaarden, en deze algemene voorwaarden omvatten onder meer dat je een twintigtal 'sponsoren' toestemming moet geven om je per e-mail, telefonisch en/of per post te kunnen benaderen.

    Toegegeven, dit is opt-in, maar het is wel zo opgebouwd dat je het idee krijgt dat je wel akkoord moet geven om in aanmerking te komen voor deze 'prijs'. Heb je eenmaal iets ingevoerd en heb je de algemene voorwaarden geaccepteerd, dan moet je ook nog eens je huisadres en je mobiele nummer doorgeven.

    Lotto, Staatsloterij en United Consumers

    Vreemd genoeg moet je óók laten weten wie je huidige energieleverancier is. Doe je dit, dan zal het vermoedelijk niet al te lang duren voordat alle andere energieleveranciers je telefonisch lastig gaan vallen met 'aanbiedingen'.

    Ook wordt hier de optie geboden om Lotto en de Staatsloterij toestemming te verlenen om je eenmalig te benaderen met wat op de website omschreven wordt als een 'interessant aanbod'. Ga je akkoord, dan kun je binnen afzienbare termijn een marketinggerelateerd telefoontje verwachten met een aanbieding voor deelname aan een van de loterijen. Het gaat hier wel om een vrijwillige opt-in.

    Tot slot is het tevens de bedoeling dat je je opgeeft voor de nieuwsbrief van UnitedConsumers. Alsof het reclamegeweld nog niet genoeg was.

    Ons advies? Lekker verwijderen, deze mail. Als je op deze aanbiedingen ingaat, geef je ontzettend veel persoonlijke informatie bloot aan bedrijven die jouw belangen in ieder geval niet behartigen.

    Supermarktketen Jumbo heeft niets met deze actie te maken

    Wellicht overbodig om het er nog aan toe te voegen, maar deze actie is geen initiatief van Jumbo en zij hebben er ook geen opdracht voor gegeven. Op de website van Jumbo staat het volgende over misleidende winacties:

    'Helaas zijn er bedrijven die doen alsof ze Jumbo zijn. Soms zijn er via social media, e-mail en zelfs Whatsapp acties in omloop die niet afkomstig zijn van Jumbo. Let daarom altijd goed op, want soms lijkt het wel alsof Jumbo de afzender is. Vaak worden waardebonnen van 100, 250 of 500 euro aangeboden of gratis krasloten. Laat je niet misleiden, dit is oplichterij. We leggen je uit waar je op moet letten. 

    De bedrijven die achter nep-acties zitten, hebben geen goede intenties. Vaak willen ze iets van jou hebben: je persoonsgegevens of geld.'

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant