Opgelicht?! opgelicht-logo

meer NPO start
Opgelicht?!
  • Sms-berichten van 'Rabobank' over het activeren van buitenlandse betalingen

    Sms-berichten van 'Rabobank' over het activeren van buitenlandse betalingen

    Er gaan valse sms-berichten rond uit naam van de Rabobank, maar iets anders dan gebruikelijk. Er staat een buitenlandse betaling klaar voor ontvangst, maar je moet wel het één en ander activeren om dat bedrag daadwerkelijk te ontvangen.

    Althans, dat is het excuus van de afzender. Het uitgangspunt is dat je wellicht eerder geneigd bent om op de uitnodiging in te gaan; mensen zijn immers gevoelig voor financiële prikkels en laten zich mogelijk eerder verleiden om de instructies achter een bepaalde link tegen beter weten in tóch op te volgen. Uiteraard verwijst ook deze link naar een vervalst inlogportaal, en de rest laat zich eenvoudig raden.

    Dit specifieke excuus hebben we onlangs niet voorbij zien komen, om die reden vinden we het de moeite waard om er toch even voor te waarschuwen.

    Mogelijk volgt dit voorbeeld ook uit naam van andere banken

    Het valt niet uit te sluiten dat dergelijke excuses op korte termijn ook namens andere zogenaamde 'banken' worden aangewend op inloggegevens binnen te hengelen. Het devies luidt zoals altijd om dergelijke sms-berichten volledig te negeren, maar nu zijn lezers in ieder geval weer op de hoogte van een nieuwe invalshoek.

    Volledige tekst

    De volledige tekst uit de sms luidt als volgt:

    'Je hebt internationale betalingen (vanuit buiten de EU) nog niet geactiveerd. Een betaling van € 20 (Land: VS) kon niet worden ontvangen. Ga naar [LINK] om deze functie te activeren om de betaling alsnog te ontvangen.'

    Updates ontvangen over dit onderwerp?

    Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Opgelicht-app en volg het onderwerp.

  • Ook interessant